Tomaž Porekar: Superbov 'oče'

11. 7. 2015
Deli
Tomaž Porekar: Superbov 'oče'

V drugi polovici devetdesetih let sem pri dveh revijah, pri katerih sem tedaj sodeloval, organiziral dvoje natečajev za mlade slovenske nadobudneže, ki jih je zanimalo oblikovanje avtomobilov. Odziv sodelujočih je bil razmeroma velik. Tudi sama prireditev se je zdela dobrodošla za tisti čas.

Da je bil skrajni čas za kaj takega, pa se je potrdilo šele nedavno na predstavitvi novega Škodinega modela Superb, ki je bila v ljubljanski Unionski dvorani. Osrednjo vlogo je ta prijeten večer imel Škodin prvi oblikovalec zunanjosti, Ljubljančan Marko Jevtič. Pred tem sva se sicer že srečala, a sem bil nemalo presenečen, ko je povedal, da ga je za njegov poklic spodbudil prav natečaj mladih oblikovalcev, ki sem ga organiziral (skupaj s Fordom).

Žal zaradi spleta okoliščin nimam podrobnih podatkov o tem, kdo vse je sodeloval. Med tedaj prispelimi deli jih je bilo kar nekaj še posebej zanimivih in dokaj profesionalno pripravljenih.

Marko Jevtič je na odru Unionske dvorane z izbranimi besedami predstavil svoje delo, avtomobil, ki oblikovno kar prepriča. Med več kot stotimi, ki so na omenjenem natečaju sodelovali, je tretji, ki se je odločil za poklicno pot avtomobilskega oblikovalca v tujini (vsaj toliko jih je meni znanih).

»Natečaj je bil spodbuda, da sem našel prave povezave, kam se obrniti in kaj narediti za svojo poklicno pot,« je povedal. Odšel je na oblikovalsko smer fakultete za arhitekturo v Benetkah ter nato na specialistični študij avtomobilskega oblikovanja v nemški Pforzheim. Tam je svoj študij končal nekaj let za doslej najbolj znanim in uspešnim oblikovalcem iz Slovenije Robertom Lešnikom. Tudi ta je sodeloval na prvem natečaju slovenskih avtomobilskih oblikovalcev. Oba sta svoje prve poklicne oblikovalske korake naredila pri Volkswagnu. Obema je prvi pomembnejši samostojni izdelek uspel pri modelih višjega srednjega razreda. Lešnikov Passat (zdaj že presežen za dva rodova) in Jevtičev Superb sta prepričljivo oblikovana, a sta seveda nastala na podlagi tistega, kar določa družinskost videza znamke.

Jevtič ni povedal, kateri bo njegov naslednji izdelek.

Ob obeh omenjenih se je kot avtomobilski oblikovalec poskušal še zmagovalec drugega natečaja Uroš Pavasovič. Uroš deluje v svojem studiu v Londonu in oblikuje avtomobile, jadrnice in druge ladje.

Vsi, ki so kaj hoteli doseči v avtomobilskem oblikovalstvu, so morali seveda v tujino. Saj tudi primerne šole za kaj takega pri nas ni. Pa saj vse ni šola, gre za smer, ki meji na umetnost, sposobnosti in vztrajnost. Ali kot pravi Marko Jevtič: »Avtomobilsko oblikovanje bi bila umetnost, če bi iskal le navdih, a mi moramo biti vsak delovnik v studiu, izdelek pa je rezultat temeljitega in dolgotrajnega dela.«

A brez navdiha in osebne zavzetosti tudi ne bi bilo Jevtičevih Škod ...

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja