Citröen Xsara VTS (136)

17. 5. 2001
Deli
Citröen Xsara VTS (136)

Egoizem je seveda raztegljiv pojem, njegova interpretacija pa je odvisna od posameznika. Xsara VTS, denimo, ki je Xsara Coupé z zmogljivim dvolitrskim strojem, z dvojimi vrati in s športno opremo, bi lahko bil egoističen avtomobil. Vsaj po definiciji.

Najmočnejši razlog, da smo sedli v ta avtomobil, je povsem nov motor. Njegova zasnova je sicer povsem vsakdanja za tovrsten izdelek: ima dve odmični gredi v glavi, 16 ventilov, štiri valje in nič tehnično pretresljivega. Njegova največja moč je kar občutno manjša od prav tako dvolitrskega, a z drugimi merami vrtine in giba, s tem motorjem pa skušajo pri Citroënu približati razred GTI povprečno zahtevnemu vozniku.

Upoštevajoč moč in navor tega stroja, je ta zelo prijazen; je dovolj zmogljiv, da takšna Xsara zasluženo sili v razred GTI, ima lepo razporejen navor, da pogosto poseganje po prestavni ročici ni potrebno, in je dovolj močan, da požene kupe skoraj do konca skale na merilniku hitrosti.

Na naši preizkušnji mu nismo prizanašali, pri tem pa smo našli nekaj zamer: pri priganjanju postane požrešen, v srednjih in višjih vrtljajih je nežlahtno glasen (tudi v kokpitu) in v najvišjih vrtljajih ne kaže prave volje do vrtenja. Je pa res, da je takšnemu dirkaško športnemu načinu vožnje bolj namenjen oni drugi dvolitrski motor s skoraj 170 konjskimi močmi. Razlika med njima je pri Xsarah VTS okrog 200 tisočakov, za ta denar pa lahko - če niste res zahteven voznik - naberete kar nekaj druge, morda pomembnejše opreme, kot je večja motorna moč.

Če odštejemo zavore, ki dajejo tudi pri zahtevni vožnji vselej dober občutek zaviranja, in vzmetenje, ki je kljub povečani togosti še vedno zelo udobno, je preostala mehanika le povprečna. Še vedno nad elastičnostjo zadnje preme visi vprašanje smiselnosti.

Da osvežimo: poltoga zadnja prema je elastično vpeta tako, da se v ovinku pod vplivom sredobežne sile ukloni, tako da mora voznik nekaj manj zaviti z volanom, kakor bi bilo sicer treba. V praksi se izkaže, da so reakcije zadnje preme takšne, da pri bolj športnem vstopu v ovinek avtomobil rahlo zaniha okrog navpične osi, zato pa je treba nekajkrat rahlo popraviti volan. Neprijetno, nenavadno, morda celo malce čudno, vsekakor pa bi dal roko v ogenj, da pri dirkaških različicah Xsare to elastičnost preprosto - odpravijo.

Nič športen ni niti menjalnik. Ne razumite narobe: je dovolj dober za normalno vožnjo, toda vsakdo, kdor si želi športno vožnjo popestriti s hitrim pretikanjem, bo malce razočaran.

Je pa tole tudi prva Xsara Coupé na našem testu, ki ima spremenjeno karoserijo - predvsem boste opazili večja žarometa drugačnega videza. Toda takšna Xsara je še vedno lep kompromis med trivratno kombilimuzino in kombikupejem. Izstopa zadnja zelo položna šipa (in z njo omejena vidljivost nazaj), športen videz dajeta velika merilnika na beli podlagi, še bolj navdušuje poseben merilnik temperature motornega olja.

Veliko bolj športna, kot obljublja videz, sta sedeža, a imata nerodno ročico za nastavljanje naklona. Na njih se glede na lego armaturne plošče in prednje šipe razmeroma visoko sedi, če pa si boste volanski obroč spustili povsem navzdol, bo ta skoraj v celoti prekril merilnike.

Pa vendar je Xsara Coupé z vsemi svojimi lastnostmi, dobrimi in slabšimi, zelo uporaben »družinski« kombikupe. Egoizem je v njenem primeru gotovo pretiran pridevnik, čeprav bo verjetno marsikateri bolj razvajen kupec raje posegel po petvratni različici. Takšna Xsara VTS pa tako ostaja rezervirana za tiste, ki bi radi več uporabnosti z rahlo začimbo egoizma.

Vinko Kernc

FOTO: Vinko Kernc

Osnovni podatki
Prodaja: Citroën Slovenija
Cena osnovnega modela: 14.927,72 €
Moč: 100kW (138 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 8,6 s
Največja hitrost: 210 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 7,7l/100km
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni - 4-taktni - vrstni - bencinski - nameščen spredaj prečno - vrtina in gib 85,0 × 88,0 mm - gibna prostornina 1997 cm3 - kompresija 10,8 : 1 - največja moč 100 kW (138 KM) pri 6000/min - največji navor 190 Nm pri 4100/min - ročična gred v 5 ležajih - 2 odmični gredi v glavi (zobati jermen) - po 4 ventili na valj - elektronski večtočkovni vbrizg in elektronski vžig - tekočinsko hlajenje 7,0 l - motorno olje 4,3 l - uravnavani katalizator
Prenos moči: motor poganja prednja kolesa - 5-stopenjski sinhronizirani menjalnik - prestavna razmerja I. 3,450; II. 1,870; III. 1,280; IV. 0,950; V. 0,800; vzvratna 3,330 - diferencial 3,790 - gume 195/55 R 15 (Michelin Pilot SX)
Zmogljivost: največja hitrost 210 km/h - pospešek 0-100 km/h 8,6 s - poraba goriva (ECE) 11,4/5,6/7,7 l/100 km (neosvinčeni bencin, OŠ 95)
Voz in obese: 3 vrata, 5 sedežev - samonosna karoserija - spredaj posamične obese, vzmetne noge, trikotna prečna vodila, stabilizator - zadaj posamične obese, vzdolžna vodila, vzmetne vzvojne palice, teleskopski blažilniki, stabilizator - dvokrožne zavore, spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne, servo, ABS - volan z zobato letvijo, servo
Mase: prazno vozilo 1173 kg - dovoljena skupna masa 1693 kg - dovoljena masa prikolice z zavoro 1100 kg, brez zavore 615 kg - dovoljena obremenitev strehe 75 kg
Zunanje mere: dolžina 4188 mm - širina 1705 mm - višina 1405 mm - medosna razdalja 2540 mm - kolotek spredaj 1433 mm - zadaj 1442 mm - rajdni krog 10,7 m
Notranje mere: dolžina 1598 mm - širina 1440/1320 mm - višina 910-960/820 mm - vzdolžnica 870-1080/580-730 mm - posoda za gorivo 54 l
Prtljažnik: normno 408-1190 l
Naše meritve
T = 15 °C - p = 1010 mbar - rel. vl. = 39 %
Pospešek 0-100km: 8,9s
1000m z mesta: 30,1s ( 171km/h)
Največja hitrost: 210km/h (V.)
Najmanjša poraba: 10,5l/100km
poraba na testu: 11,6 l/100km
Zavorna pot pri 100km/h: 38,4m
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi 56dB
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi 56dB
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi 54dB
Napake med testom: odpovedala črpalka servovolana
Ocena
  • Citroën Xsara VTS je s šibkejšim od obeh motorjev zmerno športen avtomobil, namenjen širšemu, manj zahtevnemu in manj vozniško podkovanemu krogu kupcev. Zaradi karoserijske zasnove in drobnih pozornosti v notranjosti je pogojno tudi družinsko uporaben, sicer pa tudi zelo hiter avtomobil. Ni pa popoln.

Hvalimo in grajamo
prijazen motor
športni merilniki
športni sedeži
številni predali v notranjosti
velik in pregleden zaslon na armaturni plošči
nekaj dobrih ergonomskih rešitev
nešporten menjalnik
elastičnost zadnje preme
nekaj slabih ergonomskih rešitev
velik ključ
pokrovček posode za gorivo le s ključem
občutljivost za bočni veter