Kaj se zgodi, če v avtomobil natočimo napačno gorivo?

Nikar si ne domišljajte, da se vam to ne more zgoditi. Izbrati napačno ročko za točenje goriva, namreč.

Kaj se zgodi, če v avtomobil natočimo napačno gorivo? (foto: Saša Kapetanović) Saša Kapetanović
16. 8. 2017

Med nami, vozniki, smo vseh sort ljudje. Vsak o sebi misli, da je spreten, natančen, varen, previden in tudi zbran. In četudi vse našteto načelno velja, nas življenjski tempo in vsakdanjik tu in tam vendarle vržeta iz tira. Takrat se lahko, še zlasti med vožnjo, zgodi tudi kaj malo manj prijetnega. In ker je del vozniškega vsakdanjika tudi točenje goriva, se je marsikomu že zgodilo, da je v rezervoar svojega avtomobila natočil napačno gorivo. Pri tem ne gre za izkušnje, znanje, pamet ali druge v prometu pričakovane in zaželene osebnostne lastnosti voznika, temveč zgolj za trenutek. Trenutek nepazljivosti, za trenutek umaknjen pogled ali zgolj trenutek, ko se, medtem ko odpirate pokrov rezervoarja, v avtomobilu zravsa vaš podmladek. Zgodilo se je tudi nam, da smo v Ducati natočili dizelsko gorivo. Se pač zgodi.

Da se to dogaja pogosteje, kot si mislite, vam lahko povedo na tako rekoč vsaki bencinski črpalki. Ujeli smo informacijo, da v času počitniških migracij na bencinskih črpalkah, predvsem tistih v neposredni bližini mejnih prehodov (res je, Slovenci bencin še vedno najraje kupujemo doma), naštejejo tri do štiri takšne primere na dan. Tako je človeška nezbranost, raztresenost, nevednost ali pa samo neumnost prava zlata jama za tiste, ki v takih primerih nudijo 'strokovno' pomoč. Če imate smolo, če se to zgodi na praznični ali nedeljski dan, če nimate sklenjenega ustreznega asistenčnega zavarovanja, potem računajte na to, da boste zaradi enega samega trenutka zapravili kar nekaj denarja. Računajte, da vas bo vleka vozila stala okrog 100 evrov. Prištejte še vsaj 60 evrov za napačno gorivo, ki ga bo treba izčrpati iz rezervoarja, vsaj 60 evrov za novo zalogo pravega goriva ter dobrih 100 evrov za 'strokovno' izčrpavanje in ekološko uničenje mešanice goriva. Skupaj torej okrog 300 evrov, če boste imeli srečo. V takem primeru se že tako ali tako ne počutite najbolje, zato niti ne bom poskušal ovrednotiti izpadov nervozne soproge, kaj šele popitih živcev vsega naveličanih otrok.

Bencin v dizla brez težav, nasprotno nekoliko težje.

Obstaja precej večja možnost, da boste natočili bencin v rezervoar avtomobila z dizelskim motorjem kot nasprtotno. Ročka za točenje dizelskega goriva ima namreč debelejšo cev, ki je za grlo nalivne odprtine pri bencinarjih novejših letnikov preprosto preširoka. Ni sicer nujno, a strah pred tem, da boste zaradi te napake uničili motor, je najverjetneje odveč. Če je v predelu pod vašo pričesko vsaj nekaj zdravega uma, boste motor, potem ko bo začel pokašljevati, zaustavili, sicer pa ta tako ali tako ne bo kazal pretirane volje do delovanja.

Čeprav sodobni sistemi za vbrizg goriva in sesanje zraka veljajo za občutljive sklope avtomobila, resna škoda na motorju v takih primerih nastane le redko. Za odpravo težav, ki jih prinese napačno gorivo, večinoma zadostuje že izpiranje sistema za transport goriva do valjev motorja, vsak sistem pa ima seveda svoje specifične lastnosti. Večina voznikov si v takih situacijah ne more in ne zna pomagati sama, z nekaj znanja in poznavanja tehnike ter ustrezno opremo pa strokovne pomoči niti ne bi potrebovali. Tistim, ki omenjenega ne premorejo, vsekakor svetujemo sklenitev asistenčnega zavarovanja za tovrstne primere.

Zgodilo se je. Kaj pa zdaj? Trije scenariji.

Le nekaj litrov …

Če boste imeli nekaj sreče v nesreči in boste po nekaj iztočenih litrih goriva sami ugotovili svojo zmoto, le brez panike. Svoj 'greh' preprosto zalijte z obilno porcijo pravega goriva (do vrha, seveda). Tako boste v največji meri poskrbeli za razredčenje. Postopek ponavljajte na vsakih nekaj 10 kilometrov, stvari pa se bodo potem kmalu uredile same od sebe. Morda se bo prižgala kakšna kontrolna lučka za delovanje motorja, morda bo motor tu in tam malce zakašljal, to pa bo verjetno tudi vse, kar se bo groznega zgodilo.

Poln rezervoar, vendar brez zagona motorja …

Z nekaj manj sreče ali, gledano iz drugega zornega kota, z nekaj več smole boste rezervoar avtomobila do vrha napolnili z napačnim gorivom. Če to ugotovite, preden vžgete motor in prevozite nekaj kilometrov, bo dovolj, če iz rezervoarja izčrpate gorivo in ga ponovno napolnite s pravim. Sliši se preprosto, vendar se vam mora v praksi za to početje pravilno ujemati kar precej stvari. Najprej potrebujete primerno posodo, v katero boste iztočili gorivo iz rezervoarja. Ker dvomimo, da s seboj vozite za približno en rezervoar praznih in ustreznih posod za gorivo, bo klic v asistenčni center hitro na seznamu vaših naslednjih opravil. Če ste vztrajni in take posode najdete, sledi črpanje goriva iz rezervoarja. Pozabite na staro dobro klasično prečrpavanje z gumijasto cevjo in ustvarjanjem podtlaka s pomočjo ust. Posoda za gorivo je namreč vedno nameščena nizko, pogosto precej nižje, kot je vrh posode, v katero nameravate gorivo prečrpati. Izvajalci asistenčnih storitev zato največkrat izdelajo lasten aparat za prečrpavanje (nekaj kablov, stara avtomobilska črpalka za gorivo in cev). Če ste še vedno vztrajni ter seveda tudi malo trmasti, lahko z ustrezno premostitvijo električne napeljave za bencinsko črpalko vozila napačno gorivo prečrpate kar skozi njegove cevi. Poskrbeti morate, da s filtra goriva snamete ustrezno cev, črpalka tako ne bo zaznala ustreznega tlaka goriva, zato bo delo prečrpavanja v približno pol ure opravila sama.

Poln rezervoar, avtomobil je obtičal na cesti …

Tretji, najmanj prijeten scenarij pa se zgodi, ko svojo zmoto pri točenju goriva ugotovite šele, ko motor ugasne. V tem primeru je asistenčno zavarovanje več kot dobrodošlo, saj bo avto treba odvleči do delavnice ali vsaj nazaj na bencinsko črpalko. Pri nas so tarife za takšno storitev žepu relativno prijazne, na nemški ali italijanski avtocesti pa vam avtovlekar samo za dober dan zaračuna vsaj 200 evrov. Za rešitev zagate po tem, ko avto obstane, načelno zadostuje izvedba enakega postopka kot pri prejšnjem scenariju, le da je treba očistiti oziroma zamenjati tudi filter goriva. Tudi po tem se bo še nekaj deset kilometrov dogajalo občasno pokašljevanje in vklapljanje opozorilnih lučk, a sčasoma bo vaš avto na to neprijetno izkušnjo pozabil.

Kakorkoli že, ko zaznate in ugotovite, da so težave z delovanjem motorja posledica napačnega goriva, nikar ne silite motorja v to, da bo zdržal še nekaj prevoženih kilometrov. Ker ne bo. Dizelski motor ne gre na bencin, bencinar pa ne gre na dizel. Sploh pri dizlih je pomembno, da je gorivo pravo, saj mastno dizelsko gorivo opravlja tudi funkcijo mazanja črpalk in šob vbrizga goriva. Vaše prevelika vnema bo prej ali slej naredila resno škodo na vašem motorju.

Kaj storiti z izčrpanim gorivom?

V duhu ekološkega puritanstva in v skrbi za prihodnost našega lepega planeta bi se morale izčrpane mešanice bencinskega in dizelskega goriva uničiti v skladu z ekološkimi standardi in postopki. V teoriji gre verjetno za zahteven postopek, ki pa se v praksi večinoma izvaja tako, da se večji del tega goriva nameni ogrevanju domov. Če je mešanica ustrezna, pa se tovrstni derivati v manjših količinah dodajajo v rezervoarje starih tovornjakov, traktorjev in druge podobne mehanizacije. Veste, star 'Perkinson' bi delal tudi na urin, če bi dnevno konzumiral večje količine jedilnega olja. Kljub vsemu pa, resnici na ljubo, tako početje ni prav nič bolj sporno kot ogrevanje z uporabo drugih fosilnih goriv.

Se lahko napačno točenje goriva prepreči?

Teoretično bi bilo to mogoče izvesti z uvedbo posebnih standardov pri oblikah nalivnih odprtin za gorivo. Verjetno obstaja kup razlogov, da do tega še ni in verjetno tudi ne bo prišlo. V resničnem življenju tudi ne moremo pričakovati, da bo vsak voznik vso pozornost namenil izbiri prave ročke na bencinski črpalki. Zato vsem, ki menite, da bi se vam to lahko zgodilo, priporočamo, da sami razvijete sistem, ki vas bo opomnil na izbiro pravega goriva. Morda bi pomagala nalepka na vratcih rezervoarja, v zeleno obarvan pokrov goriva, na vrvico pokrovčka za gorivo navezana bela vezalka ali kakšen podoben opomnik, ki bo v tistem kratkem, a kritičnem trenutku zbistril vaše misli. Obstajajo tudi posebni pokrovčki oziroma nastavki, ki jih namestite na nalivno odprtino rezervoarja, pa tudi nekateri proizvajalci avtomobilov v avtomobile že serijsko vgrajujejo sistem, ki preprečuje točenje napačnega goriva.

Pod črto se glede na izkušnje serviserjev vse tegobe, povezane z napačno izbiro goriva, večinoma rešijo brez večjih zapletov in težav. Vseeno pa je pametno k točenju goriva na bencinski črpalki pristopiti umirjenega duha, brez naglice, predvsem pa brez uporabe mobilnika, ki je po raziskavah sodeč najpogostejši vzrok za izbiro napačnega goriva. Izgubljeni denar boste gotovo zaslužili nazaj, izgubljene ure ali celo dan, ki je bil namenjen druženju z vašimi najdražjimi, pa bo za vedno ostal na tisti prekleti bencinski črpalki.

Preventiva je boljša

Da točenje napačnega govoriva ni redek pojav, se zavedajo tudi nekateri proizvajalci vozil in dodatne opreme. Med prvimi je na primer Ford, ki s sistemom EasyFuel (imajo ga vsi njihovi avtomobili) preprečuje to neprijetnost. Cev za točenje dizelskega goriva tako ali tako ne gre v manjšo odprtino, ki jo imajo bencinski avtomobili, nasprotno pa seveda ne drži. Pri Fordu so zato razvili sistem, ki povsem mehansko zazna, da poskušamo v večjo odprtino za dizel poriniti manjšo cev za bencin, in ne spusti zaklopke, ki jo zapira.

Na voljo je tudi nekaj sistemov za naknadno vgradnjo, na primer Solo Diesel ali Fueling Angel, ki so namenjeni zaščiti dizelskih avtomobilov pred točenjem bencina. Če ste pozabljivi, je teh 40 do 50 evrov lahko dobra naložba.

besedilo: Matjaž Tomažič; foto: Saša kapetanovič

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri