Opel Speedster

24. 8. 2001
Deli
Opel Speedster

Po nekaj dneh, preživetih v Speedsterju, sem končno popustil in ga za nekaj uric prepustil kolegu, ki mi je v zameno - da se bom lahko prevažal okrog - odmeril majhen avtomobil z oznako GTI, ki je bil prav tako pri nas na preizkušnji. Sedel sem torej v ta nič krivi »običajni« avtomobil - nekam, zazdelo se mi je v drugo nadstropje kot kak voznik kombajna, - prijel za volan - prevelik, tovornjakarski volan, obupno premehak s servoolajševalnikom - in se gugajoč kot nekoč vozniki Amijev, Dijan, odbijajoč odkotalil po cesti. Ja, Speedster zna človeku zlesti pod kožo.

Navadiš se ga. Ko se enkrat naučiš sedati vanj, kar je, čeprav ni videti tako, otročje lahko opravilo, če je le streha na avtomobilu sneta. Stopiš na aluminijasto dilco pred sedežem, se primeš za okvir vetrobranskega ste-kla in zdrkneš na sedež oziroma vanj - v tesno prilagajoče se in po dolžini nastavljivo koritce na aluminijastih tirnicah, ki bo obilnejšim pričaralo zgodovinsko že skoraj pozabljene inovativnosti španske inkvizicije.

Ko se naučiš snemati majhno platneno streh'co, za kar potrebuješ kakih petnajst sekund, ko si že malo izurjen, in kakih dvajset sekund za njeno napenjanje, in ko vse to počneš z izrazom globoke samoumevnosti, medtem ko te opazujejo mimoidoči in si mislijo (dobro veš, kaj si mislijo, ker bi si ti na njihovem mestu tudi): »Ja, kako in s čim, za boga svetega, si je to zaslužil? Zakaj ravno on? In če on, zakaj ne tudi jaz? « In se ne zmeniš za to, zlezeš v kabino, obrneš ključ, pritisneš na gumb, bumbumbum, spelješ in pustiš zavistne oči za seboj. Kakor da je v Sloveniji nekaj najbolj običajnega, da se muloti v kavbojkah prevažajo naokoli s takimile Speedsterji. A ni?

Navadiš se ga. Čeprav ti po nekaj dneh uporabe začne predel telesa nekje med šestnajstim in devetnajstim vretencem sporočati, da si zadnje čase pretiraval z uporabo svojega hrbtišča. Speedster ima namreč najučinkovitejše vzmetenje, kar jih je bilo izumljenih na tem planetu - medvretenčno tekočino in hrustanec vaše hrbtenice.

Edina težava je ta, da ni bilo narejeno za večje hitrosti in da kljub ljubko-smešni tlačilki, s katero si lahko napihneš ledveni predel sedeža in tako nekoliko ublažiš bolečine, še vedno zelo neposredno občutiš vsako neravnino naših božanskih cestišč. Skratka, Speedster je trd, zelo trd avtomobil.

Navadiš se pogleda izza armaturne plošče na čudovito površino pokrova hladilnika, ki drsi po cesti pred teboj in je enako lep in miren pri hitrostih »dajte-oglejte-si-me« kot pri tulečih radostih, zaradi katerih gre vozniška. Navadiš se aluminijaste notranjosti, dirkaško širokih pragov, detajlov, aluminijastih, seveda, naluknjanih ročic za stekla, serijske številke pred sovozniškim sedežem …, navadiš se cingljajočega in natančnega prestavljanja. »Tlak, prva, tlak, tlak, druga, tlak, tlak, tretja, … radar, radar, radar! «

Navadiš se drsenja skozi … Ekhm, ste se kdaj v življenju resno ukvarjali s kartingom? Ne? Vidite, jaz tudi ne. Pa bi bilo dobro. Nekaj malega manj kot devetsto kilogramov, sredinski motor s 150 konji, zadnji pogon, zadaj par 17-palčnih in 225 milimetrov širokih Bridgestonovih potenz, spredaj dva 175-milimetr-ska tabularja. Kaj naj rečem …

Na začetku se ti tako kak centimeter nad asfaltom zleknjenemu in bližajočemu se prvemu resnemu zavoju zazdi, da boš takole sestavljeno reč ob malo hitrejši vožnji sparkiral v prvi jarek. In greš previdno skozi ovinek, počasneje, kakor bi to storil z že omenjenim malim kombajnsko-tovornjakarskim GTI-jem ali katerimkoli drugim običajnejšim avtomobilom.

Bzzm, kot čebelica. Nič. O. K., gremo malo hitreje. Bzzzzm, še vedno nič. Še malo hitreje. In tako ves lep in kratek teden. Bzzzzzm, bzzzzm, bzzzzm, Črni Vrh, bzzzzzm, bzmmmm, bzzzzm, po stari cesti do morja, bzzzzm, bzzzzm, bzzzzm, čez Predel do Bovca … še vedno prepričan, da bi šlo še mnogo hitreje, a kaj ko pri nas ne obstaja niti eno samo samcato dirkališče in z njim civiliziran način preizkušanja mejnih sposobnosti avtomobila (in voznika).

Z majhnim in neposrednim športnim volanom največkrat kar brez preprijemanja krotiš ta lepo uravnotežen koktejl čudnih gum, kratke medosne razdalje, motorja za svojim hrbtom, cingljajočega menjalnika in dirkaškega podvozja. In če vam ob pretiravanju odnese nos (kar se dogaja tako kot pri vsakem poštenem gokartu), vam še vedno ostane ABS, ki ga je dobrim ljudem pri Oplu, požirajoč obilo sline, vendarle uspelo dodati zavornemu sistemu.

Speedster je namreč vozilo brez večine modernih nepotrebnosti, ki sicer služijo zagotavljanju tako neumne reči, kot je udobje.

Seznam stvari, ki jih v tem avtomobilu ne boste našli, je razveseljivo dolg. Nima, recimo, centralnega zaklepanja vrat, klimatske naprave seveda tudi ne, ročno snemanje in zvijanje strehe smo že omenili, ročici za (ročno) rolanje stekel tudi, ogledali boste nastavili tudi lepo »neposredno« s svojimi nežnimi ročicami in če boste, bognedaj, na pot odšli v dežju, boste lepo (ročno) odprli tudi vsako med štirimi šobami za prezračevanje šotorske kupole, pod katero potujete in ki je v času našega preizkušanja ob edinem resnem nalivu na desni, sovoznikovi strani med platnom in steklom malo spustila. Volan boste vrteli s svojimi, tudi že omenjenimi rokami in vam pri tem ne bo pomagal noben elektromotorček.

Da to ni avtomobil za razvajene ljudi, dokazuje tudi vožnja pod milim nebom, saj se vam bo pri še dovoljenih hitrostih (in malo pred oglušitvijo) zazdelo, da so snovalci Speedsterja uspešno speljali glavni piš vetra direktno v vašo glavo.

In tako je ob vsem tem dobro premišljenem in izpeljanem pomanjkanju edina stvar, ki pravzaprav moti človeka v kabini, radijski aparat, gnili kompromis z meščansko udobnostjo, ki so ga, upam, tja vgradili po pomoti in ga v izboljšani različici vozila ne bo več. Itak ga ne slišiš. In kot rečeno, vsega tega (razen pogleda na odvečni radio) se navadiš.

V počasni in paradni mestni vožnji, ko presenetljivo uglajen in prožen motor poskrbi, da ni treba prestavljati vsakih nekaj metrov, pri prehitevanju nedeljskih počasnel, ki mislijo, da je vožnja v okviru 20 odstotkov pod omejitvami edina pravilna vožnja, in za nekaj trenutkov celo na daljših ravninskih odsekih, recimo avtocestah.

Potuješ tako s platneno streho nad glavo, recimo pozno ponoči, ko ni okrog tebe nikogar, in ravno pri 130 kilometrih na uro, ko v večini običajnih malo boljših avtomobilov še ne veš, da se premikaš, začenjaš čutiti uglašeno bobnenje motorja, vetra in kotaljenja gum. Bumbum …

»Da vidimo, kako gre ta reč.« 150, bumbumbum, kot reaktivec, ki se pripravlja na vzlet, 170 bumbumbum, 190 badabumbumbum … Armagedon, vojna zvezd, napoved konca sveta, ki je opisano že v svetem pismu, poglavje apokalipsa. »Zgodilo se je! Nastali so bliski in gromi in hkrati velik potres, kakršnega še ni bilo, odkar živi človek na zemlji; tako neznanski je bil potres.«

Ampak vi tega s tem avtomobilom že ne boste počeli. Ne, vi trezen in umirjen voznik, družinski oče, vi že ne, nikoli. Kje pa lahko spravite skupaj 80.000 nemških mark plus garažo za prezimovanje?

Tadej Golob

FOTO: Urban Golob

Osnovni podatki
Prodaja: GM Southeast Europe
Cena testnega modela: 37.329,17 €
Moč: 108kW (147 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 5,9 s
Največja hitrost: 217 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 8,5l/100km
Garancija: 1 leto brez omejitve kilometrov splošne garancije, 10 let garancije na prerjavenje, 3 leta garancije na akumulator
Stroški (v enem letu)
Obvezno zavarovanje: 534,13 €
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ 751,13 €
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni - 4-taktni - vrstni - bencinski - nameščen sredinsko, prečno - vrtina in gib 86,0 × 94,6 mm - gibna prostornina 2198 cm3 - kompresija 10,0 : 1 - največja moč 108 kW (147 KM) pri 5800/min - srednja hitrost bata pri največji moči 18,3 m/s - specifična moč 49,1 kW/l (66,8 KM/l) - največji navor 203 Nm pri 4000/min - ročična gred v 5 ležajih - 2 odmični gredi v glavi (veriga) - po 4 ventili na valj - blok in glava iz lahke kovine - elektronski večtočkovni vbrizg in elektronski vžig - tekočinsko hlajenje 12,3 l - motorno olje 6,0 l - akumulator 12V, 38 Ah - alternator 115 A - uravnavani katalizator
Prenos moči: motor poganja zadnja kolesa - enokolutna suha sklopka - 5-stopenjski ročni menjalnik - prestavna razmerja I. 3,580; II. 2,020; III. 1,350; IV. 0,970; V. 0,810; vzvratna 3,310 - prestava v diferencialu 3,950 - platišča spredaj 5,5J × 17, zadaj 7,5J × 17 - gume spredaj 175/55 R 17 V, zadaj 225/45 R 17 V (Bridgestone Potenza RE 040), kotalni obseg 1,91 m - hitrost v V. prestavi pri 1000/min 35,9 km/h - nima rezervnega kolesa (priloženo lepilno polnilo)
Zmogljivost: največja hitrost 217 km/h - pospešek 0-100 km/h 5,9 s - poraba goriva (ECE) 12,3/6,4/8,5 l/100 km (neosvinčeni bencin, OŠ 95)
Voz in obese: kabriolet - 2 vrata, 2 sedeža - samonosna karoserija - Cx = 0,377 - spredaj posamične obese, vzmetne noge, dvojna trikotna prečna vodila - zadaj posamične obese, vzmetne noge, dvojna trikotna prečna vodila - dvokrožne zavore, spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne (prisilno hlajene), servo, ABS, mehanska ročna zavora na zadnja (ročica med sedežema) - volan z zobato letvijo, 2,7 zasuka med skrajnima točkama
Mase: prazno vozilo 870 kg - dovoljena skupna masa 1150 kg - vleka prikolice ni predvidena
Zunanje mere: dolžina 3786 mm - širina 1708 mm - višina 1117 mm - medosna razdalja 2330 mm - kolotek spredaj 1450 mm - zadaj 1488 mm - najmanjša razdalja od tal 140 mm - rajdni krog 11,6 m
Notranje mere: dolžina (od armaturne plošče do zadnje stene) 1000 mm - širina (komolci) 1180 mm - višina nad sedežem 900 mm - vzdolžnica sedež 910-1090 mm - dolžina sedalnega dela sedeža 400 mm - premer volanskega obroča 320 mm - posoda za gorivo 36 l
Prtljažnik: normno 206 l
Naše meritve
T = 20 °C - p = 1091 mbar - rel. vl.= 65 %
Pospešek 0-100km: 7,0s
1000m z mesta: 28,1s ( 183km/h)
Največja hitrost: 218km/h (V.)
Najmanjša poraba: 9,7l/100km
Najvišja poraba: 12,0l/100km
poraba na testu: 10,7 l/100km
Zavorna pot pri 100km/h: 38,7m
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi 68dB
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi 67dB
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi 67dB
Napake med testom: cviljenje zavor
Ocena
  • Oplov Speedster je težko ocenjevati s stališča navadnih avtomobilov. Zato pomanjkanja luksuza tokrat ne moremo vzeti za zlo. Tudi ni avtomobil, s katerim bi se vsak dan vozili v službo, čeprav, tehnično gledano, za to ni ovir. Je brezkompromisen, surov športnik, namenjen užitkom in zabavi. Tak kot je, tudi ni namenjen vsem. In tisti, ki si ga privošči mora biti pripravljen deliti z njim ne le dirkaške užitke in adrenalin, ampak tudi prvinsko surovost. Ni avtomobil za razvajene! Za užitke je treba trpeti.

Hvalimo in grajamo
športna brezkompromisnost
toga šasija
detajli
opaznost
vodljivost in uravnoteženost
solidne motorne zmogljivosti
ABS
preobčutljiv gumb troblje
majhna posoda za gorivo
nenastavljiv naklon naslonjala voznikovega sedeža
vroč zrak iz hladilnika