Pozor, sneg! 17 nasvetov za vožnjo v zimskih razmerah

27. 12. 2014
Deli

Prvi letošnji sneg se neizbežno bliža in očitno ga bo dovolj, da bo vplival tudi na vozne razmere, zato smo za vas pripravili nekaj nasvetov, da bo zimska vožnja varnejša in lažja.

Kdaj je potrebno "zamenjati gume"?

V Sloveniji je zimska oprema obvezna od 15. novembra do 15. marca (izjema je del območja ob obali).

Kako izmeriti profil na pnevmatikah?

V tem obdobju moramo imeti na jeklenih konjičkih nataknjene zimske gume s profilom najmanj tri milimetre ali letne gume in verige v avtomobilu oziroma nameščene na gumah, če vremenske razmere to zahtevajo. Če proizvajalec ni določil drugače, morajo biti vse gume enako velike ter enake vrste in zgradbe. Globino profila lahko najustrezneje preverite kar s kovancem za en evro, saj je njegov zlati rob širok prav tri milimetre. Zimske gume so lahko tudi nižjega hitrostnega razreda (največ za dva hitrost­na razreda), kot je predpisani s strani proizvajalca vozila v homologacijskem kartončku.

In kazni?

Če nimate zimske opreme, 120 evrov, če pa obtičite in ovirate druge udeležence v prometu, krepkih 500 evrov in 5 kazenskih točk.

Kako preverim starost pnevmatike?

Pri pnevmatikah je še kako pomembna starost, saj postaja material (guma) s staranjem slabši in s tem pnevmatika manj varna. Strokovnjaki priporočajo, da naj bodo zimske pnevmatike mlajše od pet let. Koliko je guma stara, nam pove oznaka DOT na njej. Pnevmatike, ki so bile narejene po letu 2000, imajo v oznaki štiri številke, tiste, ki so bile narejene pred tem datumom, pa imajo trimestno oznako. Na primer: če je na gumi oznaka DOT 5212, pomeni, da je bila guma narejena v 52. tednu leta 2012.

Nakup pnevmatik na medmrežju

Pri nakupu pnevmatik na medmrežju velja velika mera previdnosti. Priporočamo, da ne kupujete gum neznanih proizvajalcev in pri malo znanih trgovinah. Vzemite si čas in se pozanimajte o izkušnjah preostalih kupcev z izbrano trgovino (plačilo, dostava, kakovost storitve ...). Posebej bodite pozorni na starost pnevmatik, ki jih prodajajo, saj so nižje cene za enako pnevmatiko lahko posledica dejstva, da prodajalec prodaja zalogo manj kakovostnih artiklov. Še posebej to velja, če pnevmatike ne boste izrabili v eni ali dveh sezonah. V kolikor ta podatek ni izpisan ob ponudbi, se o njem pozanimajte neposredno pri prodajalcu (preko e-pošte, telefona ali kontaktnega obrazca).

Priprava vozila na zimo in preventivni obisk serviserne delavnice

Ko boste zamenjali letne za zimske gume, privoščite avtomobilu še preventivni pregled. Pri nizkih temperaturah je najbolj obremenjen akumulator, zato naj bo v dobrem stanju. Zaradi umazanije boste potrebovali dobre brisalnike in s primerno tekočino napolnjeno posodo za mokrenje vetrobranske šipe (dodatek proti zmrzali! ), tisti pametni pa imajo v prtljažniku še rokavice, strgalo za led, odejo in manjšo (zložljivo) snežno lopato.

Naj vam zamrznjena ključavnica vozila ne prepreči odhoda

Prvo pravilo, ki ga velja upoštevati, je, da imejte sredstvo proti zmrzovanju ključavnic v stanovanju ali hiši. Če ga boste namreč imeli v zmrznjenem avtomobilu, vam ne bo veliko pomagal.

Polna posoda za gorivo je vaš zaveznik!

Izkušnje kažejo, da boste v prvem snegu obstali na cesti zaradi prometnega zastoja, ki ga ponavadi naredijo tovornjaki. Zato so avtoceste večkrat popolnoma neprevozne, vozniki pa čakamo v nepreglednih kolonah. Poskrbite, da bo posoda za gorivo vselej vsaj polovično polna, da se boste tistih nekaj uric v koloni lahko ogrevali.

Videti in biti viden, kazen za neočiščeno streho je 120 evrov

Kadar čez noč vaš avtomobil prekrije snežna odeja, zjutraj vstanite pol ure prej in ga popolnoma očistite. Najpomembnejši deli so stekla, svetila, registrski tablici in nemoten dovod zraka do motorja (avtomobilska maska), vendar nikar ne pozabite na streho. Če jo boste preskočili, češ saj se bo sama rešila snežne odeje, potem ne boste le v prekršku (to vas lahko stane 120 evrov), ampak si boste naredili tudi škodo. Najmanjši glavobol bo povzročil zdrs (zmrznjenega) snega, ki vam poškoduje lak na avtomobilu, poleg tega pa lahko poškoduje tudi kakšnega nič hudega slutečega pešca, ki ste ga v tistem trenutku prehitevali. Če ste rojeni pod nesrečno zvezdo, vam bo zdrs težkega snega polomil brisalnike, pri nespametni vožnji s snegom naloženega avtomobila pa boste ob zdrsu povzročili še prometno nezgodo. Se torej splača spati deset minut več?

Naj vas nizek tlak v pnevmatikah ne zavede

Ko je mrzlo, vam bo manometer pokazal, da je tlak v gumah nižji, kot je dejanstko. Pri 20 stopinjah boste namreč napolnili gumo s tlakom dva bara. Ko bo zunanja temperatura osem stopinj, bo ista naprava pokazala le še 1, 9 bara!

Bodite pozorni na mostove in osojne spolzke ovinke

Na mostovih in osojnih ovinkih je veliko večja verjetnost, da je cestišče spolzko (poledica), zato velja biti tam še posebej previden. A to ne pomeni, da se tam zmanjša hitrost, saj je na spolzkem to nevarno početje, temveč morate hitrost prilagoditi že prej!

Nežna vožnja po snegu in ledu

Vožnja po snegu in ledu zahteva predvsem precej nežnosti. Popravki na volanu naj bodo čim manjši, pospeševanje in zaviranje naj ne bosta sunkovita. Zato upoštevajte večjo varnostno razdaljo in začnite prej nežno zavirati, predvsem pa izberite višje prestavno razmerje, ki pogonska kolesa manj obremenjuje.

Ste se zagozdili v visokem snegu? Nikar panično!

Če ste ostali v globokem snegu, s seboj pa nimate verig, naj vas nikar ne zagrabi panika. Bolj kot boste panično pritiskali na plin, bolj bosta pogonski kolesi kopali pod sabo. Zato morate takrat nežno pospeševati, po možnosti večkrat pretakniti v vzvratno in prvo prestavo, da avtomobil počasi zanihate in ga spravite iz najhujšega. Mogoče vam bo pomagalo tudi besno zavijanje levo in desno ob hkratnem pospeševanju, da se pogonski kolesi izvijeta iz snežnega primeža. Če pa je položaj brezupen, obstaja v bližini še vedno kakšen kmet s traktorjem, ki vas bo nesebi­čno rešil iz zagate.

Kako namestiti snežne verige?

Dandanes verige niso bavbav, zato se jih nikar ne bojte. Upoštevajte navodila za uporabo, predvsem pa jih namestite pred klancem, ne pa na sredini klančine, ko ste že naredili prometni 'zamašek'. Verige se (ponavadi) namesti na pogonska kolesa, pri štirikolesno gnanih avtomobilih pa jih morate namestiti na vsa štiri. Pri napačni namestitvi stabilizacijski sistem (poznan tudi kot ESP) namreč ne bo delal pravilno.

Lopata za sneg naj bo vedno v prtljažniku!

Zbit sneg pod avtomobilom je zoprna ovira, ki jo boste premagali le s pravo lopato. Ta naj bo lahka, aluminijasta brez ostrih robov, ki vam lahko poškodujejo prtljažnik ali lak na avtomobilu, če ne boste previdni med kopanjem snega okoli avta. Priporočamo lopato kot je na primer Fiskarsova snežna lopata za sneg, ki smo jo preizkusili minulo zimo in se je odlično izkazala.

Ali je štirikolesni pogon res boljši?

Če mislite, da lahko s štirikolesnim pogonom vozite po snegu brezskrbno, potem se hudo motite. Štirikolesni pogon vam bo pomagal le pri učinkovitejšem speljevanju in mirnejši vožnji skozi ovinke, vseeno pa vam 'štiri krat štiri' ne bo pomagal pri zaviranju. Prav nasprotno: če imate težkega terenca (ali bolj priljubljenega SUV-a), ga je na spolzkem še težje ustaviti.

Trese? Mogoče je le sneg!

Pogosto se zgodi, da se na notranjem delu platišč zagozdi toliko snega, da začne volanski obroč tresti. Takrat pomaga pol ure tople garaže ali ročno pranje avtomobila, ko mojstri s toplo vodo pod visokim tlakom odpravijo moteč kolesni dodatek. In volan ne bo več tresel ...

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja