Rotax - tovarna motorjev, ki jo poleg kakovosti ženeta tudi strast zaposlenih in skoraj stoletje izkušenj

26. 8. 2018
Deli

V okviru tradicionalnega srečanja lastnikov trikolesnikov znamke Spyder nas je pot zanesla tudi v Gunskirchen, kjer stoji tovarna Rotax.

Da smo se s predstavniki znamke Spyder za področje nekdaj 'vzhodne' Evrope srečali prav pred vrati tovarne Rotax, seveda ni naključje. Rotax je namreč del koncerna BRP, njihovi motorji pa poganjajo tudi trikolesni Spyder RT Limited, s katerim smo se odpravili na več kot 1000 kilometrov dolgo potovanje.

Vsestranski proizvajalec motorjev iz najrazvitejše avtomobilske in tehnološke regije

Vendar Rotaxovi motorji ne poganjajo samo trikolesnih Spyderjev, ampak jih najdemo tudi v blatu in na terenu (program ATV in SSV), v snegu (motorne sani), v zraku, na dirkalnih stezah (karting), na vodi (vodni skuterji in čolni) ter tudi na dveh kolesih (motocikli BMW).

Zasluge za uspeh tovarne Rotax lahko delno pripišemo tudi temu, da je tovarna v ozkem krogu najrazvitejše regije s področja proizvodnje avtomobilov in vzporedne tehnologije, posledično pa je uvajanje tehnoloških in mehanskih inovacij nujno.

Začelo se je pred skoraj stoletjem - s pestom

Čez tri leta bo tovarna Rotax praznovala svojih prvih 100 let. Nalašč sem zapisal prvih 100 let, saj tovarna sledi razvojnim trendom (razvoj elektromotorjev in drugih tehnologij) in še zdaleč ni omejena samo na proizvodnjo bencinskih motorjev.

Čeprav tovarno Rotax motoristi poznamo predvsem zaradi njihovih bencinskih eno- in dvovaljnih motorjev, ki so pred časom poganjali motocikle znamke Aprilia, danes pa njihove vzporedne dvovaljnike uporablja BMW, pa se je vse skupaj začelo z bistveno bolj enostavnim produktom. Prvi množični oziroma velikoserijski izdelek tovarne Rotax je bilo namreč kolesarsko pesto z vgrajeno zavoro.

Ni trajalo dolgo, ko je Rotax začel izdelavati enostavne in manjše dvotaktne motorje, ki so jih vseskozi izpopolnjevali, in si tako prislužili status zanesljivega dobavitelja, ki izdeluje kakovostne motorje. Število izdelanih motorjev se je že štelo v milijonih, a pravi preboj na seznam najboljših se je začel v sedemdesetih letih, ko je ameriški Ski-doo za pogon svojih snežnih sani izbral prav Rotax.

Z vstopom na trg produktov, ki so bili poleg dela namenjeni tudi zabavi, pa se je začela nova doba za tovarno Rotax. V letu 1982 so začeli proizvodnjo štiritaktnih motorjev, ki so poganjali skoraj vse, od motornih koles do letal. Razvoj se je nadaljeval predvsem v tehnološkem smislu, Rotax pa je med prvimi na svetu uvedel inovacije, kot je elektronski vbrizg goriva za dvotaktne motorje. Veliko pozornosti je bilo namenjene tudi ekologiji in zmogljivostim nasploh, logična posledica, ki je sledila, pa je bila, da so Rotaxove motorje za pogon svojih motociklov izbrali ugledni proizvajalci, kot sta BMW in Aprilia. Bralci naše spletne strani gotovo poznate motocikle, kot so Aprilia Pegaso, Aprilia Tuono, Aprilia RSV Mille, BMW F650, BMW F700, BMW F800. Vse te motocikle, ki jih poznamo kot zanesljive in odlične, še danes brez težav poganjajo Rotaxovi motorji. Seveda so se znali pri Rotaxu prilagoditi željam in potrebam posameznih proizvajalcev, zato niso imeli težav, ko so za Aprilio izdelovali motorne glave s petimi ventili, za BMW pa motorne glave s štirimi ventili.

Zemlja, sneg, voda, zrak, dirkalne steze

Vozila, ki jih poganja Rotaxov motor, obvladujejo kopno (štirikolesniki ATV in SSV), sneg (motorne sani Ski-Doo, Lynx), vodo (vodni skuterji in čolni), zrak in dirkalne steze (gokart).

Rotaxovi inženirji, ki se nikoli niso bali izzivov, so se na začetku sedemdesetih let odločili, da bodo ljudje z njihovimi motorji tudi leteli. Na področju aviatike so zasloveli po zaslugi svojega štiritaktnega bokserskega motorja, ki ga poznamo pod oznako 912 v številnih izpeljankah. Z uvedbo številnih inovacij, kot so dvojna elektronika, dvojni sistem hlajenja in nekatere druge tehnične rešitve, so se njihovi motorji povzpeli na vrh seznama najbolj zanesljivih batnih letalskih motorjev na svetu. Njihove letalske motorje v svoja letala vgrajuje več kot 220 proizvajalcev letal, kar predstavlja več kot 80 % celotnega svetovnega tržnega deleža. Rotax je do zdaj izdelal že več kot 175.000 letalskih motorjev. Številka se morda ne zdi visoka, vendar je treba vedeti, da je vsak njihov motor izdelan tako, da prenese tri do štiri obnove, ki jih je treba izvesti na vsakih 2.000 ur letenja. Po vsem svetu je v vsakem trenutku na razpolago okoli 2.000 serviserjev in 220 servisnih mest, ki imajo opravljena standardna servisna šolanja, kar pomeni, da boste z vašim letalom, če ga poganja Rotaxov motor, le težko ostali prizemljeni.

Razvojni inženirji z rokami, črnimi do komolcev

Na obisku v tovarni smo se nekaj ur družili tudi z inženirji, ki se v nasprotju s tistimi, ki smo jih sicer vajeni, vsi po vrsti do komolcev črni od 'šmira'. Fantje so pri stvari z dušo in telesom. Prav vsi med njimi so tudi siceršnji uporabniki vozil, ki jih poganjajo Rotaxovi motorji, tudi piloti. Njihove terenske delavnice niso prav nič posebnega, še najbolj spominjajo na takšne, kakršne so uporabljali njihovi predhodniki, na primer g. Puch ali g. Porsche. Ko se spopadejo z izzivom, se ga lotijo na način, ki je pač potreben. Lahko je to znanstveno v laboratoriju, lahko pa poprimejo za ročko varilnega aparata in kladivo. Tako nas je eden od njih povabil v svojo delavnico na letališču, ki je blizu tovarni. Med hojo proti malemu hangarju nam je pokazal sledi bomb, ki so jih med bombardiranjem ob koncu druge svetovne vojne na letališče odvrgle zavezniške sile. Vsekakor razvojni center z dušo. S podobno mero entuziazma kot pilot Grunf iz stripa Alan Ford je odprl pokrov motorja letala ter razkazal in razložil tehnične detajle najbolj zanesljivega batnega letalskega motorja, pri katerega razvoju je sodeloval tudi on sam. V njegovi delavnici sicer ni posebne opreme, poleg standardnih kompletov orodij še star kavč in hladilnik. Ni veliko, vendar dovolj, da si je kar sam izdelal imitacijo vetrovnika in testne steze, s pomočjo katere je lahko zanesljivo preizkusil delovanje motorja v nevihtnem in deževnem vremenu. Vsi smo se strinjali, da si ta možakar v vsakem trenutku, z Rotaxovim motorjem, upa obleteti svet. Njegove oči izžarevajo več zaupanja v stroj kot kakršnakoli garancijska izjava na papirju.

Zakaj so letala bele barve, kakšna je hitrost in kakšna poraba

Po ogledu tovarne so nas izbrane novinarje, Rotaxovi testni piloti tudi zapeljali z njihovimi letali. To sicer ni bila navadna panoramska vožnja, saj smo bili deležni tudi nekaj adrenalinskih manevrov v kanjonu reke Donave. Vseeno pa je bilo med letom dovolj časa za pogovor s pilotom. Če vas zanima, potovalna hitrost letala z Rotaxovim motorjem je 180 kilometrov na uro, poraba pa se giblje med 12 in 17 litri goriva na uro. Najvišja hitrost glede na Zemljo se giblje okrog 250 kilometrov na uro, je pa odvisna od vetrov in razmer visoko v zraku. Ko je letalo enkrat v zraku, potrebuje za vzdrževanje potovalne hitrosti le še okoli 25 odstotkov moči motorja. V belo barvo pa so letala največkrat obarvana zato, ker je ta najmanj občutljiva za absorbiranje toplote sočnih žarkov in s tem povezanih raztezkov in krčenja materialov. Rotax ima v ponudbi tudi letalski motor s prisilnim polnjenjem (350 'konjev'), zato verjetno ne bo presenečenje, če bodo njihovi motorji kmalu poganjali tudi več kot štirisedežna letala, oziroma jih v trenutku, ko ta zapis nastaja, že.

Razvoj v prihodnje

Pri Rotaxu si lahko zdaj, ko so zanesljivo osvojili področje zanesljivosti in kakovosti, privoščijo tudi velika vlaganja na področju učinkovitosti in zmogljivosti. Tako že nekaj let razvijajo lastna turbinska puhala, ki jih matični koncern BRP že vgrajuje v svoja vozila. Pri tem sicer ne gre za posebne novosti na področju prisilnega polnjenja, ampak za izzive glede konstrukcije, saj morajo biti motorji kljub vsemu tudi kompaktni in dimenzijsko primerni za vgradnjo v relativno majhne motorne prostore. Tudi na področju elektromotorjev si lahko v prihodnje iz tovarne Rotax obetamo nekaj novosti, tako s področja pogona kot takega kot tudi z aplikacijami, kot so električne turbine in podobno. V letu 2002 so pri Rotaxu prvič vgradili turbinski polnilnik in hitrosti ter zmogljivosti vodnih skuterjev in motornih sani prestavili v povsem druge dimenzije.

Še nekaj statistike in dejstev

Rotax spada pod okrilje koncerna BRP, ki si lasti tudi 75 % lastniške strukture tovarne. Manj kot odstotek si lastijo banke in investicijski skladi, preostanek pa je v lasti lokalne skupnosti, kar seveda močno vpliva na lojalnost in pripadnost zaposlenih.

Razvojni prostori tovarne obsegajo 4.715 kvadratnih metrov površine, še 1.000 kvadratnih metrov pa je namenjenih centru za šolanje in usposabljanje serviserjev. Poleg tega so na področju tovarne še trije testni sklopi ter vsa potrebna infrastruktura, ki jo tovarna s 1.150 zaposlenimi potrebuje, vse skupaj pa meri 84.000 kvadratnih metrov. V tovarni je zaposlenih 20 % žensk. Poleg tovarne v Avstriji se Rotaxovi motorji izdelujejo tudi v Mehiki.

Rotax je sicer del koncerna BRP, ki skupaj zaposluje več kot 10.000 delavcev, letno pa ustvari okrog 5 milijard dolarjev prihodkov. Pod njegovim okriljem obstaja več blagovnih znamk, ki svoje produkte izdelujejo na Finskem, v Avstriji, Mehiki, ZDA in Kanadi. Koncern si lasti in uporablja več kot 1.500 različnih tehnoloških in proizvodnih patentov, prav vsak zaposleni, ki predlaga učinkovito inovacijo v postopku razvoja, proizvodnje in montaže, pa je deležen posebne nagrade podjetja.

Rotaxova proizvodnja se deli na dva dela. Prvi del je namenjen vozilom matičnega koncerna (vodni skuterji, motorne sani, štirikolesniki ATV in SSV, Spyder), drugi del pa je prodaji drugim proizvajalcem (letalstvo, motorna kolesa BMW, gokart).

Delež ATV-jev predstavlja 16 % Rotaxove proizvodnje, delež SSV-jev 24 %, Spyder predstavlja 6 %, letalstvo 5 %, plovila 23 %, motorne sani 15 %, BMW in preostali odkupijo 5 % proizvodnje, 3 % je namenjenih rezervnim delom, 1 % predstavlja gokart program, preostanek pa je namenjen drugim manjšim odjemalcem. V letu 2007 je Rotax zabeležil izdelavo svojega 7.000.000. motorja, v letu 2014 pa je za potrebe tekmovanj v kartingu izdelal že več kot 100.000 motorjev. Trenutno z njihovimi motorji dirka kar 7.500 tekmovalcev, Rotax pa na svoje dirkalne motorje daje tudi šestmesečno garancijo.

V Sloveniji je zastopnik za vozila iz koncerna BRP, ki jih poganjajo motorji Rotax, podjetje Ski & Sea, ponudbo njihovih vozil pa si lahko ogledate na njihovi spletni strani.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja