Vozili smo: Citroën C-Elysée

10. 12. 2012
Deli

Nekaj je treba vedeti: onkraj (zahodne) Evrope je še svet, so še dežele in so še ljudje. Tudi avtomobilski kupci. Včasih se moramo malo znebiti omejenega pogleda iz globokih alpskih dolin.

Ko se lotiš zasnove globalnega avtomobila, kot je C- Elysée, si postaviš nekoliko drugačne, pri nas malo manj znane (ali bolje – že malce pozabljene) prioritete: trpežnost, preprosto vzdrževanje, kljubovanje času in prevoženim kilometrom, daljši servisni intervali, podaljšana življenjska doba elementov, ki se obrabljajo, prilagojenost intenzivni uporabi, prilagojenost različnim kakovostim goriv, odpornost proti izrednim voznim razmeram (slabe ceste), trajnost uporabljenih rešitev in v tem slogu naprej.

Pri Citroënu imajo z globalnostjo že veliko izkušenj, a je šlo do zdaj le za znane modele, prilagojene drugim trgom in razmeram na njih. Zdaj pa je tu C-Elysée, prvi globalno zasnovani avtomobil te znamke. Elysée je nastal z ničle, začenši z videzom. Ja, kot tehnično osnovo (platformo) so vzeli C3, a so to platformo razširili in (v predelu pred zadnjo premo) precej podaljšali, tako da je C-Elysée mersko 'zlezel' za cel razred više.

Izhajajoč iz zgornjih izhodišč je C-Elysée drugačen od Citroënov, kot smo jih vajeni. Znotraj je bolj preprostih oblik in materialov, bolj preproste so tudi zasnove nekaterih sklopov, v celem je manj opremljen (čeprav že ponuja ali bo v kratkem ponudil serijsko ali za doplačilo ESP, štiri varnostne blazine, pametni ključ, napravico za združljivost z iPhonom, gretje prednje šipe pod brisalniki za mrzle kraje, hitrostno prilagodljiv električni volanski servo, večji kondenzator klimatske naprave za vroče kraje, navigacijski sistem z zaslonom na dotik, bluetooth, vhoda AUX in USB, zvočni parkirni pripomoček ...), je pa tudi – predvsem zadaj – izjemno prostoren (kolenski prostor je primerljiv celo z razred večjimi avtomobili), ima velik in tretjinsko podaljšljiv prtljažnik, je na slabi cesti bolj udoben, ima trebuh nekoliko bolj dvignjen od tal in ima številne elemente privite namesto preprosto vpete.

Platformo C3 so raztegnili za dva decimetra, koloteka razširili spredaj za 35 in zadaj za 10 milimetrov, trebuh pa privzdignili za dva centimetra na 14 centimetrov. Obenem so obe premi – poleg drugega – prilagodili tudi daljšim gibom koles, trebuh pa nekoliko zaščitili pred udarci. Precej boljša je tudi zvočna in protiprašna zaščita – denimo z dvojnimi vratnimi tesnili. C-Elysée je takšen pripravljen za 'ciljne trge'.

No, ne še povsem. Avtomobil je spredaj gnan, za to pa skrbijo čisto sodobni motorji. Najnovejši pri Citroënu sploh je trivaljnik družine PureTech, za katero so značilni manjša masa, do 15 odstotkov boljše zmogljivosti in do 25 odstotkov manjša poraba v primerjavi s sedanjimi primerljivimi motorji. Tale za C-Elyséeja ima prostornino 1,2 litra in je prihranil 60 kilogramov, prirejen pa je za različne izpušne norme (Euro3 do Euro5), odvisno od trga, kjer bo na prodaj. Lahko deluje na goriva od RON 91 do 95, ima 12 ventilov, oljno črpalko s prilagodljivo prostornino in izklopljiv alternator. Druga bencinska možnost je pošteno dodelani 1,6-litrski štirivaljnik VTi 115 (RON 91 do 95, prilagodljiv zasuk sesalne odmične gredi, oljna črpalka prilagodljive prostornine), zadnja možnost pa je najnovejša generacija izjemno priljubljenega dizla HDi 92, ki so jih do zdaj prodali že šest milijonov. Menjalniki so v osnovi ročni, na voljo pa je tudi robotizirani (za 1,2-litrski PureTech) ali samodejni (za VTi 115).

C- Elysée je mersko-tehnično neke vrste hibrid, zato je tudi razumljivo, da ga pri Citroënu postavljajo ob bok Accentu (limuzini), Aveu (tudi limuzini) in Rapidu, a se zdi prav zadnji v celoti tehnično najbolj primerljiv avtomobil. In ker so lani po svetu ljudje pokupili 20 milijonov avtomobilov tega velikostnega razreda, med njimi pa je bila kar polovica limuzin, potem ima glede na ciljne trge kar lepe možnosti za uspeh.

Da pri nas morda ne bo posebno priljubljen, se v globalni številki ne bo poznalo skoraj nič.

Besedilo in foto: Vinko Kernc

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja