Kako je Tomos slovensko znanje popeljal v svet

8. 9. 2011
Deli

Težko skrijem, da sem slovenskemu Tomosu izredno naklonjen. Nisem toliko star, da bi se spomnil njegovih začetkov in zgodovine, sem pa dovolj, da sem ob njem odrasel.

Gulin je ta prav pajac. Od nekod je privlekel neko knjigo o motorjih iz Kopra in mi jo podaril. Podatkov za celo slovensko morje je v njej, tudi slike, prikaz situacije na trgu v nekdanji Jugoslaviji, v glavnem zanimivo za popi...t.

Vsi tisti, ki so kakorkoli sodelovali pri razvoju Tomosa so kralji. Včasih so bili genijalni, pravi vizionarji.

Da ne bom kar nekaj v prazno trobezljal vam naštejem nekaj dejstev o Tomosu:

  • Tomos je dobesedno sesul takratno Jugoslovansko konkurenco, Sarajevski Pretis in Zagrebški TMZ.
  • Tomosu je Puch v začetku njegove proizvodnje ugodne licenčne pogoje ponudil zato, ker je dvomil v njegov uspeh.
  • Kasneje so pri Puchu 'svinjali' z dobavo naročenih komponent.
  • Tomos je sestavljal tovorne tricikle po licenci znamenitega in takrat uveljavljenega MotoGuzzija.
  • Tomos je sestavljal tudi Citroen DS, ki je takrat veljal za enega najnaprednejših med osebnimi avtomobili.
  • Tomos je razvil lasten hidravlični blažilec udarcev za avtomobil, ki se je prilagajal različnim obremenitvam (kot nekakšen praoče aktivnega vzmetenja).
  • Tomosove motorne žage so proizvajali po licenci švedske Husquarne.
  • Tomos je s svojimi izvenkrmnimi motorji motoriziral celoten jadran in hkrati 80% svojih izvenkrmnih motorjev izvozil. Še danes veljajo za ene najzanesljivejših.
  • Tomosovi izvenkrmni motorji so uvedli pomembne izboljšave (krmilna ročica, hlajenje motorne gredi in izpušnega sistema) za katere so prejeli mednarodne nagrade, a ker patentov niso zaščitili so jih kmalu kopirali vsi največji svetovni proizvajalci.
  • V 60 letih se je Tomos ukvarjal z razvojem avtomatskega variomatskega menjalnika (takega ima danes večina skuterjev).
  • Leta 1970 je Tomos predstavil svoj avtomatski menjalnik z dvema sredobežnima sklopkama.
  • Podatek o specifični moči motorja modela 15 SLC iz leta 1970 je naravnost grozljiv. 50 kubični agregat je razvil 6 konjev, to pomeni 120 konjev na liter prostornine.
  • Še bolj grozljiv je podatek o specifični moči dirkalnega modela DM GP iz leta 1980. Razvil je 18 konjev, kar pomeni 360 konjev na liter prostornine.
  • Najhitrejši dirkalni Tomos je letel 204 kilometre na uro.
  • Na dirki državnega prvenstva Italije je za Tomosom, ki ga je vozil Parlotti, zaostajal legendarni Angel Nieto.
  • Tomos je razvil agregat, ki bi lahko z minimalno modifikacijo omogočal združitev z drugim enakim agregatom (podobno kot je naprimer VW naredil z motorjem W12). Ta motor je bil serijsko vgrajevan v model Tomos E90.
  • Najmočnejši Tomos vseh časov je bil Tomos-Norton 750.
  • Leta 1983 je svetovni tržni delež Tomosa pri izvenkrmnih motorjih znašal 2,5%, pri motorjih do 80 kubikov pa 2%.
  • V najboljših časih je Tomos zaposloval 4000 ljudi, za njihov prevoz je nabavil lastno floto avtobusov.
  • Tomos je zaposloval strokovni kader iz vse Slovenije. Za njih je Tomos zagotavljal stanovanja v novo zgrajenih hišah in blokih na obalnem pasu od Hrvatinov do Portoroža. Velik del dobička je Tomos namenil gradnji stanovanj in menz. Tudi ta so danes del razvitega Kopra.
  • Tomos je razvil tricikel s kabino, ki bi se lahko uporabljal tako kot danes mali mestni avtomobilčki vozni z izpitom za moped, vendar ta nikoli ni dočakal serijske proizvodnje.
  • Mladi ne vedo, da je Tomos sklenil dogovor o sodelovanju s Piaggiom. V letu 1970/1971 je bil v katalogu opisan tudi Tomos Avtomatik C, ki ga danes poznamo pod imenom Piaggio Ciao, vendar tega mopeda trg ni videl
  • Tomos je preživel vse evropske recesije. Svoje mopede so ukinili Piaggio, Peugeot, Derbi, Puch... Tomos jih še vedno izdeluje in je visoko pozicioniran v državah z visokim BDP
  • Tomos vztraja pri dvotaktnih motorjih tudi zato, ker so izpusti njihovih mopedov manjši kot izpusti marsikaterega štiritaktnika. Država Slovenija pa z zakonom o DMV z dodatnim 3% davkom penalizira domačega proizvajalca
  • Tomos za Japonski trg izdeluje retro različico Avtomatika, ki v Tokiu dosega maloprodajno ceno 3.000 EUR. Honde in Yamahe so tam cenejše.

Takih dejstev je še in še. Ob številnih tujih spletnih straneh posvečenih Tomosu, bogati športni zgodovini ni nobenega dvoma, da je Tomos na področju inovacijske in razvojne dejavnosti v panogi motociklizma številka ena na tleh Slovenije in celotne JV Evrope.

Hvala Vam, oblikovalci, konstruktorji, projektanti, tehnologi, tisti v montaži in drugi. Vaši dosežki so ime Tomosa popeljali po celem svetu.

 

 

Vir podatkov: knjiga Motorji iz Kopra, avtor Boris Brovinsky

 

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja