Nasveti pri nakupu rabljenega avtomobila

25. 4. 2014
Deli

V seriji člankov avm bomo razkrili najpogostejše napake pri nakupu rabljenega avtomobila s praktičnega vidika.

Nakup rabljenega avtomobila velja za stroškovno ugodnejšo alternativo nakupu novega avtomobila. Tako naj bi prišli do solidnega avtomobila za del cene novega avtomobila. Pa to drži tudi v Sloveniji?

Namreč ob pregledu trga rabljenih avtomobilov v Sloveniji izstopa delež oglaševanih odlično ohranjenih, nikoli poškodovanih avtomobilov z malo kilometri. Že hitra primerjava deleža rabljenih avtomobilov, oglaševanih kot nikoli poškodovanih, s številom prometnih nesreč pri nas in trgom z višjo stopnjo varnosti (npr. v Nemčiji) nam pokaže visoko odstopanje in nakaže, da je realno stanje drugačno od oglaševanega. Dokončno realnost pa potrdi dejstvo, da naj bi po nekaterih raziskavah imelo kar 70 odstotkov rabljenih avtomobilov v Sloveniji manipulirano število prevoženih kilometrov.

Odgovor na zastavljeno vprašanje je: drži, vendar zgolj v primeru, da kupec izbere njemu ustrezen avtomobil, pravilno oceni njegovo stanje in morebitne stroške v prihodnosti ter na podlagi tega odšteje zanj pošten znesek.

Kot pomoč spodaj navajamo nekaj najpogostejših napak, ki jih bom v naslednjih številkah podrobneje razdelal in dopolnil s praktičnimi nasveti, kako se jim izogniti.

Nepravilna izbira avtomobila


Relativno nizke cene rabljenih večjih avtomobilov kupce velikokrat zavedejo, da se odločijo za nakup večjega avtomobila, kot ga potrebujejo oz. si ga lahko privoščijo. Nakupna cena (sploh pri rabljenih avtomobilih) predstavlja namreč zgolj manjši del stroškov z vozilom skozi čas (to je bilo podrobno razdelano v članku z naslovom Koliko vam res vzame država v AM št. 3/14 z dne 23. 1. 2014). Ob nakupu je tako treba upoštevati tudi stroške servisiranja, zavarovanja in goriva, ki so lahko pri večjih avtomobilih bistveno višji. Druga pomembna zadeva je, da kupec izbere sebi ustrezen tip vozila (npr. karavan za družine, nekoliko višje vozilo za starejše itd.) saj le tak zagotavlja zadovoljstvo pri uporabi vozila.

Pomanjkljiv pregled dokumentacije vozila


Veliko kupcev pomanjkljivo preveri dokumentacijo vozila, čeprav lahko že samo iz podatkov iz prometnega dovoljenja kupec takoj pridobi zanesljive informacije o številu lastnikov v Sloveniji, ali je bil avtomobil uvožen, koliko časa ima prodajalec vozilo v lasti itd. Zgovoren je primer, ko je kupec kupil vozilo od prvega lastnika, za katero se je kasneje izkazalo, da je zamenjalo že šest lastnikov.

Pomanjkljiv pregled zgodovine vzdrževanja


Verodostojne informacije o vzdrževanju vozila nam služijo za potrditev števila prevoženih kilometrov, hkrati pa nam tudi pomagajo pri določitvi poštene cene vozila. Če so bili večji servisni posegi (npr. menjava zavor, zobatega jermena, sklopke itd.) že opravljeni, bo cena vozila nekoliko višja, saj teh posegov ne bo treba opraviti kupcu. Verodostojne informacije so računi za servisni poseg, rezervne dele itd., in ne izjava prodajalca.

Napačna ocena stanja avtomobila 


Določitev stanja vozila je najpomembnejše opravilo pri nakupu rabljenega vozila. V nasprotju z razvitimi državami se v Sloveniji žal ne moremo zanašati na resničnost informacij, ki jih poda prodajalec, zato je treba pred nakupom vozilo temeljito preveriti. Če potrebnega znanja nimate, je priporočeno, da vzamete s seboj nekoga, ki se na to spozna, ali pa pred nakupom odpeljete vozilo na pregled na servis. Dodatno tveganje je tudi dejstvo, da preprodajalci velikokrat z nizkim vložkom (npr. globinsko čiščenje, poliranje vozila itd.) spremenijo amortiziran avtomobil v odlično ohranjenega, ki za kupca pomeni dvojno težavo: nakupna cena bo absolutno previsoka za realno stanje avtomobila, hkrati pa bo kupec v prihodnosti imel zelo visoke stroške vzdrževanja. Stroški strokovnega pregleda vozila so običajno bistveno nižji (tudi za faktor 10 in več), hkrati pa si zmanjšate možnost slabe izkušnje pri nakupu rabljenega vozila.

Pristajanje na kompromise

Velikokrat kupci po razočaranjih na ogledih avtomobilov (sploh če so pod časovnim pritiskom), začnejo pristajati na kompromise oz. se odločijo za naslednje vozilo, ki si ga gredo ogledat. Če so kompromisi pri starosti avtomobila ali opremi še sprejemljivi, so kompromisi pri stanju vozila, servisni zgodovini in drugih pomembnejših zadevah nesprejemljivi in običajno vodijo v nezadovoljstvo in morebitne visoke stroške lastništva vozila.

Kupiti najcenejši avtomobil

Velikokrat želi kupec kupiti najcenejše izbrano vozilo. S tem sicer ni nič narobe, če se zaveda, da bo to vozilo zelo verjetno v podpovprečnem stanju in bo zahtevalo nadpovprečne stroške vzdrževanja. Zato je bolje, da se kupec osredotoči na plačilo poštene cene za pošteno vozilo. To zavedanje se v zadnjih letih v Sloveniji širi in običajno se preverjeno dobra vozila kljub višji prodajni ceni zelo hitro prodajo.

Veljavnost garancije na rabljeno vozilo

Prodajalci rabljenih vozil velikokrat ponujajo garancijo na rabljeno vozilo. Kupec se mora zavedati, da to ni tovarniška garancija, temveč gre za različne specializirane ponudnike garancij, ki delujejo po zavarovalniškem načelu. Zato je treba temeljito preveriti pogoje garancije, vključno s tem, kaj ta vključuje in pod katerimi pogoji je veljavna.

   O avtorju:

Igor Matko se je po skoraj desetletni karieri v IT-ju posvetil svojemu hobiju – avtomobilizmu. Sedaj je lastnik podjetja, ki se ukvarja s storitvami povezanimi z avtomobili in svetovanjem kupcem novih ali rabljenih vozil. Hkrati skozi svoje (tudi javno) delovanje širi zavest o korektnih rabljenih avtomobilih in opozarja na neurejenost trga rabljenih  vozil, ki večinoma deluje dobro zgolj za sumljive preprodajalce. Več si lahko preberete na spletni strani www.mtl.si.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja