Dogajanje v formuli ena kot roman Vojna in mir

20. 6. 2009
Deli
Dogajanje v formuli ena kot roman Vojna in mir

Če bi vestno zapisali prav vsak dogodek v zakulisju formule ena, ki je trenutno povezan s sporom med Fio (Mednarodna avtomobilistična zveza) in Foto (Združenje moštev formule ena), bi bila Tolstojeva Vojna in mir videti kot črtica.

O zahtevah Fie, da se moštva v sezono 2010 prijavijo že do konca maja, in pogojih prijave (omejen proračun 45 milijonov evrov in več tehnične svobode ali neomejen proračun in večje tehnične omejitve) smo pri Avto magazinu že pisali in napovedali, da bo Fia 12. junija objavila seznam izbranih prijavljenih moštev v novo sezono.

Res ga je, na njem pa so tri nova imena (Campos, Manor in Team US F1 – vsi novi bodo dirkali s Cosworthovimi motorji), poleg njih pa še vsi, ki dirkajo v letošnji sezoni. A pozor, McLaren-Mercedes, BMW, Renault, Toyota in Brawn GP so na seznamu z oznako ‘začasno’, saj morajo do tega petka dopolniti svojo prijavo, sicer bo njihova prihodnost v tem športu ogrožena.

Vse, kar je povezano s prijavami v novo sezono 2010, ni tako lepo, kot je videti na Fijinem papirju. Pri Ferrariju se upirajo in pravijo, da bodo v sezoni 2010 v F1 dirkali le, če bodo pogoji ugodni (brez proračuna, omejenega na 45 milijonov evrov), poleg rdečih pa naj bi bili na seznamu Zveze proti svoji volji še vsaj dve ekipi.

Zakaj je tako, čeprav so moštva enotna, da se gredo F1 2010 le ob spremembi pogojev?

Ferrari se je leta 2005 obvezal, da bo v F1 vsaj do leta 2012, in Zveza je dogovor med Fio in FOM (Formula One Management, podjetje, ki skrbi za komercialne posle kraljice avtomobilizma) razumela kot samodejni vpis v razred 2010.

Uvrstitev ekip na Fijin seznam, ki ne omenja, da bi se pogoji Maxa Mosleyja za sezono 2010 spremenili, je močno razburil vse vpletene v združenje moštev FOTA. Vsi po vrsti, od Ferrarija do Tora Rossa, so pošiljali sporočila za javnost in pojasnjevali, da se bodo pojavili na startni črti sezone 2010 le, če bodo sprejeti njihovi pogoji in spremenjeni Mosleyjevi.

Jasno je, da je zdaj na preizkušnji lojalnost Foti. Williams je že pobegnil oziroma so ga izključili. Kdo bo naslednji? Govori se, da lahko pri BMW-ju, Renaultu, Mercedes-Benzu in Toyoti izkoristijo sedanje razmere in izstopijo iz kraljice avtomobilizma.

Kako vroč je spor med Fio in Foto, priča podpora Zveze evropskih avtomobilskih proizvajalcev ACEA, kjer so zapisali, da se mora vodenje Fie mo­dernizirati, in namignili, da so, če pogoji Fote ne bodo izpolnjeni, pri BMW-ju, Ferrariju, Mercedesu, Renaultu, Toyoti skupaj z drugimi ekipami odločeni, da ustvarijo alternativno tekmovanje.

V F1 so razmere tako ostre, da se lahko zgodi prav vse. Fia in Fota lahko skleneta kompromis, lahko pa F1 razpade, moštva pa organizirajo svoje tekmovanje, kar pa bo brez dvoma zelo trnova pot. Ecclestone (FOM), ki ima z ekipami sklenjene komercialne pogodbe, bo zagotovo tožil proizvajalce. Za začetek.

Medtem ko se bo spor Fia-Fota morda rešil že do tega petka, poglejmo vse tri nove ekipe. Ekipo Campos Grand Prix (podjetje je Campos Meta), ki je dirkala v različnih serijah, od GP2 do Euro F3, in osvojila šest dirkaških ter pet moštvenih naslovov (zadnjega lani v GP2), je ustanovil nekdanji F1 dirkač Adrian Campos. Ekipa domuje v Madridu in Valencii (tehnični center za F3, A1GP in GP2), za njo stoji športna agencija Meta Image, njeni tehnični partnerji pa so Dallara, Xtrac in Cosworth (motorji).

Manor F1 Team (Podjetje Manor Grand Prix Racing), ki domuje v Veliki Britaniji, je ustanovil nekdanji dirkač John Booth. Dirkaško podjetje se pohvali s 171 zmagami in z 19 naslovi, predvsem iz serij formule Renault in F3 Euroseries, za njo pa stoji iz F1 zelo poznani Nick Wirth s podjetjem WRL (Wirth Research Limited), katerega dejavnost je povezana z raziskovanjem, razvojem in proizvajanjem visokotehnoloških izdelkov.

Wirth, ki je Manorjev tehnični direktor, ima obilico izkušenj iz Marcha, kjer je bil zadolžen za aerodinamiko, neuspešnega Simteka (lastnik in tehnični direktor) ter Benettona (glavni oblikovalec 1996 do 1999). Moštvo Kena Andersona Team US F1 morda na prvi pogled nima (evropskega) pedigreja Camposa in Manorja, a imajo njegovi zaposleni veliko izkušenj s področja dirkanja in močne zveze pri sponzorjih.

Toda Ken Anderson je poznan kot tehnični direktor Ligierja in Onyxa (oba F1), sodeloval pa je tudi pri izdelavi številnih dirkalnikov, ki so zmagovali na dirkah serije IndyCar. Glavna prednost ameriške ekipe je tehnično najbolj izpopolnjen vetrovnik, med obiskovalce katerega so se vpisala tudi moštva sedanje F1.

Pri Fii so prejeli 15 novih prijav v sezono 2010, od novincev pa so zahtevali finančne in druge načrte, na podlagi katerih so se odločili, da v letnik 2010 povabijo tri ekipe. Za zdaj so izviseli tudi Prodrive (Aston Martin in David Richards, za katerega je to že najmanj drugi neuspeli preizkus preboja v F1 v zadnjih treh letih), Epsilon Euskadi (soliden, a ne vrhunski v Le Mansu), Carlin (poznani iz F3), Litespeed (v ozadju je ime Lotus z Mikom Gascoynom), N Technology (izviseli so v WTCC-ju, kako bi vozili F1? ), Lola (v F1 so že pogoreli), Superfund (šef ekipe bi bil Alex Wurz) in Formtech (v ozadju je vrnitev Brabhama).

Morda se bo izmed naštetih ekip še katera pridružila novim trem, a vse je odvisno od razpleta boja med zdajšnjimi ekipami in Fio.

Mitja Reven, foto:? Moštva

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"