Tomaž Porekar: Iskanje novega

9. 2. 2014
Deli
Tomaž Porekar: Iskanje novega

Letos slavi 20. obletnico od prvih začetkov lahek terenec, lani je bilo 30 let, odkar se je pojavil prvi pravi enoprostorec. Dve leti mlajši od lahkega terenca je mini enoprostorec, še ne pet let pa so na trgu majhni križanci.

Avtomobilska industrija se poskuša čim bolj prilagajati povpraševanju na trgu, a prednost pred tekmeci si lahko pridobijo le tisti, ki najdejo nekaj novega in imajo vsaj nekaj časa na trgu prednost, da so edini, ki ponujajo kakšno novost.

Seveda pa si dolgotrajne prednosti ni mogel pridobiti nobeden od začetnikov novih razredov. Poglejmo na primer Jeep, ta je bil s svojim AMC Eaglom leta 1979 nekakšen začetnik večjih križancev, ki so se opirali na terensko tehnologijo oziroma štirikolesni pogon, vgrajen v bolj ali manj osebni avtomobil. Dandanes je sicer Jeep uveljavljena znamka, a so jo tekmeci že zdavnaj ujeli ali celo prehiteli. Eden od njih je seveda Toyota, ki je pred 20 leti na salonu v Ženevi predstavila svojega prvega RAV 4. Trivratnik s prečno postavljenim motorjem in štirikolesnim pogonom je bil dolg 3,69 metra in bi danes spadal med majhne terenske križance. Za tisti čas je bil kar veliko presenečenje, odziv kupcev nanj pa za Toyoto tudi. Načrtovali so dobavo le okoli 50 tisoč avtomobilov na leto, a so jih že v prvem letu izdelali več kot sto tisoč.

Renaultu je šlo z Espaceom leta 1984 precej bolj za nohte. Zanj se je prvi mesec prodaje odločilo le devet kupcev, šele nato se je Espace, tedaj s Simcinimi sestavnimi deli (čeprav je bil Renault), bolj uveljavil in skupaj s Plymouthom Voyagerjem, predstavljenim skoraj istočasno v Ameriki, pomenita začetek uspešnega razreda. Povsem z lastnimi zamislimi je 12 let kasneje Renault predstavil Mégana Scénica, prvenec razreda manjših enoprostorcev. Čeprav so imeli pri Renaultu načrte, da bodo pridobili dovolj kupcev za novost, je odziv na Scénica presenetil in v prvih letih, ko je bil edini na trgu, jih niso mogli narediti dovolj.

Nissanov Qashqai velja za nekakšnega začetnika razreda terenskih križancev, čeprav je Nissan le malenkostno spremenil osnovno Toyotino zamisel. S Qashqaiem so bili prvo leto brez tekmecev na trgu, pet let pozneje jih je bilo že 14.

Še manjšo prednost je imel Nissan s svojim Jukom, prvim mini terenskim križancem, ki se mu po nekaj več kot treh letih na trgu po robu postavlja že pet precej resnih tekmecev.

Za avtomobilsko konstrukcijo še vedno velja, da je od zasnove avtomobila do njegove serijske izdelave potrebnih 30 mesecev. Medtem ko je ta čas pri skoraj vseh avtomobilskih izdelovalcih enak, je veliko razlik pri tem, kdaj neko novost pripeljati na trg. BMW se bo s svojim prvim manjšim enoprostorcem pri kupcih pojavil šele dobrih 18 let po Scénicu. Pa ni bil ta tisti, ki jih je spodbudil k Active Tourerju, ampak velik uspeh razreda B neposrednega tekmeca Mercedes-Benza!

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"