Še več zgodovine v Bistri

4. 12. 2008 | Matevž Hribar
Deli

V tehniškem muzeju Slovenije so bogatejši za prototipna dvo- in trokolesa inženirja Marijana Vračka. Že pred več kot 30 leti je razvijal skuter na električni pogon!

Ing. Marijan Vraček, rojen leta 1928, je že v četrtem razredu osnovne šole iz zaboja in koles od vozička izdelal avtomobil na nožni pogon prek verige, v četrtem razredu gimnazije se je že vozil z leseno-plovečinastim avtomobilom, katerega je poganjal Sachsov motor za električni agregat. Sledil je iz letalskega rezervoarja narejen avtomobil, pa prvi skuter na reakcijski (! ) motor, ki se zaradi visoke porabe goriva in prevelike vročine ni preveč obnesel.

Izdelal je kar nekaj majhnih motociklov in skirojev na električni pogon, izdelal prvo avtomobilsko svečko, katero so preizkusili z vožnjo čez Vršič, pa trokolo s Puchovim motorjem s postavitvijo koles kot pri Spyderju . . Skratka, majster, ki bi lahko svoje znanje iztržil še veliko bolje, saj se je kar nekaj njegovih idej dejansko uresničilo, na žalost brez večjih dobičkov zanj.

V Bistri si lahko ogledate nekaj njegovih stvaritev in zgodovinskih fotografij, na ogled pa boste morali počakati do spomladi, saj je čez zimo muzej zaprt. Žal vam je lahko le, da takrat verjetno avtorja vseh teh strojev ne bo poleg. Na današnji otvoritvi je namreč kljub svojim osemdesetim letom še vedno bistro in z veliko vnemo razlagal delovanje svojih iznajb.

Ustvarjanje pa še ni končano - trenutno razvija lahko dvokolo na hibridni pogon: 24-kubičen motor z notranjim izgorevanjem in generator omogočata, da se akumulator lahko napaja prek 220-voltnega omrežja ali pa kar z motorjem.

Matevž Hribar

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja