24 ur s Tomosom TT 50 na Racelandu

Štiriindvajset ur na 50-kubičnem mopedu po dirkalni stezi! To je ekstremno doživetje, ki se ti za vedno vtisne v spomin.

24 ur s Tomosom TT 50 na Racelandu (foto: Saša Kapetanovič, Peter Kavčič, Marko Tončič, Luka Kompare) Saša Kapetanovič, Peter Kavčič, Marko Tončič, Luka Kompare
28. 11. 2012

Včasih si rečem, od česa bomo pa živeli, če ne od spominov, in priznam, da sem zato vedno za, da ušpičimo kakšno divjo stvar. Ne predstavljam si življenja brez izzivov, potem se raje vložim v kozarec za kumarice in postavim na polico v shrambo.

In prav v temu duhu je nastala tudi ideja, da naredimo nekaj norega z novim Tomosom Racing TT 50. Ko sem videl prve slike – takrat še povsem 'top secret' – mi je postalo jasno, da je moped narejen za polaganje na koleno. In na drugi strani telefonskega signala je bil en prav tako 'ubrisan' človek, ki se mu je zdela ideja zanimiva.

Dino, tehnični direktor Tomosovih dvokoles, je človek, ki mu bencin teče po žilah, in tako smo se odločili, da gremo 'na polno', brez ovinkarjenja in kompromisov. Tomosa Racing TT postavimo na najekstremnejši test, 24 ur tiščanja 'na polno' na Racelandu.

Tomosovci so ga pripravili tako, da je dosegel največjo hitrost okoli 60 km/h, kar pomeni, da so se znebili blokade, ki dopušča največjo hitrost 45 km/h, in prilagodili razmerje verižnega pogona, da je ustrezalo kratki in zaviti stezi Racelanda. Malenkost so mu skrajšali še obe stopalki, opori za noge, da ne bi bili pretirana ovira v nagibu, in to je bilo vse!

Kranjska Sava je poskrbela za dva kompleta njihovih najboljših skuterskih gum, ki so se na koncu odlično izkazale tako v suhem kot v mokrem.

Tako kot na vsaki pravi 24-urni dirki (čeprav tega testa nismo jemali kot dirko) ni šlo brez manjših posegov mehanikov. Največ časa nam je vzela menjava valja zaradi zloma stojnega vijaka izpuha, ki je bil posledica udarca v izpuh ob padcu, ter višjih vibracij zaradi nenehnega delovanja motorja na višjih vrtljajih, kot je to ob običajno delujočem motorju. Pred tem smo iz istega razloga (padca) že zamenjali izpuh.

Kasneje smo se srečevali z vodo v sesanju, ki je bila posledica nenehne vožnje 'na polno' skozi luže na stezi. Tudi te nepredvidene težave smo rešili in nato 'na polno' nadaljevali 17 ur brez ene same tehnične težave. Motor ni utrpel poškodb, čeprav ga je zalivala voda.

Na koncu, pred zadnjo uro na stezi, smo sneli valj in preverili stanje bata. Izkazalo se je, da nenehno priganjanje ni pustilo posledic na dveh ključnih sestavnih delih, prav tako je kontrola ojnice pokazala, da je vse na svojem mestu. Nato smo valj še malenkostno podložili in s tem omogočili izdatnejše sesanje goriva, ki je pripomoglo k nekoliko večji največji hitrosti v zadnji uri vožnje.

Po 24 urah lahko zapišemo in podkrepimo z dejstvi, da je Tomos Racingt TT pravi stroj za zabavo, ki ne podleže še tako ekstremnim razmeram. Ne nazadnje, ko smo preverili stanje prevoženih kilometrov, smo ugotovili, da bi v tem času prišli vse do Rima. To pa sploh ni slabo za 50-kubični moped.

Predserijski model se je odlično izkazal in razen nekaj prask ni utrpel nobenih poškodb. Odlična popotnica za serijo, ki naj bi prišla v salone v mesecu dni.

Kaj se je dogajalo

12:00 – Start 24-urnega testa v sončnem in suhem vremenu.

12:40 – Zdrs in prvi padec. Posledice: manjše praske na krmilu in držalu za sopotnika.

13:05 – Prva menjava voznikov.

13:55 – Postanek v boksih zaradi počenega izpuha (posledica padca), nadaljujemo ob 14:15.

15:00 – Pridruži se nam Miran Stanovnik, po 20 minutah vožnje začne deževati.

16:15 – Dež se dobesedno zliva z neba, voda vdira v ohišje filtra zraka, potrebni so postanki in predelave.

17:50 – V monsunske razmere se poda naš Matej Memedovič in navdušuje s hitrimi časi v mokrem, skupaj prevozi kar 42 krogov.

19:00 – Na stezo se poda Boris Stanič, vodja razvoja Tomosovih dvokoles in idejni oče tega mopeda. Lepo je videti, da znajo vodilni ljudje pri Tomosu odpeljati hitre kroge in se ne ustrašijo mokrote.

20:10 – Razmere so vedno slabše, sledi drugi padec, na srečo brez poškodb za voznika in moped.

21:05 – Počasi se temni, kar prinaša dodatne izzive. Tomosovci: Peter Jenko, Erik Brkič in Tomaž Mejak so odpeljali svoje runde po razmočenem Racelandu in dokazali, da so iz pravega testa.

23:15 – Matej Memedovič je zadolžen za polnočno izmeno – v iskanju meja tokrat popusti sprednja guma, edina škoda je na dežnem kombinezonu in rokavicah. Nadaljuje do naslednje menjave, kljub padcu ohranja hitre in konstantne čase na krog.

23:15 – Primerjava v vožnji po mokrem, ko je še svetlo in ko je temna noč ter slaba vidljivost: v uri in 15 minutah Peter Kavčič prevozi dva kroga manj.

1:25 – Avtomagazinovci gremo spat za tri ure (luksuz), medtem se v vožnji menja Tomosova ekipa.

4:20 – Izmena, ki se je začela v temi in končala ob svitu: dež še vedno rosi z neba, a kako utrujenost vpliva na vožnjo, pove dejstvo, da v eni uri isti voznik prevozi dva kroga manj kljub boljši vidljivosti.

5:30 – Težko pričakovano svitanje obljublja tudi vedno manj dežja in oblakov. Za nami so še trije manjši padci, a brez posledic za moped in voznike.

7:50 - Na veliko veselje vseh se je steza začela sušiti, pri tem je v veliko pomoč tudi veter, ki je začel na rahlo pihljati.

9:00 - Svojo izmeno je začel Boštjan Skubic, dirkač in komentator dirk MotoGP, steza je še vedno mokra s stoječimi lužami na nekaterih mestih.

9:30 - Steza se suši in Skuba iz kroga v krog brusi sekunde. Malo pred deseto uro podre Kavčičev čas iz prve 'runde' (1:11,24), novi rekord s Tomosom je 1:10,38.

10:10 - Vzamemo si malo daljši postanek za skupinsko slikanje s Skubicem, ki je postavil nov najhitrejši čas, in za manjšo predelavo motorja. S podlaganjem tesnil pod valj prek sesalnih kanalov v izogrevalno komoro zdaj pride več bencina, kar prinese za tri do pet km/h večjo največjo hitrost, a nekoliko zmanjša navor v nižjem območju vrtljajev.

11:45 - Zadnja menjava, ne moremo verjeti, da je res minilo že skoraj 24 ur od začetka.

12:05 - Konec! Občutki so vrhunski, uspelo nam je narediti nekaj za zgodovino, pri tem smo se izjemno zabavali, uživali v vožnji, občasno tudi preklinjali pod čelado, zakaj nam je tega treba (predvsem zaradi dežja), predvsem pa doživeli napozabno preizkušnjo.

IZ OČI V OČI

jurmanPrimož Jurman

»Ti, kaj naj naredimo s ta novim, prototipnim Tomosom, iščemo kakšno 'odbito' idejo,« me oni dan kliče Peter. Ja, res, dajmo nekaj napeljati, speljati in odpeljati. Prav, naredimo 24-urni test v mesecu, ko poteka dirka na legendarnem Le Mansu. Okej, ni ravno Le Mans, je pa krški Raceland pa tovarniška ekipa je tudi zraven – Tomosova, namreč.

Fantje s primorskega konca, z vodstvom vred, živijo za podjetje in so takoj za stvar. Hajdi, prototipnega brenclja v kombi pa v Krško! Tam ga prvič vidim – stritfajtersko oblikovanega, z majhnimi kolesi in s 50-kubičnim strojem. Črno-oranžen. Hm, severni motoristični sosedje ne bodo nergali zaradi tega? »Ma kje, mona, te prosim, to so ja tradicionalne Tomosove barve!« je klen primorski odgovor. Tudi prav.

Prvi ga žge Peter, ki je vse nižje z nagibi in kmalu (za fotografa) naredi nekaj kolensko drsečih zavojev, enkrat celo preveč navdušeno. Mare in Luka sta zraven in zapisujeta zgodovino – eden na fotokartico, drugi nalaga na net. Tomosovci popisujejo svojo statistiko, vreme, stanje na stezi, prevožene kroge in 'reparature'. Ni jih veliko, v prvih urah težave povzroča le izpuh.

Oblači se, a na boj s stezo se podam v suhem. Nizam krog za krogom, na ostrejših zavojih brusim robove motorističnih škornjev. Želim ostati cel, zato ne pretiravam. Očeladanemu in v tekmovalnem kombinezonu mi je na mopedu dokaj neudobno, a ko padem v ritem, pozabim na vse, vključno z okolico. Osredotočim se le na asfalt pred seboj in rdeče-bele robnike v zavojih.

Moped brezhibno brni, nimam težav, le zavor ne pogruntam. Rešujem položaj: v vstopih v zavoj še tiščim plin in hkrati zaviram na (zadnjo) zavoro, saj se mi zdi prednji del prelahak za dostojen 'potop' v zavoj. A Savine gume držijo. Na ciljni ravnini kljub temu razmišljam – to bi bila lahko povsem spodobna zabava in nadomestek za cestno vožnjo. Pa še 24 ur lahko traja. 'Motorin' je zdržal, dedci malo manj – po uri in pol garanja sem čutil roke in noge kot pri pravem superbajku.

skubicBoštjan Skubic

Nad malim TT-jem sem navdušen, saj je kljub le 50-kubičnemu motorju zagotovil veliko zabave. V dobri uri vožnje sem se celo nekoliko spotil. Pohvaliti moram dobro lego v ovinkih, dvotaktni zvok motorja, ki me spominja na leta, ko smo sami doma predelovali Tomosove 'frčote', in ciklistiko. Pet takšnih postaviš na stezo in imaš odlično dirko s prijatelji!

 

stanovnikMiran Stanovnik

Tole s Tomosom mi je zelo všeč iz več razlogov. Prvi je nedvomno ta, da vidim, da Tomos še živi, to je ne nazadnje le tako močan del naše zgodovine, da si ne predstavljam, da jih ne bi bilo.

Zelo cenim in všeč mi je, da so fantje zagrizeni in imajo željo narediti dobre stvari ter predvsem, da imajo vizijo. Tretja stvar pa je sam moped. Racing TT mi je zelo simpatičen izdelek, ki je tudi dobro konstrukcijsko zasnovan. Če mi vožnja z njim ne bi bila všeč, bi ga nedvomno 'sparkiral' po prvih dežnih kapljah, tako pa sem celo poskusil, kako gre na sprednje kolo, in kljub dežju zares zelo užival.

Besedilo: Peter Kavčič, foto: Saša Kapetanovič, Peter Kavčič, Marko Tončič, Luka Kompare

Značke:

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri