Motorno olje je življenjska tekočina vsakega motorja - Aktualno - Avto Magazin

Motorno olje je življenjska tekočina vsakega motorja

Če ste lastnik avtomobila in ste pri njegovem vzdrževanju kolikor toliko skrbni, vsaj enkrat na leto svojemu jeklenemu konjičku privoščite osnovni ('mali') servis. Ta ne glede na to, ali gre za starejši ali novi avtomobil, (še) vedno zajema vsaj zračni filter, oljni filter in seveda olje.

Motorno olje je življenjska tekočina vsakega motorja (foto: Liqui Moly) Liqui Moly
20. 3. 2018

Če ste lastnik novejšega vozila in avtomobil za menjavo omenjenih stvari še vedno vozite na pooblaščeni servis, se z nakupom primernih nadomestnih delov ne obremenjujete. Drugače pa je, če avtomobil vozite k izbranemu mehaniku ali se celo sami odločite za popravilo in morate posledično kupiti ustrezen material.

Nakup filtrov je v specializirani trgovini z avtodeli še kolikor toliko preprost – če imate s seboj seveda prometno dovoljenje s podatki avtomobila in motorja –, več pozornosti pa je treba nameniti nakupu ustreznega motornega olja. Že res, da je osnovna naloga pri vseh motornih oljih enaka – v grobem je to podmazovanje in čiščenje motorja –, a se motorna olja med seboj močno razlikujejo. Na vprašanja, kakšne so te razlike in kako izbrati pravega, nam je pomagal odgovoriti Matej Gaspari, specialist za motorna olja pri podjetju Euroton.

Podatek, ki je ob nakupu motornega olja še danes za marsikoga najpomembnejši, je viskoznost ali, po domače, tekočnost olja. Večja ko je vrednost Sae, bolj gosto je olje, in obratno, nižja ko je vrednost, bolj je olje tekoče. Do nedavnega so se tako še zelo pogosto uporabljala olja z oznako 15W40 (pri športnih avtomobilih so gosta olja v uporabi še danes), a se trendi vse bolj nagibajo k uporabi redkejših olj z oznakami 0W30, 0W20 in tudi 5W20. Razlog je predvsem uporaba manjših motorjev v avtomobilih, taka motorna olja pa so bolj učinkovita, povzročajo manjše izpuste in so posledično bolj ekonomična. Po besedah Gasparija pa se bo znova začel uvajati trend krajših servisnih intervalov. Danes nekateri avtomobilski proizvajalci predpisujejo redne servise tudi na 30 tisoč kilometrov, vendar bi ta številka kmalu lahko padla na 15 tisoč. To prakso tako že uvajata nemški Volkswagen in japonska Toyota. Zakaj torej ne uporabljamo novih in redkejših motornih olj tudi v starejših vozilih ali obratno? Razlog za to je preprost. Novejša motorna olja bi bila pri starejših motorjih preprosto preveč tekoča in premalo gosta. Taka motorna olja bi zato motor 'pokuril' oziroma porabil med zgorevanjem, hkrati pa mazanje ne bi bilo dovolj učinkovito. Gosta olja bi z uporabo v novejših motorjih povzročala precej več škode. Zaradi njihove sestave bi namreč lahko prišlo do zamašitve oljne črpalke, s čimer bi se lahko v najhujšem primeru zamašil dotok olja v motor, posledično pa bi ta odpovedal.

Ugotovili smo torej, da uporaba preredkega ali pregostega olja škoduje motorju, zato moramo biti ob nakupu pozorni na to, da izberemo olje prave gostote. A Gaspari ob tem dodaja, da prava viskoznost še zdaleč ni najpomembnejši element pri izbiri olja, še bolj pomembno je, da ima olje proizvajalčevo potrditev za uporabo. »Kupec mora vedno izbrati mazivo, ki ima odobritev proizvajalca, samo ta olja so primerna za uporabnikov avto. Tako ima na primer Volkswagen oznako 507.00, BMW LL04 ali PSA B71 2290 ... Odobritev je pomembnejša od standarda ACEA, primerna odobritev pa je po navadi napisana v servisni knjižici.«

Z zgornjimi standardi so do neke mere povezana tudi priporočila proizvajalcev pri izbiri znamke motornega olja. Ta so namreč več kot reklamna poteza. »Vsak proizvajalec vozil se po navadi odloči za enega ali dva proizvajalca maziv, ki jih uporablja v tako imenovani prvi gradnji. Tako proizvajalec maziv pripomore tudi k razvoju primernega maziva za motor, posledično pa ga proizvajalec vozila tudi priporoča. Seveda se zaradi tega poveča prodaja maziva pri servisnih intervalih. Vendar, kot sem dejal v zgornji točki, je pomembno, da ima mazivo odobritev, ne glede na to, katere blagovne znamke je, saj je le takšno olje testirano na motorjih pri proizvajalcu.«

Zgoraj navedena dejstva so tako že lahko dober razlog, zakaj je treba izbrati določeno vrsto olja, primerno za naš tip avtomobila. Še vedno pa so posamezniki, ki bolj kot na kakovost gledajo na ceno maziva. Uporaba takih maziv pa bo motorju škodovala šele dolgoročno. »Uporabniki težko takoj občutimo razlike med olji enake viskoznosti. Posledice se na motorju poznajo šele čez čas, zato priporočamo uporabo motornih olj priznanih proizvajalcev.« Cenejša motorna olja imajo namreč dodanih manj aditivov in tudi manj čistil za čiščenje motorne notranjosti. V motorju se zato lahko začnejo nabirati trdne obloge, proti katerim pa težko pomaga tudi poznejša uporaba prvorazrednih maziv, poleg tega se hitreje obrabljajo komponente, kot so batni obročki in injektorji, kar lahko privede do potrebe po generalni obnovi motorja. Proizvajalci cenejših motornih olj prav tako ne vlagajo dovolj denarja v razvoj svojih izdelkov, kar je pri današnjih motorjih izredno pomembno. »Danes so motorji izjemno občutljivi, saj so čedalje bolj kompaktni, olja viskoznosti 0W20, 5W20 so 'tekoča' skoraj kot voda, posledično imajo takšni motorji izjemno tanek oljni film ter olje mora držati podaljšan interval. Neznanim blagovnim znamkam sam ne bi zaupal takšnega dela,« je bil jasen Gaspari. Še zlasti je uporaba ustreznih maziv pomembna pri starejših vozilih in vozilih z večjim številom prevoženih kilometrov. Olja, ki jih priporoči proizvajalec, namreč vsebujejo dodatke, ki pomagajo pri čiščenju motorja in mu s tem zagotovijo daljšo življenjsko dobo.

Svoje poglavje pri izbiri ustreznih maziv pa predstavljajo motorna olja za starodobnike. Motorji v takih avtomobilih so bili namreč narejeni z drugačno tehnologijo, uporabljeni so bili drugačni materiali, posledično imajo nekoliko drugačne tudi potrebe. Motorna olja, ki se uporabljajo v takih avtomobilih, se zato označujejo z oznako classic in so bodisi monogradna (SAE 30 ali SAE 50) bodisi multigradna, kakršne poznamo tudi danes (a z nekoliko drugačno viskoznostjo, na primer 20W50). Naš sogovornik ob tem z zadovoljstvom ugotavlja, da se ponudba takih maziv ponovno izboljšuje, vozniki pa tako nimajo več težav kupiti ustrezen izdelek.

Motorna olja se torej, kot smo lahko ugotovili, med seboj močno razlikujejo, ob tem pa je zelo pomembno, da v svojem avtomobilu uporabljamo ustrezno motorno olje. Le tako mu bomo lahko omogočili dolgo življenjsko dobo in preprečili morebitne težave. Nekaj dodatnih evrov, namenjenih olju enkrat na leto, je namreč zanemarljiv strošek v primerjavi s servisom, ki ga bomo morali opraviti zaradi nizkokakovostnih maziv.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri