Kaj je znanega o testiranjih izpušnih plinov na opicah v 'znanstvene namene'?

V škandal so vpleteni Volkswagen, BMW in Daimler, seveda pa vsi trije zanikajo neposredno vpletenost.

Kaj je znanega o testiranjih izpušnih plinov na opicah v 'znanstvene namene'? (foto: Volkswagen) Volkswagen
1. 2. 2018

Kot da afera Dieselgate dizlom in nemški avtomobilski industriji ni naredila dovolj škode, je v javnost udarila naslednja slaba novica. Raziskovalna skupina evropskega združenja za zdravje in okolje v transportu (EUGT) za dokazovanje čistosti novejših dizelskih motorjev izvajala teste na opicah. Praksa je že sama po sebi sporna, ima pa tudi zanimivo ozadje, ki še ni popolnoma razjasnjeno. Kaj torej zaenkrat vemo?

Raziskovalna organizacija EUGT, ki bi lahko dajala vtis evropske agencije, je ideja Thomasa Stega, nekdanjega sodelavca stranke SPD, ki je po prihodu k Volkswagenu leta 2012 ostal eden glavnih lobistov znamke pri takratni vladi. Novo organizacijo je ustanovil v sodelovanju s preostalima nemškima avtomobilskima velikanoma, Daimlerjem (torej tudi Mercedes-Benz) in BMW-jem. Namen organizacije naj bi bil raziskovanje vplivov dizelskih motorjev na okolje, zaradi svojih povezav pa je imela velik vpliv tudi v nemški politiki.

Raziskovalna skupina brez raziskovalcev

Kljub temu, da je bila EUGT, ki je po prvih sumih o nepravilnostih konec leta 2017 razpadla, raziskovalna agencija, v svojih vrstah ni imela znanstvenikov. Namesto tega je znanstvenike in znanstvene ustanove najemala in posledično tudi financirala – sam EUGT pa so financirali koncerni Volkswagen, BMW in Daimler. Ena izmed raziskav, izvedenih leta 2012, je bila izvedena izključno kot odgovor na raziskavo Svetovne zdravstvene organizacije (WHO), ki je pokazala, da so izpusti dizelskih vozil kancerogeni. Sporna raziskava leta 2015 naj bi ugotovitve WHO še dodatno izpodbila.

Celotna raziskava je bila opravljena maja 2015 v kraju Alberquerque v zvezni državi Nova Mehika, kjer domuje Lovelaceov inštitut za raziskovanje delovanja in bolezni dihal ali krajše LRRI. EUGT se je na inštitut obrnil z zahtevo po izvedbi raziskave, s katero bi dokazati, da moderni dizelski motorji niso škodljivi za zdravje in da so mnogo čistejši od starejših bencinskih motorjev. V ta namen so priskrbeli 10 opic, ki so jih kupili na Kitajskem in pa osebno vozilo, Volkswagen Beetle, opremljeno z spornim dizelskim motorjem – afera Dieselgate takrat še ni bila razkrita, zato o morebitni sporni programski opremi še ni bilo ničesar znanega.

Preizkus je bil izveden iz dveh delov. V prvem poskusu so opice postavili v zaprt prostor in jim predvajali risanke, medtem pa so v prostor dovajali izpušne pline iz omenjenega vozila. Drugi del preizkusa je vključeval poltovornjak znamke Ford F-250 letnik 1999 z velikim bencinskim motorjem, ki je nadomestil Beetla pri dovajanju škodljivih plinov v komoro, kjer so se nahajale opice. Zaradi starosti vozila naj bi bil njegov vpliv na zdravje opic bistveno slabši.

Zanikanje vseh vpletenih strani

LRRI je v osnovi potrdil domneve o čistosti izpuhov dizelskih motorjev, a je kasneje po razkritju afere Dieselgate rezultate raziskave odločno zavrnil in jih označil kot napačne. Po besedah dr. Jakea McDonalda naj namreč ne bi bili seznanjeni s Volkswagnovo goljufivo programsko opremo.

Vse vpletene strani so se sedaj na razkrite nepravilnosti že odzvale, pri čemer pa se avtomobilski proizvajalci že oddaljujejo od odgovornosti in organizacije EUGT.  Volkswagen je tako prst uperil proti Stegu, ki je vpletenost in krivdo za škandal že priznal. Volkswagen je vodjo EUGT-ja suspendiral do preklica, ob enem pa dodal, da so tovrstni testi popolnoma nesprejemljivi in izrazil upanje, da se aferi kar najhitreje pride do dna.

BMW in Daimler na drugi strani zanikata vpletenost v sporno raziskavo. Vodstvo Daimlerja je tako v uradni izjavi dejalo, da je »osuplo nad obsegom raziskave in njeno izvedbo«. BMW se je na drugi strani še nekoliko bolj distanciral od rezultatov. Bavarsko podjetje naj o omenjeni raziskavi ne bi vedelo ničesar, niti naj v njej ne bi bili udeleženi – to naj bi dokazovalo dejstvo, da v raziskavi ni bil uporabljen njihov avtomobil – ob enem pa so že napovedali poglobljeno analizo dela in ozadja organizacije EUGT.

Steffan Seibert, predstavnik za stike z javnostjo nemške kanclerke Angele Merkel, je tovrstne poskuse nad živalmi in ljudmi obsodil, ni pa še znano, kakšne bodo sankcije proti vsem vpletenim stranem.

Jure Šujica
foto: Volkswagen

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri