BMW 535i

2. 5. 2010 | Aljoša Mrak
Deli

Kateri je tisti avtomobil, ki je oblikovno podoben seriji 7, vendar se pelje skoraj tako lahkotno kot serija 3? Seveda, nova Petica, ki s petico razvaja pet potnikov!

Šesta generacija BMW-ja serije 5 je dobila nekaj sodobnih družinskih potez, saj ga je na cesti marsikdo zamenjal za Sedmico, vendar tudi dinamičnih. Poglejte na motorni pokrov, ki se kar štirikrat zalomi in se na koncu združi s tradicionalno masko z dvema ledvičkama, ki silita v ospredje.

Zelo všečne svetlobne obrobe za dnevne luči seveda ostajajo, saj so prepoznavne povsod po svetu, prav tako boste opazili konec morske plavuti na strehi in dva zaključka izpušnega sistema, zanimivo pa se zdi, da bočni smerniki niso romali na zunanji vzvratni ogledali, ampak so ostali na tradicionalnem mestu na zadnjem delu sprednjih blatnikov.

Vrata, motorni pokrov in deli sprednjega dela karoserije so manjši masi v prid aluminijasti, LED-diode spredaj in zadaj pa zagotavljajo vrhunsko osvetljenost ob majhni porabi energije. Ob grobem zaviranju zavorne luči začnejo utripati, v skrajnem primeru pa se samodejno prižgejo še vsi štirje smerniki. Nevarne zastoje na avtocesti poznamo vsi, predvsem pa Nemci, ki so med rekorderji po številu avtocest.

Med druženjem z novim BMW-jem sem spoznal vsaj ducat ljudi, ki jih je zanimal novi münchenski predstavnik. In vsi, brez izjem, so mi odkrito priznali, da mi zavidajo moj posel. Ob prijaznem pritrjevanju in smehljanju pa sem vedno znova pomislil, da bom moral avtomobil čez nekaj dni vrniti, da bi raje imel svojega in predvsem da nimam pojma, kaj bi napisal v testu.

Rubriko hvalimo in grajamo sem pisal 15 minut. Dvajset sekund za hvalimo in dobrih 14 minut za grajamo. BMW 535i je že tako popoln primerek sodobnega prevoznega sredstva, da je že kar grozljivo.

Pričakovano je dobil petico, a iz izkušenj vemo, da bodo avtomobili v prihodnosti še boljši. Vendar je zdaj, v tem trenutku, to tako odličen avtomobil, da že skoraj meji na popolnost. Dolgočasno popolnost. Zato so minusi kar malce na silo vzeti iz rokava.

Cena (predvsem dodatne opreme) in poraba goriva najbolj motita, vse drugo mu čisto po tiho oprostimo oziroma vzamemo kot prijetno pomanjkljivost. Saj se razumemo, tudi Cindy Crawford ima lepotno pikico nad ustnico in Avril Lavigne je precej majhna, pa se ju ne bi branili, kajne?

In kaj prispeva k takem navdušenju? Oblika, mehanika, elektronika? Vse našteto. O obliki ne bomo razpravljali, to so bolj gostilniške debate kot resno razglabljanje o viziji in sporočilnosti oblikovalskega oddelka pri BMW AG. Pravi tehnološki poslastici sta trilitrski bencinski motor in novi samodejni osemstopenjski menjalnik. Motor bi zlahka (znova) razglasili za motor leta. Vrstni šestvaljnik ima po novem eno turbopuhalo (s tehnologijo twin-scroll oziroma dvema vhodoma za izpušne pline - prej je imel dve turbini), neposreden vbrizg goriva in spremenljivo krmiljenje ventilov (Valvetronic).

Turbopuhalo je zaradi skromne mase in tehnologije twin scroll hitro odzivno in ne omagata niti pri visokih vrtljajih. Do štiri tisoč vrtljajev je motor povsem tih, uglajen in krotek, nad sredino v merilniku vrtljajev pa postane prijetno rohneč, da, lahko bi mirne duše rekli športen.

Merilnik motornih vrtljajev pri polnem plinu hipoma poskoči do rdečega polja in osemkrat po sedem tisoč vrtljajev pomeni . . hmm . . zapor pri nas in enega hitrejših avtomobilov po nemških avtocestah. Motor je celo tako poskočen, da morate biti pri speljevanju zelo nežni s stopalko za plin, saj že majhna nepozornost desne noge povzroči telovadbo vratov vseh potnikov.

Drugače pa, lepo prosim, nikar ne kupujte Petice z ročnim menjalnikom. Če imate več kot 50 tisočakov za avtomobil, spraskajte še tistih 2.400 evrov za omenjeni samodejni menjalnik, saj je pravi biser tehnike.

Pri zelo nežnem pospeševanju motorja ne boste slišali, kaj šele čutili delovanja menjalnika; pri zmernem pospeševanju boste motor slišali le za trenutek, saj se samodejnež hitro sprehodi skozi številne zobnike, a ga ne boste čutili; prav tako ga ne boste čutili pri polnem plinu – slišali boste samo zelo kratek predah rohnečega motorja.

Prestavljanje je tako gladko in nežno, da bi bil nakup ročnega menjalnika (ki, roko na srce, pri BMW-ju ni nikakršen biser) greh. In da ne bi hodili k spovedi, vam v enem stavku nalijem čistega vina: s kombinacijo 300-'konjskega' motorja (ne bodimo malenkostni, šest gor ali dol) in omenjenega menjalnika ne morete zgrešiti.

Pravzaprav še več: ne da ne morete zgrešiti, temveč se zavihtite prav v 'špico' trenutnega tehnološkega čudeža, imenovanega sodobni avtomobil. Potem dodamo še 19-palčna kolesa z vrhunskimi Goodyearovimi gumami (s tehnologijo Run on Flat ali RSC, kar bi po naše napisali kot praznovozeče), za poslovno limuzino vrhunski (električno krmiljen! ) servovolan in podvozje, ki navdušuje tako z udobno lego na avtocesti kot s predvidljivim obnašanjem na zavitih gorskih cesticah.

Seveda je podvozje (spredaj dvojna prečna vodila in zadaj večvodilna prema iz aluminijeve zlitine) kompromis, in kot tak ni najboljša rešitev na nobeni cesti, da o različnih načinih vožnje niti ne govorimo. A pri BMW-ju imajo rešitev, imenovano dinamični nadzor blažilnikov, ki pa ga testni avtomobil ni imel.

Zato se ne čudite, da se je med fotografiranjem 'naš' 535i nagibal, ko smo ga 'tiščali' skozi ovinke (hja, spet smo se žrtvovali za dobro fotografijo), in redko, ampak res redko malce pretresel živo vsebino na luknjasti cesti. Zvočna izolacija je vrhunska, prav tako radio s šestimi zvočniki.

Položaj za volanom je po zaslugi v vse smeri nastavljivega sedeža, prilagodljivega volanskega obroča in pri peti pritrjene stopalke za plin . . hmmm, če rečemo fantastičen, ne bomo zgrešili.

Manjkala sta le hlajenje in masaža, vse drugo (prilagodljiv sedalni del, izdatna nastavitev naslona, bočne opore, aktivni zglavniki) pa mora postati nočna mora tekmecev. Belo usnje je sicer zelo občutljivo za umazanijo, prav tako se takoj pozna vsaka stopinja na temnih tepihih. Seveda pri BMW-ju ne moremo mimo glavnega vmesnika, poimenovanega iDrive.

Pred leti smo kritizirali, da moraš biti vsaj računalniški guru, da se spopadeš z zapletenimi izbirniki v sodobnih avtomobilih, pri novih teh težav ni več. Načrtovalci so jeznim kupcem (sploh starejšim, ki so običajno glavni kupci teh poslovnih limuzin) in vmesnik naredili preprost, pregleden in . . da, tudi prijeten. Zaradi lažjega upravljanja so mu sicer pritaknili sedem dodatnih gumbov (bližnjic), vendar pa zaradi enega, v vse smeri pomičnega vzvoda sredinsko konzolo osvobodili številnih gumbov.

In da bo bera prestiža polna, naj vas opozorim na velik in kakovosten 10, 2-palčni zaslon (26 cm diagonale! ! ), ki je skoraj večji kot zaslon v moji domači delovni sobi. Ni sicer občutljiv za dotik, a zaradi priročnega vzvoda sistema iDrive tega niti ne pogrešamo.

Seveda je gumbov pri dobro založenih avtomobilih po navadi veliko in testni BMW 535i ni nobena izjema. Na usnjenem športnem volanu najdemo nekaj gumbov za nadzor radia, telefona in tempomata, levo pod volanom pa so namestili vklop pripomočkov, ki dodatno olajšujejo življenje vozniku.

Testni BMW je imel aktivni tempomat, ki sam uravnava prednastavljeno razdaljo do spredaj vozečega avtomobila, torej sam pospešuje do nastavljene hitrosti in tudi sam zavira v gneči, prilagodljive žaromete, opozarjanje na avtomobile v mrtvem kotu pa tudi opozarjanje na nepričakovano zamenjavo voznega pasu. Če voznik brez opozorila zamenja vozni pas, sistem zazna oznake na cestišču in voznika na manever opozori z diskretnim tresenjem volanskega obroča.

Medtem ko so aktivni tempomat, prilagodljivi žarometi in opozarjanje na avtomobile v mrtvem kotu več kot priporočljivi pripomočki, smo glede opozarjanja na nenadno menjavo pasu malce skeptični. Mogoče je to dobrodošlo predvsem za tiste poslovneže, ki se res veliko vozijo, sicer je Slovenija za to premajhna. Sta pa aktivni tempomat in opozarjanje na nenadno menjavo pasu prava pedagoška pripomočka, saj večino slovenskih voznikov opozorita na napačno vožnjo.

Aktivni tempomat zahteva določeno razdaljo do spredaj vozečega avtomobila, da lahko v primeru zmanjšanja hitrosti avtomobil dejansko upočasni. Čeprav je sistemu mogoče določiti varnostno razdaljo, je še vedno (primerno! ) velika, kar pa drugi vozniki izkoriščajo in 'skačejo' v luknjo pred vami. In tempomat upočasni avto, vsakič ko vskoči naslednji. Zato se večkrat zgodi, da ste na naših cestah vedno zadnji v koloni, saj o varnostni razdalji vsi omenjeni vozniki nimajo pojma, zato tudi sistem ne more primerno delovati.

Podobno je z nenačrtno menjavo pasu: pri nas so smerniki bolj za okras, zato vas bo tak sistem vedno opozarjal na nevarnost, saj mu ni 'jasno', da se pri nas pač ne uporablja smernikov pri menjavi voznih pasov. Na žalost, pravimo mi. A da ne boste mislili, da se pri Petici ne da doplačati za še več opreme.

Testni, recimo, ni imel projekcije na vetrobransko steklo (Head-Up Display), pomoči pri nočni vožnji (Night Vision), pomoči kamer (Surround View, naš je imel le zadnjo), sistema samodejnega bočnega parkiranja, že omenjenega aktivnega podvozja (Dynamic Damping Control) . .

Imel pa je veliko dragih, tudi nepotrebnih dodatkov. Poglejte na seznam in se čudite: za 400 evrov sem vse življenje član lokalne knjižnice, zato bi se bralnim lučkam nad zadnjo klopjo zlahka odpovedal; ali pa za slabih 600 evrov električno odpiranje in zapiranje prtljažnika (ki bi lahko bilo hitrejše); ali podobna vsota za strešno okno, ki je za odlično klimatsko napravo prej moteč dejavnik kot pomoč . .

Pri novi Petici moramo izpostaviti še vrhunsko varnost (za 55 odstotkov večja togost zaradi uporabe jekla z veliko in izjemno veliko trdnostjo, štiri varnostne blazine in varnostni zavesi, izklopljiv ESP oziroma BMW-jev DSC, že omenjene aktivne vzglavnike pa odlične žaromete, tempomat . . ), varčnost (EfficientDynamics pomeni, da ima avtomobil krmiljene zračne lopute za boljšo aerodinamiko, da ima razmeroma varčen motor pri nežni vožnji, učinkovit menjalnik, zaradi aluminija manjšo maso, električni servovolan, pa tudi regeneracijo pri spuščenem plinu oziroma zaviranju! ) in prestiž.

Trenutno je nad njim le 550i, verjetno pa bo kmalu predstavljen še M5, a odkrito povedano, ne vidim smisla, da ne bi bili zadovoljni s tem sodobnim prisilno polnjenim trilitrskim motorjem. Po domače bi rekli, da gre kot raketa ali razvaja kot predsedniška limuzina, da je lahko rohneče hiter ali uglajeno neslišen! Le voznik mora vedeti, kako to izvabiti in kaj za to dobi. Toda kljub številni elektroniki v avtomobilskem podkožju se mi je zgodilo, da me je prijazen voznik na cesti opozoril, da se vozim s priprtim motornim pokrovom.

Seveda so radovedneži v našem podjetju pozabili do konca zapreti domovanje motorja, instrumentna plošča s številnimi lučkami in opozorili pa o tem ni vedela nič. Zato velja: BMW 535i je vrhunski avtomobil, če v njem sedi dober, preudaren voznik. Potem bo znal izkoristiti ves potencial, ki mu ga na pladnju ponujajo BMW-jevi strojniki in elektroniki. Vključno s stabilnostnim DSC-jem, ki prepričljivo kroti 400 Nm in 300 iskrih na zadnjih kolesih. Pri nas je bil BMW-jev ESP nedvomno delavec tedna, saj mu nismo prizanašali. No, razen v redkih ovinkih, ko smo mu dali prosto in zaposlili svoje veščine.

Iz oči v oči: Dušan Lukič

Tile beemvejevci so v bistvu prav nadležni. Za konkurenco, seveda. Spet jim je uspelo ustvariti avto, ki je oblikovno zanimiv (če nič drugega, se okoli njegove oblike krešejo mnenja), mehansko oziroma tehnično pa meji na popolnost. Bencinski turbo pooseblja vrline, ki bi jih moral imeti motor športne limuzine, menjalnik je odličen, krmiljenje meji na telepatijo, podvozje je odlična kombinacija športnosti in udobja. Pa še za volanom sedim mnogo udobneje kot pri prejšnji generaciji. Najboljši v razredu ta hip? Po mojem mnenju brez dvoma.

Koliko stane dodatna oprema testnega vozila

Kovinska barva - 1.028 EUR

Usnje Dakota - 2.109 EUR

8-stopenjski samodejni menjalnik - 2.409 EUR

Usnjen športni volan - 147 EUR

19-palčna lita platišča z gumami - 2.623 EUR

Samodejno odpiranje in zapiranje prtljažnih vrat - 588 EUR

Vzvratna kamera - 441 EUR

Steklena streha - 577 EUR

Električno nastavljiva udobna sedeža spredaj - 2.371 EUR

Vreča za smuči - 105 EUR

Sistem za prevažanje daljših predmetov - 525 EUR

Ogrevana sedeža spredaj - 399 EUR

Notranjost v lesu Fineline - 556 EUR

Bralne lučke zadaj BMW Individual - 420 EUR

Funkcija ambientalne svetlobe - 294 EUR

Naprava za pranje žarometov - 283 EUR

Pomoč pri parkiranju spredaj in zadaj - 850 EUR

Ksenonske luči - 976 EUR

Prilagodljiv snop žarometov - 472 EUR

Samodejni vklop in izklop dolgih luči - 157 EUR

Opozorilnik pri nenamerni menjavi voznega pasu - 546 EUR

Pomoč pri menjavi voznega pasu - 651 EUR

Aktivni tempomat - 1.626 EUR

Navigacijski sistem Profesional - 2.634 EUR

Predpriprava za avtotelefon z Bluetooth podporo - 672 EUR

HiFi ozvočenje - 619 EUR

USB-vmesnik - 315 EUR

BMW Individual visoko polirani odtenek - 546 EUR

Aljoša Mrak, foto: Aleš Pavletič

Osnovni podatki
Prodaja: BMW GROUP Slovenija
Cena osnovnega modela: 52.300 €
Cena testnega modela: 78.635 €
Moč: 225kW (306 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 6,1 s
Največja hitrost: 250 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 12,5l/100km
Garancija: 2 leti splošne garancije, 5 let mobilne garancije, 3 leta garancije na lak, 12 let garancije za prerjavenje.
Stroški (do 100.000 prevoženih kilometrov oz. pet let)
Redni servisi, delo, material: všteto v ceno vozila €
Gorivo: 14.925 €
Gume (1) 2.133 €
Obvezno zavarovanje: 5.020 €
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ 6.390 €
Skupaj 54.322 € (strošek na km: 0,54 €)
Tehnični podatki
Motor: 6-valjni – 4-taktni – vrstni – turbo bencinski – nameščen spredaj vzdolžno – vrtina in gib 89,6 × 84 mm – gibna prostornina 2.979 cm? – kompresija 10,2 : 1 – največja moč 225 kW (306 KM) pri 5.800/min – srednja hitrost bata pri največji moči 16,2 m/s – specifična moč 75,5 kW/l (102,7 KM/l) – največji navor 400 Nm pri 1.200–5.000/min – 2 odmični gredi v glavi (veriga) – po 4 ventili na valj – vbrizg goriva po sistemu skupnega voda – turbinski polnilnik na izpušne pline – hladilnik polnilnega zraka.
Prenos moči: motor poganja zadnji kolesi – 8-stopenjski samodejni menjalnik – prestavna razmerja I. 4,714; II. 3,143; III. 2,106; IV. 1,667; V. 1,285; VI. 1,000; VII. 0,839; VIII. 0,667 – diferencial 2,813 – platišča 8 J × 19 – gume spredaj 245/40 R 19, zadaj 275/35 R19, kotalni obseg 2,04 m.
Zmogljivost: največja hitrost 250 km/h – pospešek 0–100 km/h 6,1 s – poraba goriva (ECE) 11,8/6,6/8,5 l/100 km, izpust CO2 199 g/km.
Voz in obese: limuzina – 4 vrata, 5 sedežev – samonosna karoserija – spredaj posamične obese, vzmetne noge, trikraka prečna vodila, stabilizator – zadaj večvodilna prema, vijačne vzmeti, teleskopski blažilniki, stabilizator – zavore spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne (prisilno hlajene), ABS, mehanska ročna zavora na zadnji kolesi (stikalo med sedežema) – volan z zobato letvijo, hidravlični servo, 2,9 zasuka med skrajnima točkama.
Mase: prazno vozilo 1.775 kg – dovoljena skupna masa 2.310 kg – dovoljena masa prikolice z zavoro: 2.000 kg, brez zavore: 750 kg – dovoljena obremenitev strehe: 100 kg.
Zunanje mere: širina vozila 1.860 mm – kolotek spredaj 1.600 mm – zadaj 1.627 mm – rajdni krog 11,9 m.
Notranje mere: širina spredaj 1.520 mm, zadaj 1.550 mm – dolžina sedalnega dela prednji sedež 500–560 mm, zadnji sedež 540 mm – premer volanskega obroča 390 mm – posoda za gorivo 70 l.
Prtljažnik: Pros­to­rni­na prt­ljaž­ni­ka, iz­mer­je­na z AM stan­dard­nim kom­ple­tom 5 kov­čkov Sam­so­ni­te (skup­no 278,5 l): 5 sedežev: 1 × letalski kovček (36 l), 1 × kovček (85,5 l), 2 x kovček (68,5 l), 1 × nahrbtnik (20 l).
Naše meritve
T = 10°C / p = 1.190 mbar / rel. vl. = 35 % / Gume: Goodyear Excellence spredaj 245/40/R 19 Y, zadaj 275/35/R 19 Y / Stanje kilometrskega števca: 2.109 km
Pospešek 0-100km: 6,1s
402m z mesta: 14,3s ( 161km/h)
Največja hitrost: 250km/h (VI., VII. in VIII.)
Najmanjša poraba: 11,3l/100km
Najvišja poraba: 14,2l/100km
poraba na testu: 12,5 l/100km
Zavorna pot pri 130km/h: 70,2m
Zavorna pot pri 100km/h: 39,0m
AM meja: 39m
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi 52dB
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi 50dB
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi 48dB
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi 62dB
Trušč pri 90km/h v 4. prestavi 60dB
Trušč pri 90km/h v 5. prestavi 58dB
Trušč pri 90km/h v 6. prestavi 56dB
Trušč pri 130km/h v 4. prestavi 66dB
Trušč pri 130km/h v 5. prestavi 65dB
Trušč pri 130km/h v 6. prestavi 64dB
Trušč v prostem teku: 34dB
Napake med testom: brez napak
Ocena skupaj (363/420)
  • Odličen avtomobil, ki dokazuje, kaj sodobni mehanika (motor, menjalnik) in elektronika (predvsem varnostni sistemi) zmoreta v praksi. Žal pa to stane, predvsem z obkljukovanjem dodatne opreme.

  • Zunanjost (14/15)

    Za nekatere preveč podoben Sedmici, drugače pa eleganten in dinamičen.

  • Notranjost (112/140)

    Pri prostornosti je izgubil nekaj točk (zato imajo GT), odlična ergonomija in natančnost izdelave. Tudi velikost prtljažnika ne razočara.

  • Motor, menjalnik (62 /40)

    Motorju zlahka podelimo naziv motor leta, prav tako samodejnemu menjalniku. Podvozje pa je dober kompromis med udobjem in užitkom med ovinki.

  • Vozne lastnosti (64 /95)

    Odličje stopalkam in prestavni ročici, zavidljiva lega na cesti. Pri dinamični vožnji se masa občuti!

  • Zmogljivost (33/35)

    Ničesar mu ne moremo očitati, le to, da je nad njim 550i in – bo nekoč – M5.

  • Varnost (36/45)

    Opreme je veliko, še več pa jo lahko dobite na seznamu dodatne opreme.

  • Gospodarnost

    Povprečna poraba goriva (vseeno je treba 300 iskrih napojiti), razmeroma visoka cena dodatne opreme in povprečna garancija.

AM ocena: 5/5

Užitek v vožnji: 4/5

Hvalimo in grajamo
motor (zmogljivost, uglajenost)
menjalnik
odzivnost servovolana
oprema
zadnji pogon
velik zaslon in iDrive
sedeži, položaj za volanom
udobje
elektronska navodila za uporabo in animacija
cena
poraba goriva
svetli sedeži
masa pri dinamično odpeljanih ovinkih
skromnejša prostornost na zadnji klopi za tako velik avtomobil