Volkswagen v težavah zaradi dizlov

23. 9. 2015
Deli
Volkswagen v težavah zaradi dizlov (foto: Volkswagen)
Volkswagen

Kaže, da pretresov v skupini Volkswagen še ni konec. Po spomladanskem sporu v zvezi z vodstvom koncerna se je konec prejšnjega tedna izkazalo, da so se v ZDA 'prilagodili' laboratorijskim testom emisij izpušnih plinov avtomobilov z nekaterimi dizelskimi motorji in umetno, le pri uradnem testu, ustregli strogim ameriškim merilom - v začetku tega tedna pa je dogajanje že odmevalo tudi v Evropi.

Inšpektorji ameriške agencije za okolje EPA so namreč ugotovili, da motorna elektronika nekaterih Volkswagnovih avtomobilov z dizelskimi motorji deluje tako, da se je avtomobil med testi samodejno preklopil v poseben program za testiranje in zato na uradnih preskusih izpustil do 40-krat manj dušikovih oksidov (NOx) kot pa med vsakodnevno vožnjo. Volkswagen je nato napako v ZDA priznal, včeraj pa so dodatno pa so pojasnili, da je posredno (glede na prizadeti tip motorja) govora o okoli 11 milijonih avtomobilov po svetu, v ZDA pa je za  govora o 482.000 avtomobilih tipa VW Jetta od letnika 2009, VW Golf od letnika 2010, Audi A3 od letnika 2010, VV Beetle od letnika 2012 in VW Passat od letnika 2013.

Sporen je le en motor: dizelski štirivaljnik s skupnim vodom 2.0 TDI s tovarniško oznako EA 189. Volkswagen ga vgrajuje tudi v številne evropske modele svojih koncernskih znamk Volkswagna, Audija, Škode in Seata, a v Wolfsburgu pojasnjujejo, da podatki o izpustih evropskih motorjev niso sporni. Ob tem velja omeniti, da je razlika v ameriških in evropskih standardih precejšnja: v ZDA lahko osebni avtomobili izpustijo največ 40 miligramov dušikovih oksidov na miljo, kar je enako 24 miligramom na kilometer, v Evropski uniji pa je v okviru okoljskih predpisov Euro 6 dovoljen izpust do 80 miligramov dušikovih oksidov na kilometer (vrednosti drugih plinov v izpuhih "ameriških" Volkswagnov niso bile presežene). V ZDA namreč ni dovolj, da avto ustreza standardom le ko je nov in le v laboratoriju, EPA testiranja izvaja tudi v prometu in pri starejših vozilih.

Previsoke vrednosti izpustov v vsakdanji uprabi so lahko pri motorjih, kjer dušikove okside odpravljajo z uporabo sečnine v katalizatorju SCR (dodatek AdBlue), posledica tega, da avto v vsakdanji uporabi uporablja mnogo manj tega dodatka kot v 'testnem programu'. Pri izvedenkah, ki ne uporabljajo katalizatorja sistema SCR, temveč poseben katalizator, v katerem se dušikovi oksidi nabirajo in nato občasno regenerirajo (kemično reagirajo z ogljikovodiki v izpuhu, kar pomeni več vbrizga goriva, kot bi bilo sicer potrebno, večjo porabo in manjšo moč) pa je moč te regeneracije izvajati redkeje ali pa sploh ne - v tem primeru katalizator ni več sposoben nase vezati dušikovih oksidov in jih izpušča v ozračje.

Škandal je zelo negativno vplival na skupino Volkswagen, saj so njene delnice v preteklih dneh doživele okoli 34-odstotni padec na borzah. Na dogajanje so se odzvale tudi okoljevarstvene agencije in ustanove ter nekateri evropski politiki. Francoski finančni minister Michel Sapin je že predlagal, da bi morala EU temeljito preiskati rezultate testov emisij ne le nemških, ampak tudi francoskih in drugih avtomobilskih znamk. Analizo dogajanja in pregled emisij Volkswagnovih vozil s strani neodvisnih strokovnjakov je nemški agenciji za promet naročil tudi nemški minister za promet Alexander Dobrindt, podobne zahteve pa so prišle tudi iz drugih držav. Vsekakor se bo Volkswagen zagovarjal tudi pred ameriškim kongresom, kaznoje pa ga lahko tudi EPA (teoretično s kaznijo do okoli 31 tisoč evrov na posamezno vozilo, kar pomeni okoli 15 milijard evrov, a so se kazni doslej gibale tja do nekaj 100 milijonov).

Volkswagen se je na ugotovitve EPA odzval skesano in za odpravljanje napak že namenil okoli 6,5 milijarde evrov. Predsednik uprave Martin Winterkorn je včeraj v kratkem govoru obljubil transparentno preiskavo ter se opravičil kupcem, delničarjem in zaposlenim. Vsekakor je negotov tudi njegov položaj na čelu Volkswagnovega koncerna, na katerem bi ga znal že v nekaj dneh zamenjal direktor Porscheja Matthias Müller, pa čeprav so te govorice pri Volksvagnu neuradno zanikali. Sicer pa se bo danes sestalo vodstvo nadzornega sveta nemškega avtomobilskega giganta, v petek pa še celoten nadzorni svet.

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"