Oblika postaja vse pomembnejša pri nakupu vozil

19. 6. 2016
Deli

Oblikovanje transportnih sredstev ima že zelo dolgo zgodovino, saj vozil nikoli nismo občudovali le zaradi tehničnih lastnosti, ampak so bili vedno tudi predmet poželenja iz estetskih razlogov ali pripadnosti določeni družbeni skupini ali znamki, ki predstavlja vrednote voznikov teh vozil.

Torej oblikovanje vozil, ključno vpliva na vse tehnično neoprijemljive lastnosti vozila, ki so pomembne ob odločitvi za nakup. Pomislite ko se ozirate po novem jeklenem konjičku se za vašo pozornost poteguje več kot 100 modelov v srednjem in nižjem razredu vozil. Je cena res edini faktor pri vaši izbiri?

Prav tako oblikovanje postaja vse pomembnejše tudi pri umestitvi izdelkov na trgu dodatkov za vozila, kjer tudi slovenska podjetja predstavljajo pomembno vlogo. Na trgu dodatkov za vozila pa je konkurenca še bistveno hujša, kot pri proizvajalcih avtomobilov in izbira je res široka, zato ni nepomembno, da podjetja najdejo še kakšno lastnost poleg cene in kakovosti, ki prepriča kupce, zato si bolj podrobno oglejmo razmišljanje kupcev.

Odločitev za nakup

Če izberemo povsem teoretičen pristop k izbiri, potem lahko predvidimo, da bo kupec med dvema izdelkoma z isto ali približno enako ceno izbral produkt z višjo kakovostjo oziroma bo pri izbiri med produktoma z isto ali podobno kakovostjo izbral cenejšega. Cena in kakovost sta dve pomembni merili, ki vplivata na nakup. Preprosto, kajne?

Žal ni tako enostavno. Izdelki med seboj ne tekmujejo le na lokalni, temveč na globalni ravni. Vedno več izdelkov se zaradi konkurence in povpraševanja zbliža glede kakovosti in cene, zato se med seboj težje razlikujejo. Izboljševanje kakovosti in nižanje cen hitro doseže mejo, zato postane odločilen dejavnik oblikovanje.

Kaj je industrijsko oblikovanje in kaj prinaša?

Vsi, ki so kakorkoli povezani z avtomobilsko industrijo se zavedajo pomena dobrega oblikovanja za prodajo izdelkov iz te panoge, zato je zanimivo preučiti nekatera dejstva na področju oblikovanja.

ICSID (Mednarodni svet združenj industrijskega oblikovanja) je industrijsko oblikovanje ovrednotila kot ustvarjalno dejavnost, katere cilj je izboljšati lastnosti predmetov, izgleda le teh, izboljšanje procesov, storitev, njihovih sistemov in optimizacija celotnega življenjskega cikla izdelka.

Vloga industrijskih oblikovalcev v procesu razvoja izdelka je vzpostavitev oblikovalskega jezika proizvoda ter povezava izdelka z blagovno znamko in identiteto podjetja. Ključni element je njihov vpogled v tržne trende in preference potrošnikov, kjer mora združiti ustvarjalni, oblikovalski element z globljim razumevanjem trgov in trendov. V čedalje bolj globaliziranem trgu izdelkov, je to pomembnejše kot kadarkoli prej.

Za dejansko uresničitev inovativne ideje, ki je uporabna in cenovno dostopna ter prilagojena za serijsko proizvodnjo, je pomembno, da industrijski oblikovalci sodelujejo tudi s poslovodjo, oddelkom za trženje, strojniki in proizvodnjo.

Za dosego najboljšega rezultata je potrebno industrijskega oblikovalca v proces razvoja izdelka vplesti že na začetku. Razvoj izdelka mora biti prilagodljiv hitrim in pogostim spremembam, novim zahtevam in priložnostim. Prepoznavno oblikovanje in videz omogočata podjetjem v skoraj vseh panogah veliko konkurenčno prednost. Vendar pa mora biti oblikovalec pozoren ne le na samo obliko in videz izdelka, ampak tudi na to, kakšno uporabniško izkušnjo izdelek ponuja. Oblikovalec je torej dinamičen dejavnik, ki združuje vse naštete komponente in jih preoblikuje v izdelek na trgovinski polici.

Kaj prinaša globalizacija za razvoj novih izdelkov?

Z globalizacijo, ki narekuje hitrejši razvoj in večjo konkurenco, se industrijski oblikovalci spopadajo z različnimi izzivi. Povpraševanje se na globalni ravni povečuje, potrošniki postajajo vse bolj zahtevni, konkurenca pa še kar narašča in to je na področju avtomobilske industrije še posebej očitno. Človeške in demografske faktorje je potrebno upoštevati že v fazi snovanja produkta. Ne samo, da je potrebno pri oblikovanju globalno uspešnih izdelkov potrebno upoštevati različne oblike teles in velikosti, spole in starostne skupine, ampak tudi raznolikost kultur, infrastruktur, pričakovanj, prepričanj in želja. Delovati je potrebno v razdrobljenem razvojnem okolju, saj se proizvodnje različni sestavnih delov selijo na trge s cenejšo delovno silo. Tudi zato so razvojni oddelki avtomobilskih tovarn prisiljene avtomobile razvijati hitreje ter nižati cene, ne da bi le-te vplivale na videz in kvaliteto izdelka, za kar potrebuješ vsakič znova veliko meri izvirnosti.

Mlada skupina slovenskih oblikovalcev vstopa na trg industrijskega oblikovanja na področju dodatkov za vozila in razvoju inovativnih konceptov transporta

Mlada ekipa slovenskih oblikovalcev združenih v podjetju Kreatif design se zaveda pomembnosti kvalitetnega oblikovanja in je že večkrat sodelovala z različnimi slovenskimi podjetji pri oblikovanju dodatkov za različne tipe vozil. Oblikovali so že serijo garaž, avtomobilske predpražnike, sodelovali pri oblikovanju plovil in pripravili več zanimivih konceptov. Eden njihovih zadnjih projektov je bil konceptna zasnova nove motokros čelade. Kljub temu, da je bil projekt narejen bolj kot raziskava na področju oblikovanja, so njihovo izvirnost opazili tudi na spletnem portalu Yanko Design, priznani mednarodni spletni reviji s področja oblikovanja.

Naslednji njihov zanimiv koncept, ki je leta 2012 vzpodbudil drugačen pristop k razmišljanju na področju transporta v mestih pa je 2wheela. Ta koncept je zamišljen tako, da družine ne bi več potrebovale dveh avtomobilov, ampak le enega, ki bi ga bilo mogoče razdeliti v dve manjši vozili na dveh kolesih, ki bi stali v stabilnem položaju s pomočjo žiroskopa in elektro motorjev. V primeru potrebe, da celotna družina potrebuje prevoz pa bi te vozili združili v enoprostorno vozilo. Projekt je zbudil zanimanje na svetovnem nivoju, saj je bil objavljen v več kot 15. državah na 4 kontinetih.

Kako spodbujajo industrijsko oblikovanje v tujini?

Že leta 1990 je angleška vlada ustanovila sklad "Program podpore oblikovanju" ter tako odobrila financiranje za manjša podjetja, da so lahko začela koristila profesionalno oblikovalsko pomoč. Program, v katerem je sodelovalo 221 podjetij, je postal vir za novo študijo z imenom "Trgi, ki nagrajujejo naložbe v oblikovanje" (Markets that reward Investment in Design" - MADRID) raziskovalcev Design Innovation Group-a (DIG). Ugotovili so, da je 89% projektov imelo uspešno rast in dobiček, investicija pa se je v povprečju obrestovala v petnajstih mesecih. Identificirali so tudi številne posredne prednosti oblikovanja - zmanjšanje stroškov, manjšanje zalog, povečanje marž in izboljšana podoba podjetja - ter zaključili, da je imelo oblikovanje glavni vpliv na poslovni/komercialni uspeh izdelkov v kar 88 odstotkih primerov.

Druga študija iste skupine se je ukvarjala z raziskovanjem povrnitve investicije v oblikovanje in je pokazala, da so "Oblikovalsko osveščena podjetja" imela 3 odstotke višji donos, en odstotek višjo stopnjo dobička, 28 odstotkov višjo rast prihodkov od prodaje in sedem odstotkov višjo rast kapitala od reprezentativnega vzorca (Walsh et all: 1991, 79).

Če na kratko povzamemo - industrijsko oblikovanje išče inovacijo, inovacija krepi moč blagovne znamke, blagovna znamka krepi lojalnost kupcev in lojalnost prinaša pozitivno poslovno rast. Oblikovanje ni le dobra ideja, investirati vanj pa je.

Mlada podjetja, kot je Kreatif Design svojim strankam omogočajo prav to - dostop do novih idej, inovacij in gradnji atraktivnih zgodb za svoje obstoječe ali bodoče izdelke.