Formula 1: VN Avstralije in VN Malezije

Občutno spremenjena pravila so priložnost za supermožgane formule ena. Za tiste, ki niso vpreženi v velike korporacije, kjer spremembe običajno zahtevajo preveč hierarhične birokracije, da bi se neokretna organizacija hitro odzvala. Manj je v tem primeru več.

14. 4. 2009

Velikanska sprememba pravil pred letošnjo sezono formule ena je od moštev zahtevala povsem sveže ideje in učinkovit prenos teh na stezo, v dirkalnik. Da je lanski boj za naslov prvaka do zadnje dirke v primerjavi z letošnjim preveč izčrpal moštvi Ferrari in McLaren, sta dokazali prvi dve letošnji dirki, po kateri imata obe ekipi skupaj le eno točko.

Ferrari je na ničli, v njihovem taboru pa se že pojavljajo napake. Kimi Räikkönen je v Avstraliji zletel s steze, v Maleziji pa so mu, ko so pričakovali dež, prezgodaj nataknili dežne gume, ki so se do vsutja kapelj že obrabile in niso nič koristile.

Scuderia se je prav osramotila, ko so Masso zadržali v boksih, prepričani, da bo njegov čas v prvem delu kvalifikacij zadostoval za preboj v druge. Pa so se zmotili in Brazilčeve dirke je bilo konec, še preden se je začela. Ferrarijevci so se v Avstraliji ušteli tudi pri taktiki, ko so se mehke gume obrabile že po petih krogih, dirkača pa sta morala na predčasen postanek.

Še večje težave z dirkalnikom imajo pri McLaren-Mercedesu, kjer so z razvojem aerodinamike zašli v slepo ulico, krhajo pa se tudi odnosi v ekipi, ki jo zdaj brez uradne pomoči Rona Dennisa vodi Martin Whitmarsh. Predstava srebrnih je bila na obeh letošnjih kvalifikacijah katastrofalna, njihovi časi na treningih pa krepko za Ferrarijem.

Očitno je McLaren-Mercedes ekipa, ki je v zimi 2008/2009 izgubila največ. Povsem drugačna je zgodba vodilne ekipe prvenstva Brawn GP.

Nekdanja Hondina ekipa (Japonci se zaradi umika iz športa verjetno pošteno tolčejo po glavi) je bila še nekaj tednov pred začetkom sezone obsojena na propad, a ko so jo kupili tehnični direktor Ross Brawn in drugi, je sprožila revolucijo, s katero ne moremo enačiti zmage dirkalnika Walterja Wolfa na njegovi prvi dirki leta 1977 v Argentini ne dvojne zmage Mercedes-Benza leta 1954. Je Brawn GP sploh nova ekipa?

Registracija izhaja iz Tyrellovega imena (od leta 1946) in ekipe, iz katere so potem nastajali BAR, nato Honda in zdaj Rossova ekipa. Hondina lanska sezona je bila zaradi slabih rezultatov zelo mučna, Japonci pa so zaradi tega že zelo zgodaj začeli razvijati dirkalnik za sezono 2009 in vanj vložili zelo veliko denarja. BGP001 se postavlja z odlično aerodinamiko in prav zanimivo je, kako učinkovito se je Brawnu in inženirjem posrečilo v dirkalnik vgraditi Mercedes-Benzov motor, ki je nadomestil Hondinega.

Tudi motivacija članov ekipe, ki se jim je še februarja obetala prijava na zavodu za zaposlovanje, je Brawnova mojstrovina. Ross je obdržal oba Hondina dirkača, ki sta se mu v letošnji sezoni že oddolžila z dvema zmagama, Jenson Button, ki so ga britanski mediji z uspehi Lewisa Hamiltona popolnoma povozili, pa se je s popolne ničle povzdignil na Olimp kraljice avtomobilizma.

Brawn GP je z najhitrejšimi časi presenečal že februarja, ko je delil javnost na tiste, ki so si predstavljali, da s prelahkim dirkalnikom lovi potencialne sponzorje, in na tiste, ki so verjeli, da nekdanji Benettonov in Ferrarijev strateg ne zavaja. Prav so imeli zadnji.

Odličnemu delu aerodinamikov se je pridružilo še delo inženirjev, ki so dirkalnik dobro pripravili na nove gladke gume. BGP001 je v primerjavi s konkurenti odličen v srednjih in srednje hitrih ovinkih. Veliki tekmeci, ki so bili v zadnjih letih vrh formule ena, pričakujejo, da bodo v razvojnem tempu v sezoni 2009 ekipi Brawn GP pošle moči, a ta zatrjuje, da imajo pripravljen načrt obsežnega razvoja.

Že na prvi evropski dirki v Barceloni naj bi dirkalnika dobila nove revolucionarne stranice, ki naj bi moštvu prinesle še večjo prednost. Na testnem dirkalniku so jih že preizkusili, a so bile zaradi neuspešnega preizkusnega trka potrebne izboljšave.

Po dveh dirkah ima Brawn GP v prvenstvu lepo prednost, dve zmagi, od tega eno dvojno, in dva osvojena najboljša startna položaja, ter formo, ki ji druge ekipe za zdaj ne morejo slediti. Po drugi strani pa zaostrena omejitev testiranj med sezono pomeni, da imajo Brawnovi konkurenti težje delo. Zelo močni ekipi sta tudi Toyota in Williams.

Nico Rosberg je prevladoval na večini letošnjih treningov, v Maleziji se mu je posrečil izjemen start s četrtega mesta na prvo, potem je dolgo časa vodil, na koncu pa ga je splet nesrečnih okoliščin (dežna ruleta) stal uvrstitve na stopničke. Čez zimo so pri Toyoti naredili zelo dober dirkalnik.

V Avstraliji so jih komisarji kaznovali zaradi pomičnega zadnjega krilca in posadili na začelje startne vrste, a je Trulliju kljub kazni uspelo osvojiti tretje mesto. V Maleziji je Timo Glock glede na moč dežja pravi čas izbral ustrezne gume (sprva vmesni profil, zatem gume za močan dež) in se pripeljal na odlično tretje mesto.

Dobro formo sta v začetku letošnje sezone pokazali tudi ekipi Red Bull Racing in BMW. Obe ekipi bi lahko imeli na svojem računu nekaj več točk, če ne bi tri kroge pred koncem v boju za drugo mesto na VN Avstralije trčila Sebastian Vettel in Robert Kubica.

Vettel, ki se je bojeval z obrabljenimi mehkimi gumami, je krivdo za trk s Poljakom, ki je takrat drvel na boljših trdih gumah, prevzel nase in se po radijski zvezi opravičil ekipi s stavkom, da je idiot. FIA je priznanje preveč odkritega dirkača slišala in mu naložila kazen deset startnih mest, ekipo Red Bull pa denarno kaznovala, ker ga je pustila, da se je peljal po stezi s tremi kolesi.

Na prvih dveh dirkah je le peščica dirkalnikov dirkala s sistemom KERS. Oba Ferrarija, oba Renaulta, oba McLarna in Heidfeldov BMW (Kubicin dirkalnik je zaradi manj ugodne razporeditve teže – visoki Robert je težji od majhnega Nicka – hitrejši brez KERS-a).

KERS se je v Maleziji še posebej izkazal na startu, saj sta Alonso in Räikkönen pridobila veliko mest in se kasneje v dirki dolgo časa uspešno branila pred napadi hitrejših dirkalnikov, ki pa niso imeli KERS-a. Prav zabavno je bilo spremljati napade, ki so trajali tudi po nekaj ovinkov in ravnin.

F1 se je na prvih dveh dirkah pokazala v zelo dobri luči, vsaj kar se tiče dogajanja na stezi. Med ogledom VN Malezije in VN Avstralije niste mogli likati srajc tako kot lani. Prvi dve VN sta pošteno pomešali vrstni red na vrhu.

Ker sta bili dirki tudi precej nevsakdanji (Avstralija s posegi varnostnega avtomobila in kot mestna steza, Malezija pa z dežjem in s prekinitvijo), bo treba za sliko pravih razmer med ekipami počakati še nekaj dirk. Prihajajoča VN Kitajske se že zdi pripravna.

Nelegalni dirkalniki?

