Tomaž Porekar: Znajti se moraš

29. 5. 2012
Deli
Tomaž Porekar: Znajti se moraš

Za Revozom Sloveniji najbližja avtomobilska tovarna ni ne v Münchnu, ne v Kragujevcu in tudi ne v madžarskem Györu, ampak v bližnjem Gradcu.

O njej vam seveda lahko tudi marsikateri Slovenec ve povedati več, kot bi pričakovali, saj jih je tam kar nekaj v službi. Nekoč se je imenovala Steyr-Daimler-Puch in je bila v avstrijskih državnih rokah. Ob valu privatizacije državnih podjetij pred slabima dvema desetletjema jo je odkupilo kanadsko podjetje Magna.

In je postala Magna-Steyr.

Iz prejšnjih časov se morebiti kdo še spomni dveh Puchov, Pinzgauerja in Haflingerja, kasneje tudi tistega s preprosto oznako G. Znamko Puch je za nekaj trgov naokoli vozil Mercedesov G (kot Gelände – teren). Puch si upravičeno lahko lastimo tudi Slovenci, Janez (ali Ivan) Puh je bil Prlek na delu v drugih delih tedanje Avstro-Ogrske, njegovi tehnični izdelki pa tedaj zelo cenjeni.

S spremembo lastništva in preimenovanjem v Magna-Steyr je bila v nevarnosti marsikatera povezava, a zveza Steyr-Mercedes je ostala (ne nazadnje ime Daimler marsikaj obvezuje). Kasneje je Mercedes prevzel trženje razreda G še z vseh 'Puchovih' trgov, tudi jugoslovanskega oziroma slovenskega. Mercedesa G pa še vedno izdelujejo v Gradcu in je v našem delu sveta tudi model z najdaljšim stažem. Toda morali so se posloviti od sodelovanja s Volkswagnom (izdelovali so nekatere modele s štirikolesnim pogonom, tudi prvega Golfa z dvignjeno karoserijo in štirikolesnim pogonom ter dodatkom Country).

Posel je bilo treba nadomestiti, konstrukcijski oddelek Magne-Steyrja pa ni miroval. Kot odjemalca so si pridobili celo BMW in zanje v Gradcu skonstruirali štirikolesni pogon ter jim do serijske izdelave razvili tudi prvega X3. Projekcija možne letne izdelave za ta avtomobil je bila slabih 50.000 avtomobilov, a se je povpraševanje po njih povečalo na letno celo več kot sto tisoč primerkov! Za Magno-Steyr je bil to prav gotovo najuspešnejši projekt, saj so avtomobil tudi izdelovali. Kolikšen je bil pri tem njihov zaslužek, ne vemo, je pa zgovorno dejstvo, da je razvoj in izdelavo drugega rodu X3 prevzel kar matični BMW. Kot nadomestilo je Magna-Steyr dobila Minija Countrymana, ki so ga zasnovali in izdelali v Gradcu, čeprav tudi o tem poslu pri BMW nočejo veliko povedati.

Omenim naj še, da so pred časom v M-S izdelovali tudi Saaba 9-3 Cabria, zdaj pa še izdelujejo Peugeota RCZ in Astona Martina Rapida.

Da pa ne bi imeli pri Magni-Steyr premalo posla, so si našli naslednjega odjemalca: Infiniti bo svoj prvi model za evropski trg izdeloval pri njih. Tudi konstrukcijski del bo v večji meri zanje opravil kar graški velikan – iz novega Mercedesovega razreda A bodo pripravili avtomobil, ki bo popestril premijsko ponudbo v Evropi. V letu ali dveh, seveda.

Zakaj torej takšen naslov mojega članka, je več kot jasno!

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja