Obujamo spomine: naj živi Zastava Yugo, katerega je v ZDA povozil Hyundai Pony

O rojstvu, predelavah, izvozu v ZDA in tamkajšnjem korejskemu konkurentu in o tem, da je morda marsikdo izmed bralcev nastal prav na zadnjih sedežih ...

15. 12. 2016

AM arhiv testov:

Če sodite med tiste, ki ste si nekoč zadali cilj, da boste nekoč imeli v nulo urejenega Yuga, takega z motorjem od Lancie z dvema odmičnima gredema in z menjalnikom od Fiata Ritmo 105, ste zamudili. Časi, ko je bilo mogoče registrirati in homologirati predelanega Yuga so namreč minili. Nič zato, če ta avto na globalnem nivoju nikoli ne bo iskan in cenjen starodobnik, na področju naše bivše domovine ta status namreč že uživa.

///Oglasne minute///

Jugoslovanska realnost je poskrbela, da so lastniki Yuga svoje avtomobile radi predelali. Ponavadi se je začelo s širšimi gumami in platišči. A ker so na ta način v osnovi skromnemu motorju vzeli precej sape, so se fantje morali lotevati predelav. Nekateri so se tega lotili zelo profesionalno, celo do te mere, da s(m)o celo v reviji Avto magazin v letu 1990 radi zapisali, da je Yugo fenomenalen izstrelek.

28 let in več kot 20 različnih modelov

Če je Yugo za vas samo Yugo, potem o avtomobilih verjetno ne veste veliko. Niste vedeli, da se je v 28 letih, kolikor je trajala proizvodnja tega avtomobila, zvrstilo več kot 20 različnih modelov? Večinoma so bile razlike zgolj kozmetične narave, kakšne velike in pomembne evolucije pa ta avtomobil tekom svoje življenjske dobe ni doživel.

///Oglasne minute///

Narisal in oblikoval ga je sloviti Giorgetto Giugiaro, v času svojega nastanka pa je veljal za lep in sodobno oblikovan avtomobil. Končno besedo pri oblikovanju je imel Zastavin oblikovalski oddelek, ime Yugo pa je bilo izbrano na podlagi javnega natečaja. Splošno znano je, da je izdelan na osnovi Fiata 127, nekateri viri pa navajajo, da je ta avtomobil razvil sam Fiat (koncept naj bi se imenoval Fiat 144). Enega prvih, takrat še ročno izdelanega Yuga, je zavod Crvena Zastava podaril takratnemu predsedniku Titu. Maršal se s tem avtom ni nikoli peljal, kljub temu pa je proizvodnjo tega avtomobila podprl, zato so leta 1978 s tekočih trakov zapeljali prvi serijski Yugi. Zgodbo o Yugu zanimivo opisuje tudi slovenska filmska uspešnica Houston, imamo problem (2016). Za YU/GO-nostalgike vredno ogleda.

///Oglasne minute///

V ZDA ga je povozil Pony

Yugo v svojem življenju res ni užival pretiranega spoštovanja ali renomeja dobrega in zanesljivega avtomobila, je pa kljub vsemu bil in ostal edini avtomobil, ki ga je Jugoslavija izvažala na trge ZDA. Tam ga je dobesedno sesul takratni veliki konkurent Hyundai Pony. Slednji naj bi bil bolj zanesljiv in tehnično veliko bolj napreden. Tega sicer ne gre zanikati, ampak iskreno odgovorite na vprašanje, kdaj ste nazadnje videli na naših cestah Hyundai Pony in kdaj Yuga? Vidite, Yugo še vedno vozi po naših cestah, Hyundai pa je z njih preprosto 'odrjavel'. Konec debate.

///Oglasne minute///

Če bi naštevali vse težave, ki jih je lastnikom povzročal Yugo, bi ta zapis močno spominjal na komedijo, resnici na ljubo pa je Yugo svojo primarno nalogo, to je prevoz iz točke A v točko B, opravljal zelo temeljito.

Manj uspešen od Stoenke

Izdelali so jih skoraj 800.000. S tega vidika je bil nekoliko manj uspešen kot njegova sestra Zastava 101. Kljub temu, da ta avto na ozemlju naše domovine nikjer ni bil redek, pa je zanimivo, da v Sloveniji, Bosni in Hercegovini in Črni Gori nikoli ni bil zelo popularen. Razumljivo, Slovenci smo takrat denar raje odnesli v Cimos in Revoz, Bosanci so imeli svoj TAS ali pa so delali v Nemčiji in vozili Ople, Črnogorcev pa, kar se tiče voznega parka, tako ali tako nihče ne razume. Srbija, Hrvaška in Makedonija so Yuga zelo dobro sprejele, avto pa je še danes zelo pogost pojav na njihovih cestah.

Samodejni menjalnik!

Yugo v osnovi ni veljal za poskočen avtomobil, a ko so se konec 80-ih let pojavili modeli z 1,3 litrskim motorjem, elektronskim vbrizgom goriva in celo avtomatskim menjalnikom, se je ta stigma končala. Če ste bili takrat lastnik modela GV ali GVX, so vam enkrat na mesec pokradli serijsko zatemnjene zadnje luči, bočne plastične letve in sprednjo masko. Za ameriško tržišče so v Kragujevcu pripravili celo modele s samodejnim menjalnikom, električnim pomikom stekel in, uau, katapultnimi sedeži (poglejte v arhiv testov). Zadnje serije so dobile tudi centralno zaklepanje, električno nastavljiva ogledala, nastavljiv snop žarometov in avdio sistem s štirimi zvočniki. Pravzaprav avtomobili iz tega segmenta z izjemo ABS-a in zračnih vreč še danes ne ponujajo kaj bistveno več kot Yugo. Deklarirana poraba pa se giblje od 5,9 do 8,2 litra na 100 kilometrov. Sploh ne vem zakaj bi si želel Clia ali Pola.

Električna oprema je bila v večini iz Slovenije, Grki dobili števce hitrosti v miljah

Najboljši Yugi so s tekočih trakov prihajali v letih od 1988 do 1991, takrat so namreč v tovarni uspeli vzpostaviti soliden nadzor kakovosti. Plastični deli so prihajali s Hrvaške, električna oprema iz Slovenije. Politična nestabilnost po letu 1991 je pretrgala vezi z dobavitelji, zato so avtomobile sestavljali iz ostankov, ki so bili prej pri kontroli kakovosti zaradi neustreznosti zavrnjeni. Tako ni bilo čudno, če je za Grčijo izdelan Yugo dobil števec hitrosti v miljah, v ekstremnih primerih so bile različne celo vratne tapete v enem samem avtu. Kljub temu je Zastava precej uspešno izvažala na trge bolj razvitih držav, vse dokler niso nastopile gospodarske sankcije Združenih narodov. Poleg zastarelosti so bistveno pripomogle k temu, da je Yugo počasi odpeljal v avtomobilsko zgodovino.

Desetletna garancija in brezplačno vzdrževanje? Nič novega.

Če se nekoliko dotaknemo še norčevanja iz Yuga. Najbolj zbodejo v oči tiste parodije iz ameriških filmov. Res, da so v marsičem resnične in pogosto zelo zabavne, a je hkrati nasmeh tistih, ki zgodbo Yuga na drugi strani luže poznajo bolj podrobno, nekoliko bolj kisel. Zastava je Yuga promovirala celo z desetletno delno garancijo in brezplačnim vzdrževanjem, a ker se je ameriški uvoznik znašel v nemilosti strogih ekoloških predpisov, Yugov brez ustreznih modifikacij ni bilo mogoče enostavno prodajati. Kot je značilno za tipična 'balkanska posla' se tovarna s tem problemom ni hotela ukvarjati, to pa je bil tudi pravi razlog, da je Yugo v ZDA dočakal tako grenak konec. Hyundai Pony torej ni bil boljši avtomobil, Yugo pa sploh ni bil slab avtomobil. Yugo je bil žrtev predpisov tuje države in mačehovskega odnosa svoje domovine. Zato si Bruce Willis, ki se je iz Yuga delal norca, zasluži eno okoli kepe.

///Oglasne minute///

In ker so tudi med nami taki, ki v Yugu vidijo material za norčevanje, burlesko ali cirkus na štirih kolesih, tudi nekaj besed za njih. Malokateri proizvajalec, pa naj gre za Nemce, Francoze, Italijane, Čehe ali Romune, je za tako malo denarja uspel izdelati tako zanesljiv, robusten in hvaležen avtomobil. Marsikateri od naših znancev, očetov, bratov in prijateljev je prav z Yugom doživel prve vozniške dogodivščine, prvi izlet na morje. V Yugu je skoraj vsak od nas izgubil tudi kakšnega prijatelja. In marsikatera naša sošolka, sestra, danes žena ali mama je v Yugu prvič počela tisto, kar so v Nemčiji počeli v Golfih. Mogoče si prav ti, smrkavec, ki se delaš norca iz Yuga, nastal na zadnjem sedežu tega cirkusa na štirih kolesih.

Matjaž Tomažič
foto: Arhiv AM

"Everybody needs a Yugo sometimes."

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri