Test: Ford Focus Karavan 1.6 TDCi (85 kW) Titanium

17. 8. 2011
Deli

Popoln avto? Vsi vemo, da je to le iluzi­ja, zgodba iz pravljice in večna želja. Vedno nekaj manjka – če ne ­drugega, se sanje spreme­nijo v ­realnost pri ceni.

A običajno se sanje o popolnosti končajo še prej. Pomanjkljive kombinacije opreme, draga doplačila, preveč proti športnosti ali preveč proti udobju naravnano podvozje, prešibak ali prepožrešen motor – možnosti, da bi šlo kaj vsaj malo narobe, je ogromno in avtomobilski proizvajalci so lahko srečni že, če se idealni kombinaciji vsega vsaj približajo. In treba je priznati, da je Ford z novim Focusom zelo blizu tistemu, kar bi lahko razglasili za še dosegljivo popolnost v tem segmentu. Kje je od nje najdlje? Pri motorju.

1,6-litrski dizel na papirju deluje dokaj suvereno. 85 kilovatov oziroma 115 'konjev' sicer ni številka, ki bi vzbujala spoštovanje, a skupaj s podatkom o navoru (270 njutonmetrov pri 1.750 vrtljajih) daje upanje, da tak Focus ni 'nepremičnina'. In res ni, saj se tudi na avtocesti odlično znajde, hitrosti pa zlahka zdrsnejo globoko v slovensko ilegalo. Izjema je le obnašanje motorja pri najnižjih vrtljajih.

Če ste tiste sorte voznik, ki rad lenari pri prestavljanju, predvsem v mestu, potem o nakupu Focusa s takšnim motorjem premislite (vsaj) dvakrat. V drugi prestavi se zbudi šele okoli 30 kilometrov na uro (in je zato v manj preglednih križiščih oziroma pri vključevanjih na glavno cesto treba dokaj redno pretikati v prvo prestavo), v tretji pri dobrih desetih več (zato pozabite na mestna križišča v tretji prestavi). Njegov bencinski brat z oznako 1.6 EcoBoost je v takšnih položajih neprimerljivo bolj suveren.

Škoda, da med tem dizlom in naslednjo stopnjo, dvolitrskim dizlom s 163 'konji', ni še vmesne različice, recimo šibkejšega dvolitrskega dizla, ki bi imel boljše lastnosti v najnižjih vrtljajih. Tako je pač treba plačevati ceno 'downsizinga', kot radi rečemo sodobnemu trendu vse manjših prostornin in podpore s tlačnim polnjenjem, ali pa se odločiti za kateri drug motor in se sprijazniti z nekaj večjo porabo.

Tu je namreč 1.6 TDCi odličen – testno povprečje se je ustavilo pri 7,1 litra, pa je ob tem prikazovalnik gospodarnosti vožnje kazal, da smo pri prestavljanju dosegli približno od 60 do 80 odstotkov učinkovitosti, pri predvidevanju dogajanja v prometu tudi, le pri hitrosti (kar ne pomeni le samih hitrosti, temveč tudi način oziroma odločnost pospeševanja) nas je gladko posadil na najnižjo stopničko. Upali bi si soditi, da bi voznik, ki bi vsepovsod prilezel do (recimo) predzadnjega zelenega listka na 'rožicah', ki označujejo učinkovitost posameznih segmentov vožnje, porabo zmanjšal za (vsaj) liter. To pa je odličen rezultat.

Tu je torej novi Focus popolnoma prijazen do denarnice, veliko drugače pa ni niti pri cenah. Seveda boste na ceniku našli tudi cenejšega primerljivo motoriziranega in opremljenega konkurenta, a se bo treba kar potruditi, razlika pa ne bo velika – po drugi strani pa je seznam bolj ali manj dražjih konkurentov kar izdaten. Za to si torej takle Focus Karavan z oznako opreme Titanium prisluži lep plus.

In ker je Titanium najbogatejši paket opreme, je jasno, da prav veliko stvari s seznama dodatne opreme ne bo treba izbrati. Sistem za samodejno parkiranje (835 EUR kot del paketa) sicer ni slaba odločitev (in deluje preizkušeno dobro), tudi paket, ki vsebuje aktivni tempomat in sistem za preprečitev trkov pri majhnih hitrostih, ne (760 EUR) pa morda še zimski paket za 235 evrov (ogrevano spred­nje steklo je pozimi, če nimate garaže, pravi balzam za premraženo dušo). In to je to, če seveda ne zahtevate ksenonskih žarometov v kombinaciji z večbarvno LED-osvetlitvijo notranjosti (kot jo je imel testni Focus) ali navigacije. 23 tisočakov, torej, za dobro opremljen avto. Ni malo denarja, a je cenovno res ugodno.

Del paketa opreme Titanium je tudi udobnejša nastavitev podvozja in treba je priznati, da je to karavanskemu Focusu pisano na kožo. Če ste bolj športne sorte, boste verjetno tako in tako posegli po (recimo) petvratni različici in paketu opreme Sport (ta vsebuje športno podvozje in je na voljo tudi pri karavanu), za družinsko uporabo pa je to komfortno podvozje idealno. Nagibanja v ovinkih kljub vsemu ni preveč, volan ostaja odziven in z dovolj povratnimi informacijami, Focus se na ukaze še vedno odziva agilno in dovolj dinamično (vključno z malo podkrmiljenja in dovolj živahnim zadkom, če to voznik hoče), hkrati pa (tudi na račun seveda serijskega ESP) popolnoma varno in predvidljivo. Tisti, ki so v mladih začeli s Fiesto ST in se navduševali nad trivratnim, bolj športnim Focusom, bodo v družinskih letih s tako nastavitvijo podvozja lahko popolnoma zadovoljni.

In zadovoljni ne bodo le s podvozjem, ampak tudi z notranjostjo. Prostornosti v tem avtomobilskem razredu seveda ne moremo pričakovati (čeprav so tudi ti avtomobili običajno vsako generacijo malo večji) . Seveda se lahko zadaj dokaj udobno peljeta tudi dva odrasla (tretjega na sredinski sedež za daljše razdalje iz usmiljenja raje ne tlačite), a za klasično družinsko uporabo (odrasli spredaj, otroci zadaj) je v Focusu res dovolj prostora. Povsem enako velja za prtljažnik: je več kot dovolj prostoren za tudi manj vsakdanjo družinsko uporabo, zlaganje sedežev je rešeno klasično, nizek nakladalni rob in popolnoma ravno dno sta pričakovana plusa. Minus? Dejstvo, da je zadnja klop zložljiva tako, da je ožji, tretjinski del na desni. Zelo neprijazno do tistih, ki uporabljajo en otroški sedež.

Spredaj se v Focusu sedi udobno. Višji vozniki si bodo sicer morda zaželeli, da bi se dalo voznikov sedež nastaviti nižje, to pa je tudi vse, nad čimer bi se s stališča ergonomije lahko pritožili. Merilniki so pregledni, upravljanje avdiosistema in potovalnega računalnika ter nastavljanje funkcij avtomobila z gumbi na volanu je logično (mimogrede, v Focusu boste zaman iskali gumb za izklop ESP, to morate storiti v izbirnikih potovalnega računalnika), velik plus je tudi dejstvo, da ima takšen Focus poleg tempomata tudi omejevalnik hitrosti, minus pa, da si omejevalnik ob ugasnjenem motorju ne zapomni niti, da je bil prižgan, kaj šele, na katero hitrost je bil nastavljen, zato ga boste nastavljali vsakič znova.

Ampak to so že, to je treba priznati, malenkosti. V celem so namreč pri Fordu (ponovno) dokazali, da znajo izdelati avto, ki ob primerni kombinaciji motorja in opreme ni le dovolj cenovno ugoden, ampak lahko s svojimi lastnostmi poseže tudi v sam vrh razreda. Popolnosti pa pri avtomobilih, to smo zapisali že na začetku, raje ne pričakujte.

bese­di­lo: Dušan Lukič, foto: Saša Kapetanovič

Iz oči v oči - Tomaž Porekar
Novi Focus je za Ford za večji prodor na trg najpomembnejši avtomobil. Tudi zato so že ob predstavitvi močno poudarili vso raznolikost opreme, ki jo ponujajo v njem. A osnova je drugje, njegova lega na cesti in udobje mu še vedno zagotavljata prednost pred tekmeci. Malo manj prepriča zunanjost, na pogled je sicer res takoj Ford in tudi Focus, a ni tako prepričljiv kot na primer Fiesta. Turbodizelski motor bo zagotovo eden najbolj priljubljenih, tega mesta mu ne bo preprečila niti znana slabost – pomanjkanje moči pri speljevanju, ko je treba dodati kar preveč plina … Tudi grajati ga je treba: nekajurnega sedenja med daljšo vožnjo prednji sedeži ne podpirajo najbolje, tako voznikov kot sopotnikov hrbet sta slabo prenesla ta del preizkusa.

Osnovni podatki
Prodaja: Summit motors Ljubljana
Cena osnovnega modela: 21360 €
Cena testnega modela: 24925 €
Moč: 85kW (115 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 12,3 s
Največja hitrost: 193 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 7,1l/100km
Garancija: 2 leti splošne in mobilne garancije, 2 leti garancije na lak, 12 let garancije za prerjavenje
Servisni pregled na 20000 km
Stroški (do 100.000 prevoženih kilometrov oz. pet let)
Redni servisi, delo, material: n.p. €
Gorivo: 8612 €
Gume (1) n.p. €
Izguba vrednosti (v 5 letih): 5884 €
Obvezno zavarovanje: 2625 €
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ 3425 €
Skupaj n.p. € (strošek na km: n.p. €)
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni – 4-taktni – vrstni – turbodizelski – nameščen spredaj prečno – vrtina in gib 75 × 88,3 mm – gibna prostornina 1.560 cm³ – kompresija 16,0 : 1 – največja moč 85 kW (115 KM) pri 3.600/min – srednja hitrost bata pri največji moči 10,6 m/s – specifična moč 54,5 kW/l (74,1 KM/l) – največji navor 270–285 Nm pri 1.750–2.500/min – 2 odmični gredi v glavi (zobati jermen) – po 2 ventila na valj – vbrizg goriva po sistemu skupnega voda – turbopuhalo na izpušne pline – hladilnik polnilnega zraka
Prenos moči: motor poganja prednji kolesi – 6-stopenjski ročni menjalnik – prestavna razmerja I. 3,727; II. 2,048; III. 1,258; IV. 0,919; V. 0,738; VI. 0,622 – diferencial 3,611 – platišča 7 J × 17 – gume 235/60 R 18, kotalni obseg 1,95 m
Zmogljivost: največja hitrost 193 km/h – pospešek 0–100 km/h 11,1 s – poraba goriva (ECE) 5,1/3,7/4,2 l/100 km, izpust CO2 109 g/km
Voz in obese: kombi – 5 vrat, 5 sedežev – samonosna karoserija – spredaj posamične obese, vzmetne noge, trikraka prečna vodila, stabilizator – zadaj večvodilna prema, vijačne vzmeti, teleskopski blažilniki, stabilizator – zavore spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne, ABS, mehanska ročna zavora na zadnji kolesi (ročica med sedežema) – volan z zobato letvijo, hidravlični servo, 2,75 zasuka med skrajnima točkama.
Mase: prazno vozilo 1.368 kg – dovoljena skupna masa 1.900 kg – dovoljena masa prikolice z zavoro: 1.200 kg, brez zavore: 680 kg – dovoljena obremenitev strehe: ni podatka
Zunanje mere: širina vozila 1.823 mm – kolotek spredaj 1.559 mm – zadaj 1.549 mm – rajdni krog 11,0 m
Notranje mere: širina spredaj 1.460 mm, zadaj 1.450 mm – dolžina sedalnega dela prednji sedež 500 mm, zadnji sedež 480 mm – premer volanskega obroča 370 mm – posoda za gorivo 55 l
Prtljažnik: 476–1.516 l
Serijska oprema: voznikova in sovoznikova varnostna blazina – stranski varnostni blazini – varnostni zračni zavesi – pritrdišča ISOFIX – ABS – ESP – servo volan – klimatska naprava – električni pomik šip spredaj – električno nastavljivi in ogrevani vzvratni ogledali – radio s CD-predvajalnikom in MP3-predvajalnikom – daljinsko upravljanje osrednje ključavnice – po višini in globini nastavljiv volanski obroč – po višini nastavljiv voznikov sedež –deljiva zadnja klop – potovalni računalnik
Naše meritve
T = 24°C / p = 1.130 mbar / rel. vl. = 35 % / Gume: Michelin Primacy HP 215/50/R 17 V / stanje kilometrskega števca: 2.119 km
Pospešek 0-100km: 12,3s
402m z mesta: 17,9s ( 121km/h)
Prožnost 50-90km/h: 9,5/15,2s (4./5.)
Prožnost 80-120km/h: 10,9/17s (5./6.)
Največja hitrost: 193km/h (5. in 6.)
Najmanjša poraba: 5,8l/100km
Najvišja poraba: 9,8l/100km
poraba na testu: 7,1 l/100km
Zavorna pot pri 130km/h: 69,7m
Zavorna pot pri 100km/h: 37,9m
AM meja: 40m
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi 56dB
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi 55dB
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi 54dB
Trušč pri 50km/h v 6. prestavi 54dB
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi 62dB
Trušč pri 90km/h v 4. prestavi 60dB
Trušč pri 90km/h v 5. prestavi 59dB
Trušč pri 90km/h v 6. prestavi 58dB
Trušč pri 130km/h v 4. prestavi 64dB
Trušč pri 130km/h v 5. prestavi 62dB
Trušč pri 130km/h v 6. prestavi 61dB
Trušč v prostem teku: 36dB
Ocena skupaj (347/420)
  • Je novi Focus trenutno številka ena v svojem razredu? Na to lahko odgovori le primerjalni test, tule pa lahko zatrdimo: če ni, mu do tam manjka zelo malo.

  • Zunanjost (13/15)

    Dinamičen sprednji del je lepo uravnotežen s karavanskim zadkom – le luči na njem odžrejo kakšno točko.

  • Notranjost (106/140)

    Občutek prostornosti ne vara, dovolj prostora pa je tako na zadnji klopi kot v prtljažniku.

  • Motor, menjalnik (55 /40)

    Precej šibak dizel se slabo znajde predvsem v nizkih vrtljajih, kasneje zadiha in je masi avtomobila dovolj dobro kos.

  • Vozne lastnosti (62 /95)

    Dovolj udoben za družinsko uporabo, a še dovolj dinamičen za živahnejše voznike – tu so Fordovi inženirji našli odličen kompromis.

  • Zmogljivost (20/35)

    Med najhitrejšimi ne boste, tudi lenarjenja s prestavno ročico bo malo – a tudi najpočasnejši ne boste.

  • Varnost (41/45)

    Varnostnih elektronskih pomagal je veliko pa tudi na testu EuroNCAP je dosegel odličen rezultat.

  • Gospodarnost (50/50)

    Poraba je zelo ugodna, garancijski pogoji pa so zelo 'gorenjski'.

AM ocena: 4/5

Užitek v vožnji: 4/5

Hvalimo in grajamo
oprema
podvozje
poraba
menjalnik
delovanje sistema bluetooth
neprožen motor v nizkih vrtljajih
klimo je treba nastaviti na stopnjo ali dve nižjo temperaturo od željene