Nekatera moštva so se v Albert Parku pritožila nad nelegalnostjo dirkalnikov moštev Brawn GP, Toyota in Williams, češ da naj bi imeli neustrezne difuzorje. Komisarji so pritožbe zavrnili, ekipe pa so se pritožile na prizivno sodišče, ki bo zadevo obravnavalo 14. aprila. Če bodo dirkalnike ‘spoznali za nelegalne’, kar je zelo malo verjetno, lahko omenjenim ekipam odvzamejo točke z letošnjih prvih dveh dirk.

Mogoče se bo FIA domislila salomonske rešitve in od Toyote, Brawn GP in Williamsa zahtevala spremembo kritičnega dela dirkalnika. Mnogi krivdo za nastale razmere pripisujejo Mednarodni avtomobilistični zvezi, ki ni napisala dovolj jasnih pravil za novo sezono, in tako ekipam omogočila, da si jih različno razlagajo.

Novinec že s točkami

Sebastien Buemi se je vpisal v zgodovino F1 kot 58. novinec, ki je na svojem prvem nastopu osvojil točko. Hkrati je Sebastien Švici privozil prve točke po 24 letih.

McLarnova umazanija

Čeprav je spomin na sezono 2007 in notranje spore v ekipi McLaren (Alonso proti Dennisu in Hamiltonu) ter na afero Stepneygate, ko je McLarnov oblikovalec Ferrariju prodajal zaupne dokumente, še vedno živ, so pri McLarnu poskrbeli za nov škandal brez primere.

Najprej so komisarji Jarnu Trulliju naložili kazen 25 sekund pribitka, ker je dirkač Toyote prehiteval, ko je bil na stezi varnostni avtomobil, kasneje pa se je izkazalo, da je Hamilton Italijana spustil predse na ukaz moštva. Truliju so vrnili tretje mesto, Hamiltona pa diskvalificirali, ker je komisarjem na vprašanje, ali mu je McLaren dal navodilo, da spusti Trullija predse, po dirki odgovoril, da ne. Kasneje se je pri pregledu videogradiva (Trulli je zletel s steze, potem ga je Hamilton spustil naprej) in posnetka pogovora med ekipo in Hamiltonom izkazalo, da je bilo Hamiltonu ukazano, naj Trullija spusti predse.

Hamilton je torej pred komisarji lagal, in to le nekaj minut zatem, ko je novinarjem razlagal, da se je po radijski zvezi pogovarjal z ekipo, ki mu je dala takšna navodila. McLaren je, da bi se v javnosti pokesal, Hamiltona z opravičilom poslal na posebno novinarsko konferenco, žrtvovali pa so tudi športnega direktorja Dava Ryana in ga suspendirali, ker je skupaj s Hamiltonom zavajal komisarje.

Menjali motorje

Novo pravilo ne zapoveduje več, da morajo ekipe dva konca tedna zapored v dirkalnikih uporabljati iste motorje, ampak pravi, da je v sezoni dovoljeno uporabiti le osem motorjev na dirkalnik. Večina moštev se je tako odločila, da na izjemno naporni malezijski dirki uporabi sveže motorje, avstralske pa privarčuje za naslednje dirke. Le pri McLarnu in Toro Rossu so obdržali avstralske agregate.

Prepozno

Zaradi ugodnejšega termina za ogled prvih dveh velikih nagrad v Evropi so starta VN Avstralije in VN Malezije pomaknili proti poznemu popoldnevu in pri tem naleteli na veliko neodobravanje dirkačev, ki jih je v Albert Parku motilo prenizko sonce, v Maleziji pa so morali po dežni plohi dirko predčasno prekiniti v 33. od 56 krogov (šteli so rezultati 31. kroga), ponovni start pa je bil zaradi teme nemogoč.

Ker dirkači niso odpeljali 75 odstotkov dirke, so podelili polovične točke. Najkrajša dirka v zgodovini F1 je bila VN Avstralije leta 1991, ki so jo, prav tako zaradi hudega naliva, prekinili v 14. krogu. Za zmagovalca so razglasili Ayrtona Senno, ki se je nekaj krogov pred prekinitvijo drl v radijsko zvezo, naj za božjo voljo že prekinejo to norost.

Velika nagrada Avstralije – Albert Park, Melbourne

1. J. Button (Brawn-Mercedes) 1.34:15, 784 (195, 775 km/h), 58 krogov, 307, 574 km

2. R. Barrichello (Brawn-Mercedes) + 0, 8

3. J. Trulli (Toyota) + 1, 6

4. T. Glock (Toyota) + 4, 4

5. F. Alonso (Renault) + 4, 8

6. N. Rosberg (Williams-Toyota) + 5, 7

7. S. Buemi (STR-Ferrari) + 6, 0

8. S. Bourdais (STR-Ferrari) + 6, 2

9. A. Sutil (Force India-Mercedes) + 6, 3

10. N. Heidfeld (BMW) + 7, 0

11. G. Fisichella (Force India-Mercedes) + 7, 3

12. M. Webber (RBR-Renault) + 1 krog

13. S. Vettel (RBR-Renault) – nesreča*

14. R. Kubica (BMW) – nesreča*

15. K. Räikkönen (Ferrari) – vpetje*

*Niso končali dirke, a so uvrščeni.

Najhitrejši krog

Nico Rosberg (Williams-Toyota) 1:27, 706 (217, 668 km/h)

Odstopi

F. Massa (Ferrari) – diferencial, N. Piquet (Renault) – s steze, K. Nakajima (Williams-Toyota) – nesreča, H. Kovalainen (McLaren-Mercedes) – nesreča, L. Hamilton (McLaren-Mercedes) – diskvalifikacija

Kvalifikacije

1. J. Button (Brawn-Mercedes) 1:26, 202

2. R. Barrichello (Brawn-Mercedes) 1:26, 505

3. S. Vettel (RBR-Renault) 1:26, 830

4. R. Kubica (BMW) 1:26, 914

5. N. Rosberg (Williams-Toyota) 1:26, 973

Velika nagrada Malezije – SIC, Kuala Lumpur

1. J. Button (Brawn-Mercedes) 55:30, 622 (185, 730 km/h), 31 krogov, 171, 833 km

2. N. Heidfeld (BMW) + 22, 7

3. T. Glock (Toyota) + 23, 5

4. J. Trulli (Toyota) + 46, 1

5. R. Barrichello (Brawn-Mercedes) + 47, 3

6. M. Webber (RBR-Renault) + 52, 3

7. L. Hamilton (McLaren-Mercedes) + 60, 7

8. N. Rosberg (Williams-Toyota) + 71, 6

9. F. Massa (Ferrari) + 76, 9

10. S. Bourdais (STR-Ferrari) + 102, 2

11. F. Alonso (Renault) + 109, 4

12. K. Nakajima (Williams-Toyota) + 116, 1

13. N. Piquet (Renault) + 116, 7

14. K. Räikkönen (Ferrari) + 142, 8

15. S. Vettel (RBR-Renault) – s steze*

16. S. Buemi (STR-Ferrari) – s steze*

17. A. Sutil (Force India-Mercedes) + 1 krog

18. G. Fisichella (Force India-Mercedes) – s steze*

*Niso končali dirke, a so uvrščeni.

Najhitrejši krog

J. Button (Brawn-Mercedes) 1:36, 641 (206, 483 km/h)

Odstopi

R. Kubica (BMW) – motor, H. Kovalainen (McLaren-Mercedes) – s steze

Kvalifikacije

1. J. Button (Brawn-Mercedes) 1:35, 181

2. J. Trulli (Toyota) 1:35, 273

3. S. Vettel (RBR-Renault) 1:35, 518

4. R. Barrichello (Brawn-Mercedes) 1:35, 651

5. T. Glock (Toyota) 1:35, 690

Vrstni red voznikov

1. Button 15, 2. Barrichello 10, 3. Trulli 8, 5, 4. Glock 8, 5. Heidfeld 4, 6. Alonso 4, 7. Rosberg 3, 5, 8. Buemi 2,

9. Webber 1, 5, 10. Hamilton 1 . .

Vrstni red moštev

1. Brawn-Mercedes 25, 2. Toyota 16, 5, 3. BMW 4, 4. Renault 4, 5. Williams-Toyota 3, 5, 6. STR-Ferrari 3, 7. RBR-Ferrari 1, 5, 8. McLaren-Mercedes 1

Mitja Reven, foto: Moštva

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri