Vozili smo: Audi RS 5 TDI Concept

30. 9. 2014 | Tomaž Porekar
Deli

Beremo lahko, da se dizlom slabo piše, ker jih bencinci v vseh pogledih dohitevajo. Audi RS 5 TDI je dokaz, da je lahko tudi obratno.

Še pred nekaj leti je bilo zlato pravilo, da športna vožnja in dizelsko gnani avtomobili ne gredo ravno skupaj. Toda stvari se spreminjajo. Največ je pri tem že v zgodnjem stadiju razvoja dirkalnih turbodizlov naredil Audi. Tekmecem gre najbrž najbolj na živce štetje zmag na najslavnejši dolgi dirki 24 urah Le Mansa. Prav z izkušnjami z dirk je nastal zadnji novi rod Audijevih turbodizelskih motorjev. Pravkar bo za serijsko vgradnjo nared TDI V6 s trilitrsko prostornino in 240 kilovati moči (326 'konji'), prvi model, ki bo tak motor uporabljal, bo A 7 Sportback 3,0 TDI Competition. Že v takšni izdaji v vožnji zelo prepriča in v vseh pogledih zadovolji še tako zahtevne voznike. No, pravzaprav v skoraj vseh ... Le malenkostno slabotnejši pospešek si tak avtomobil še privošči v primerjavi s kakšnim enako močnim bencinskim motorjem.

Tu potem nastopi elektrifikacija: za primerno moč v nizkih vrtljajih, ko puhalo običajno še čaka na primerno količino izpušnih plinov za vrtenje v višjih vrtljajih za pripravo primernega tlaka zraka. Po novem pri polnjenju valjev zdaj pomaga električno puhalo. Zamisel sicer ni nova, a do njene serijske izvedbe je bil potreben čas.

Morda bo treba počakati še nekaj manj kot leto in takšen motor bo na voljo prvim kupcem, mi pa smo ga lahko poskusili na majhnem dirkališču Sturup na jugu Švedske, kjer je Audi predstavljal različne tehnološke dosežke v novinarskih učnih delavnicah ob 25-letnici svoje tehnologije TDI.

RS 5 Coupe je kar primerno domovanje za novi motor. Športno podvozje se je izkazalo že pri sedanjem serijskem RS 5, ki je opremljen s turbobencinskim trilitrskim (V6) ali kompresorskim štirilitrskim (V8) motorjem. Že tam je moralo poskrbeti za učinkovit prenos moči 333 ali 450 'konj' (na vsa štiri kolesa). V nasprotju s serijskim bencinskim namesto s sedemstopenjskim dvosklopčnim menjalnikom pri prototipu za prenos poskrbi osemstopenjski avtomatski (tiptronic).

Pri hitri vožnji v krogu se zdi prav tak menjalnik edina prava sprememba v občutku. Samodejni menjalnik je še bolj ubogljiv pri iskanju pravega prestavnega razmerja (in mu še manj godi voznikovo poseganje v trenutek prestavljanja s podvolanskima vzvodoma). Vse opravi sam in tako omogoči pospešek, ki je zares prepričljiv, če ne že kar impresiven. V merjenju z audijem RS 6 (s 560 'konji') zaostane le za malenkost. Primerjavo so audijevci omogočili kar na ravnicah dirkališča. Pravilo je bilo, da je moral skozi ozka vratca na koncu pospeševalne ravnine vedno prvi Audi RS 6 s šefico razvoja celotnega projekta Petro Kim za volanom. Močnejši in večji RS 6 je bil običajno le za malenkost hitrejši, voznik v prototipu RS 5 se je pač moral ukloniti pravilom in zmanjšati hitrost pred odločilnimi vratci.

Več o novostih pri novem Audijevem trilitrskem V6 TDI z električnim puhalom bomo objavili v prihodnji številki. Vsekakor gre za zanimiv tehnični dosežek, nekakšen novi mejnik pri Audijevem tehnološkem pohodu (prednost s tehniko). Za zdaj pri Audiju še iščejo tržno ime za takšne vrste motor, saj električni dodatek za polnjenje valjev pravzaprav ni turbopuhalo, prej bi morala biti njegova oznaka električni kompresor. Kakorkoli že, gre pač za dodatni učinek prisilnega polnjenja zraka v valje turbodizelskega motorja. Ker se to lahko dogaja že pri prostem teku, je odziv na cesti toliko hitrejši, kot smo ga bili vajeni doslej pri turbodizelskih motorjih. Da je občutek v vožnji tako prepričljiv, je najbrž razlog tudi v kar 750 njutonmetrih navora, ki je na voljo že pri nekaj več kot prostem teku (1.250 vrtljajih v minuti). Občutek, ko samodejni menjalnik spreminja prestavna razmerja, je takšen, kot da gre za brezstopenjski menjalnik, saj ni nikakršnega cukanja ali zmanjšanja moči ob pretikanju prestav.

Tudi sicer je občutek v turbodizelskem prototipu kar pravi. Že povsem v serijski opravi pripravljen preskušeni RS 5 TDI nikakor ni dajal občutka, da gre za prototip, ki ga je nosil v imenu. Najbrž je zadeva že v predserijskem preskušanju. Odlični sedeži, podobno kot pri običajnem RS 5, urejena notranjost, seveda v črnem, a z nekaj bolj športnimi okraski (iz ogljikovih vlaken na okviru prestavne ročica ter naslonih na vratih avtomobila, spodaj odrezan volanski obroč). Pravzaprav vse res skromno poudarja, da sedimo v takšni specialki.

Veliko bolj opazna je zunanjost. Seveda zaradi velikega dodatnega napisa, a tudi zaradi satenastega prekrivnega sloja na karoseriji, torej nelesketajočega.

Ko dva tako različna Audijeva modela stojita v boksih švedskega dirkališča Sturup, prvi serijski TDI iz pred 25 let, Audi 100, in prototip RS 5 TDI, je pravzaprav že na prvi pogled opaziti napredek, ki se je v četrt stoletja zgodil pri gradnji avtomobilov. Mejnike, od prvega TDI sploh pa do neverjetno zmogljivega V6 v RS 5 TDI, je mogoče tudi premikati.

Z razlogom, seveda!

Besedilo: Tomaž Porekar, foto: tovarna

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"