Aktualno: Resnična cena lastništva avtomobila

Ste se kdaj vprašali, kam vse gre denar, ki ga plačate za nakup avtomobila in njegovo vzdrževanje? Trgovec namreč dobi zgolj tretjino.

10. 3. 2014

Kupiš enega, plačaš. Prav na to morate računati, ko kupujete nov avtomobil. Raziskali smo, koliko denarja porabijo vozniki novega avtomobila v petih letih oziroma na 100.000 prevoženih kilometrov z avtomobilom nižjega, srednjega in premijskega razreda. In ugotovili zanimive stvari.

Čeprav se zdi neverjetno (no, v zadnjem času je v naši Sloveniji mogoče prav vse!), največ denarja voznikom poleg proizvajalcev in trgovcev pobere država. Renault Clio brez davka pri trgovcu stane nekaj manj kot 9.000 evrov, v petih letih pa bo celoten strošek vzdrževanja istega Clia lastnika stal kar 29.000 evrov. In to seveda le, če ne bo nepredvidenih stroškov, kot so okvare in stroški, ki ne spadajo v avtomobilsko jamstvo in trkov ...

In komu najbolj koristi naš celotni avtomobilski park? Predvsem seveda državi, saj na račun različnih dajatev v celotnem petletnem ciklu zasluži skoraj 30 odstotkov vsega vplačanega denarja. Jasno, pri večjih, dražjih in močnejših avtomobilih je ta odstotek še večji, in ker je lahko tak avtomobil tudi do desetkrat dražji kot avtomobil srednjega razreda, je zaslužek primerno večji. Tako recimo kupec prej omenjenega Renaulta Clia državi nameni približno 8.500 evrov, kar je le skromnih 20 evrov manj, kot mu jih ob nakupu vzame trgovec. Iz tega stališča je pravzaprav neverjetno, koliko vsi lastniki avtomobilov primaknejo v državno blagajno. Številke so astronomsko visoke, država pa stoka, da ni denarja za gradnjo novih cest, za vzdrževanje že obstoječih in popravilo starih. Več kot očitno je dejstvo, da se denar ne porablja namensko, nikakor pa avtomobilisti ne plačujemo zgolj za ceste. Ali drugače povedano, država nam z vplačanim denarjem ne gradi in vzdržuje cest.

A to ni nič novega, saj so bili vozniki že od nekdaj na vrhu seznama tistih, ki polnijo državno blagajno. Samo na račun nakupa novega avtomobila država z različnimi dajatvami pobere več kot 30 odstotkov, od vsakega porabljenega litra bencina vzame več kot polovico, na vse preostale voznikove stroške pa vsaj 22 odstotkov. Izjema so seveda storitve, kjer je davek 9,5-odstotni. Ko k vsemu omenjenemu dodamo še, da delodajalci od plač trgovcev oziroma prodajalcev avtomobilov, mehanikov, cestnih vzdrževalcev in zavarovalničarjev prav tako plačujejo številne dajatve, polnijo pokojninske sklade in še marsikaj, postane še bolj jasno, koliko ima država posredne koristi od vseh voznikov oziroma lastnikov avtomobilov.

Na vrhu lestvice tistih, ki največ zaslužijo s prodajo avtomobilov, je torej poleg trgovcev država, na tretjem mestu pa so trgovci z gorivom, ki v petih letih od voznika izvlečejo dobrih 10 odstotkov vsega porabljenega denarja. Seveda pa si lahko sami v tabeli pogledate, kdo in koliko vse zasluži na račun voznika/lastnika. Nezanemarljiv strošek je tudi denar, ki ga z nakupom avtomobila, če je ta kupljen na kredit, namenimo bankam. Odvisno od cene avtomobila je ta lahko od štiri do šest odstotkov, seveda pa lahko zneski variirajo od banke do banke, v nekaterih primerih se za še ugodnejše kredite izkažejo kar financiranja trgovcev. Samo za primerjavo: če vzamemo kredit (v vseh primerih smo se držali izbora 1/3 polog, 2/3 kredit) za Clia, ki stane 10.590 evrov, nam banka ob pologu 3.530 evrov nameni 7.060 evrov kredita, ob tem pa nam v petih let skupaj z vsemi stroški in obrestmi vzame 1.215 evrov. Renault Clio s povprečno porabo goriva 5,5 litra na 100 kilometrov bo za 100.000 prevoženih kilometrov porabil 5.500 litrov bencina. Strošek bencina je skoraj večji od neto cene avtomobila oziroma kar 27 odstotkov celotnega stroška avtomobila v petih letih. Samo od goriva bo država dobila skoraj 4.500 evrov.

Ob vseh 'nujnih' oziroma obveznih stroških pa seveda lahko izberemo še druge. Zavarovanje avtomobila smo v naši tabeli izračunali na podlagi osnovnega in kasko zavarovanja, pri čemer zadnje ni nujno, je pa seveda, vsaj pri novem avtomobilu, močno priporočljivo. O ceni zavarovanja se je pametno pozanimati pri različnih zavarovalnicah, nekatere ponujajo ugodnejša paketna zavarovanja, ki lahko vključujejo več avtomobilov ali kombinacijo avtomobil, motor, stanovanje ...

Podobno je s servisi. Te moramo v začetku, ko je avtomobil še v garanciji, voziti na pooblaščeni servis. Ko jamstvo poteče, to ni več nujno, je pa seveda zaželeno, saj vam lahko zelo koristi pri prodaji avtomobila. Seveda pa je treba upoštevati, da bo uradni serviser za servis vzel kak evro več kot pa popoldanski fušar v domači delavnici. Tu nekateri prodajalci ponujajo različne servisne ugodnosti, pri katerih pa velja biti previden, preden se zanje odločite. So različno časovno omejeni, pri tem pa naj vas ne zavede cena. Daljše ko je obdobje, ugodnejša bo v povprečju cena, vendar se pri tem vprašajte, ali boste avtomobil res imeli tri, pet ali še več let.

Veliko besede ima voznik pri nakupu gum. Pozanimajte se, kakšne gume bo imel novi avtomobil ob prevzemu. Če ga kupujete pozno jeseni, se dogovorite za zimske gume, saj boste, če bo avtomobil tik pred začetkom zimskega obdobja obut v letne gume, takoj prisiljeni kupiti dodaten zimski komplet. Gume naj bi v povprečju zdržale do dve leti, seveda odvisno od tega, kako nežno ali objestno vozite ter tudi od števila prevoženih kilometrov. Ob tem ne pozabite, da so gume edini stik vozila s cestiščem, zato pri njih nikar ne varčujte. Ni nujno, da so najboljše in najdražje, srednja vrednost in kakovost sta lahko za marsikoga povsem dovolj. Izogibajte pa se najcenejšim gumam, ki so to z razlogom, in ne mislite, da je najcenejša (in najslabša) guma boljša kot dobra, a rabljena, seveda z zadostnim profilom.

Navsezadnje so gume v vseh petih letih zelo majhen strošek, zgolj dva odstotka. Vas pa skoraj enako stane pranje, četudi se v pralnico odpravite le enkrat mesečno. Če se v pralnico zapeljete dvakrat na mesec, boste v petih letih za pranje porabili celo več kot za gume, zato raje kdaj zavihajte rokave in avtomobil operite sami. Privarčevani denar pa namenite za boljše gume.

Na kratko smo vam predstavili finančno shemo nakupa in uporabe osebnega avtomobila. Morda se nekaterim zdi enkraten znesek še sprejemljiv, a treba se je zavedati vseh posledičnih izdatkov in 'spremljevalnih' obveznosti. Tega se zlasti zavedajte takrat, ko kupujete dražji avtomobil v akciji, kjer so prihranki lahko tudi več tisoč evrov. Sliši se mamljivo, a ne pozabite: večji in dražji avtomobili imajo večje in potratnejše motorje, kar pomeni, da boste dali več za gorivo. Tudi zavarovalnica ne bo upoštevala akcijske cene, ampak osnovno, brez popusta, kar pomeni, da bo zavarovanje dražje. Boljši in dražji je avtomobil, dražje je servisiranje, če je avtomobil daljši, bo prevoz s trajektom dražji, če je višji, bo morda zanj treba plačati dražjo cestnino, in še veliko je dejavnikov, ki jih je treba upoštevati.

Če si lahko privoščite drag avtomobil, si ga seveda boste. Morda bo koga predramil izračun, ki smo ga naredili za primer Porschejeve Panamere Turbo. Avtomobila nismo izbrali naključno, ampak je takega in za to ceno uvoznik tudi res prodal v Sloveniji. Že bežen pogled na podatke razkriva, da je v ceni 244.564 evrov 'skritih' kar 100.347 evrov različnih dajatev. Če si za tak avtomobil omislimo kredit, bo samo banka na nas zaslužila več kot 20.000 evrov, vsaj 15.000 evrov bomo namenili gorivu, v petih letih pa bo zavarovanje za tak avtomobil zahtevalo vsaj 40.000 evrov.

Drugače je z avtomobili, ki imajo varčne dizelske motorje. Že naša razpredelnica razkriva, koliko se lahko prihrani oziroma koliko manj denarja je potrebno za gorivo za 100.000 prevoženih kilometrov, če primerjamo Golfa, ki je dražji in večji, z manjšim Renaultom Cliom. Najslabše jo v tem primeru odnese država, ki z različnimi davki, predvsem tistim od goriva, zasluži bistveno manj. Gorivo je lahko celo tako pomemben dejavnik, da je od njega odvisen celoten državni zaslužek, ki je ob nakupu in rabi Volkswagnovega Golfa celo manjši od Renaultovega Clia.

Ni kaj, zanimiva je ta igra številk, seveda v večini primerov tudi žalostna in presenetljiva. Avtomobilom se seveda ne moremo povsem odreči, a velja biti pozoren in previden pri izbiri novega. Ob nakupu torej ne glejte samo na začetni vložek, ampak razmišljajte širše in upoštevajte, koliko vas bo lastništvo stalo v vseh letih.

Kako smo računali?

Koliko stane vožnja z novim kupljenim avtomobilom po prevoženih 100.000 kilometrih oziroma v petih letih? Vračunali smo vse običajne stroške, ki so del avtomobilskega vzdrževanja, ob tem da smo izpustili morebitne dodatne stroške, povzročene z nepričakovanimi okvarami avtomobila, nismo pa upoštevali niti stroškov avtocest (razen slovenske vinjete), mostnin, predornin in prevozov s trajekti, ki jih Slovenci vsekakor plačujemo. Metodologija je poleg osnovnih cen produkta (avtomobil, zavarovanje, rezervni deli in servis) vključevala tudi takse in trošarine za avtomobile in gorivo ter seveda 22-odstotni davek na dodano vrednost (DDV) za vse omenjene produkte. Nekatere dajatve (predvsem DMV in davek na prostornino) se lahko precej razlikujejo, prav tako so nižje pri avtomobilih z ničnim izpustom CO2 oziroma pri električnih avtomobilih. Po drugi strani pa so lahko pri močnejših in večjih avtomobilih (primer Porsche Panamera Turbo) izredno visoke.

Besedilo: Sebastjan Plevnjak, foto arhiv Avto magazin, Shutterstock

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri