Vozili smo: zakaj KTM 790 Duke ni najprimernejši za začetnike

Avstrijci že od predstavitve prototipa na predlanskem salonu EICMA v Milanu obljubljajo ostrino. Po prvih kilometrih na Slovaškem je jasno, da se niso šalili.

Vozili smo:  zakaj KTM 790 Duke ni najprimernejši za začetnike (foto: Martin Matula, KTM) Martin Matula, KTM
18. 5. 2018

Duke je bil prvi cestno orientirani KTM – leta 1994 je bil to na enduro modelu LC4 620 zasnovan supermoto. Danes je Duke prvi KTM z vrstnim dvovaljnim agregatom, a z nobenim KTM-om nima razen oblikovalskega jezika nič kaj dosti skupnega. Pravijo, da bo zapolnil vrzel med 690-kubičnim Dukom (ki za zdaj ostaja v prodaji) in 1290-kubičnim bratom, čeprav dvomim, da se bo ob prihodu dvovaljnega še kdo odločil za enovaljnega Duka … Ob tem smo redki mnenja, da bi namesto Duka 690 morali obdržati 690 SMC, a Avstrijci verjetno že vedo, zakaj tako. Dejstvo je, da so se od rojstva nenavadnega supermota s parom okroglih luči do danes spremenili motoristi, še bolj pa avstrijski KTM, ki v svoje vrste ne vabi več le terenskih zanesenjakov, ampak tudi vsakodnevne uporabnike motornih dvokoles. Pa si ta želi tako ostrega stroja?

Zakaj vzporedni, in ne V-motor?

Zaradi prihranka pri prostoru, saj je tale agregat s profila skoraj tako velik (majhen) kot 390-kubični KTM-ov motor. Motor V-zasnove bi bil lahko še malo ožji, a zaradi prostora med valji ne bi omogočal tako kompaktne gradnje celotnega motocikla. Zaradi istega razloga so izpuh izpod sedeža (tam je bil nameščen na konceptnem vozilu) premaknili ob stran. Kakšen karakter ima motor? Z izravnalno gredjo v glavi teče precej mirno in oddaja le malo tresljajev (nekaj se jih občuti na krmilu), na dodajanje plina pa se odziva zelo živahno.

Agresivnost je seveda odvisna od izbranega motornega programa, a brez pardona lahko zapišem, da motor sune veliko, veliko bolj kot po konjenici primerljiva Honda Hornet 600 prejšnje generacije (2007–2013). V mestu je uporaben nad približno tri tisoč vrtljaji, za aktivno pospeševanje pri višjih hitrostih ga je treba zavrteti vsaj še enkrat toliko. Takrat sune kot kak litraš in se z veseljem, čeprav za to ni potrebe, zavrti do prekinjevalnika vžiga.

Je pa motor, vsaj v dirkaškem načinu (Track) tako oster, da je v mestu ali na zaviti cesti to lahko že moteče, najbolj pa takrat, ko se pod gumami znajde slaba (slovaška) cesta. Takih Duke kljub terenskim prednikom oranžne barve ne ljubi oziroma jih ne ljubi njegov voznik, ko ga kar trd sedež sune v ta zadnjo, posoda za gorivo pa, auč, v oné med nogama.

Med nogami ozek kot kak stroj za motokros

Nadaljujmo s položajem sedenja: prostora je za 181 centimetrov visokega dovolj, razen za njegovo desno peto, če rad vozi z blazinicami na stopalkah (škornji št. 45), takrat zmoti ščitnik izpušne cevi. Škoda, da tega niso opazili v Ivančni Gorici in do enake težave prihaja tudi ob nameščenem izpušnem loncu Akrapovič (ne, ni hudega, a potencialni kupci bodite pozorni že v salonu). Med nogami je neverjetno ozek, tako ozek, da koleni ob sproščeni vožnji celo štrlita stran od posode za gorivo, celotno telo visi malenkost naprej (a ne preveč, da bi trpele roke). Zanimivo je bilo, ko sem ga na zaviti stezi za karting brez pomisleka začel voziti v supermoto stilu (z iztegovanjem noge v ovinek), in ne 'na koleno' kot vsi drugi. Omogoča oboje. So pa ob takšnem načinu vožnje, ko so komolci postavljeni napadalno visoko, ogledala bolj za okras.

Zavore s pametnim ABS-om (cornering ABS) so dobre, a ne brutalne kot na Superduku, od pametne elektronike pa Duke ponuja še pripomoček za prestavljanje brez uporabe sklopke, možnost 'Supermoto ABS', ki dovoli zdrs zadnjega kolesa, štiri motorne programe in dodatno nastavljivo izbiro za dirkališče 'track' ter barvni zaslon TFT z nekoliko manj barvami, kot jih ima 390 Duke, kar pozdravljam, ker tisti je res že kot novoletna jelka. Oprema je tako res bogata, edino nastavljivo vzmetenje so verjetno prihranili za različico R.

Bodo z Dukom tudi dirkali? O, ja – rekorder Chris Fillmore bo napadel zloglasni Pikes Peak, napovedujejo pa tudi napad na ameriško serijo Flat Track. In kdaj pride Adventure s takšnim motorjem? Niso želeli podati točnega odgovora, a zelo verjetno ga bodo pokazali že letos jeseni v Milanu.

Kot potencialnega kupca 790 Duka vidimo nekoga, ki je bil pred tem vsaj kakšno sezono zadovoljen uporabnik manjšega (125, 200, 250, 390) Duka, manj pa je tale stroj primeren za a) popolne začetnike in b) za tiste, ki vidijo smisel motociklizma v udobnem potovanju. Duke je žleht!

Video:

Prvi vtis
  • Videz

    Sodoben in oster, čeprav na prvo žogo nekoliko manj skladen kot ata Duke, 1290 Superduke. Tako kot vse novodobne motocikle s kratkim zadnjim delom 'tepe' zakonsko določena postavitev registrske tablice, ki z nosilcem štrli izpod aluminijastega pomožnega okvirja.

  • Motorji

    Težko bi mu karkoli očital razen tega, da nisva bila 'na ti' pri vožnji po zadnjem kolesu – enovaljnik in dvovaljnik V zasnove sta takemu početju bolje naklonjena. Pohvaliti gre kompaktnost, miren tek in pa bogato zalogo moči in navora.

  • Udobje

    Prepiha je veliko, sunkov s (slabe) podlage tudi. Kdor v slečenem motociklu išče orodje za dolga potovanja po slabših (balkanskih) cestah, naj razmisli o … Dodatni vetrni zaščiti in nadgradnji vzmetenja?

  • Cena

    Glede na bogato odmerjeno serijsko opremo in zmogljivosti je cena 9.699 evrov pravzaprav, hm, primerna. Tudi Triumph Street Triple je ocenjen podobno, medtem ko je Yamaha MT-09 nekoliko cenejša.

Prva ocena

Čeprav to ni dirkaški motocikel, je KTM tudi pri srednjekategornem nagcu ostal zvest svoji dirkaški filozofiji. To bodo cenili živahni vožnji naklonjeni mladci (ali mladci po srcu), težko pa bi rekli, da bo tak karakter prepričal (zadovoljnega) lastnika BMW-ja, Honde ali Triumpha.

Podatki

Model: KTM 790 Duke

Motor (zasnova): dvovaljni vrstni, štiritaktni, tekočinsko hlajen, elektronski vbrizg DKK Dell'Orto Ø42 mm, 4 ventili na valj
Gibna prostornina (cm3): 799
Največja moč (kW/KM pri 1/min.): 77 kW (105 KM) pri 9.000/min
Največji navor (Nm pri 1/min.): 87 Nm pri 8.000/min
Prenos moči: zdrsna sklopka z žičnim potegom, šeststopenjski menjalnik, veriga
Okvir: jeklen cevni (krom-molibden), delna nosilnost agregata, pomožni okvir iz aluminija
Zavore: spredaj dva koluta Ø300 mm, radialno vpete štiribatne čeljusti, zadaj kolut Ø240 mm, dvobatna zavorna čeljust, izkopljiv ABS
Vzmetenje: spredaj obrnjene vilice WP Ø43 mm, 140 mm giba, zadaj enojni blažilec, WP, nastavljiva prednapetost, 150 mm giba
Gume: 120 70 ZR 17, 180/55 ZR 17
Višina sedeža od tal (mm): 825 mm (nižji sedež 805 mm, nižje podvozje 780 mm)
Prostornina posode za gorivo (l): 14
Medosna razdalja (mm): 1.475
Teža (kg): 174 (pripravljen na vožnjo)
Prodaja:AXLE d. o. o., Kolodvorska c. 7 6000 Koper Tel: 05/6632366, www.axle.si, Seles Moto D.o.o., Perovo 19a, 1290 Grosuplje Tel.: 01/7861200, www.seles.si

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri