Kako bo zvenel šestvaljnik?

24. 6. 2013
Deli

Pri Renaultu niso le predstavili novega motorja za formulo 1, izdelanega po pravilih, ki bodo veljala od naslednjega leta naprej. Prisluhnemo lahko tudi njegovemu zvoku.

Formula 1 bo z letom 2014 vstopila v novo obdobje. Po treh letih načrtovanj in razvoja se vrhunski športni razred sooča z uveljavitvijo najbolj prelomnih tehničnih sprememb v več kot dveh desetletjih. Tehnični predpisi za motorje pomenijo večji del prihajajoče revolucije, saj zapovedujejo nov rod pogonskih sklopov. Ta združuje 1,6-litrski turbo motor in sisteme za regeneracijo energije, ki radikalno povečujejo energijsko učinkovitost, saj izkoriščajo doslej skozi izpuh in zavore zapravljeno energijo.

Naslednji rod dirkalnikov formule 1 bodo poganjali 1,6-litrski V6 turbo motorji z največjo močjo okrog 600 KM in približno 160 KM električne pogonske moči, ki jo bo zagotavljal sistem za regeneracijo energije, kar pomeni, da beseda "motor" ne bo več zadovoljiv izraz za vir pogonske moči dirkalnika. Zaradi tega je "pogonski sklop" bolj ustrezno imenovanje celotnega sistema.

Največja moč novega pogonskega sklopa naj bi presegala moč sedanjih V8 motorjev formule 1, vendar porabil bistveno manj goriva. Z omejitvijo količine goriva za dirko na le 100 kg bodo novi pogonski sklopi porabili za 35 odstotkov manj bencina kot njihovi predhodniki.

2014: KAKŠNA SO PRAVILA?

  • 1,6-litrski V6 motor s turbinskim polnilnikom in neposrednim vbrizgavanjem bencina.
  • Zasnova z enostavnim prisilnim polnjenjem: ena turbina (dovoljena je 
uporaba elektromotorja za hitrejšo odzivnost le-te).
  • 5 pogonskih sklopov na voznika v celi sezoni 2014, v naslednjih letih omejitev 
na 4 pogonske sklope.
  • Ambiciozni cilji za energijsko učinkovitost dirkalnika in zmanjšanje porabe goriva:
  • Količina goriva za dirko bo omejena na 100 kg (za 35 % manj kot zdaj, ko ni 
omejitve).
  • Masa pretoka goriva bo omejena na največ 100 kg/h (zdaj neomejena).
  • Dovoljeni bodo zmogljivejši sistemi za regeneracijo energije (ERS - Energy 
Recovery System).

In kateri novi sestavni deli pogonskega sklopa so najbolj pomembni (poleg samega turbo V šestvaljnika z neposrednim vbrizgom)?

MGU

Motor-generator MGU (Motor Generator Unit) je dvonamenska električna naprava. Kadar deluje kot elektromotor, električno energijo pretvarja v mehansko energijo, kadar pa deluje kot generator, mehansko energijo pretvarja v električno. Pogonski sklop za leto 2014 ima dve enoti MGU: MGU-H (H za Heat, za regeneracijo toplotne energije izpušnih plinov) in MGU-K (K za Kinetic, za regeneracijo kinetične energije med zaviranjem).

MGU-K

Enota MGU-K je povezana z ročično gredjo bencinskega motorja in je zmožna moč tako zajemati kot tudi oddajati, njeno zmogljivost pa pravila omejujejo na 120 kW oziroma 160 KM. Med zaviranjem MGU-K deluje kot generator in upočasnjuje dirkalnik, s čimer zmanjšuje izgube energije preko segrevanja zavor in na ta način zajema del kinetične energije, ki jo spreminja v električno. Ob pospeševanju se MGU-K napaja iz akumulatorja in/ali enote MGU-H in kot dodaten motor pomaga gnati dirkalnik.

MGU-H

Enota MGU-H je povezana s turbinskim polnilnikom. Deluje kot generator, energijo zajema preko gredi turbine in tako skrbi za regeneracijo toplotne energije izpušnih plinov. Električna energija je lahko usmerjena v MGU-K ali pa se shranjuje v akumulator. Enota MGU-H tudi skrbi za nadzor hitrosti turbine, ki jo uravnava glede na potrebe motorja. Tako lahko z odprtjem obvodnega ventila (wastegate) upočasni vrtenje turbine, za premostitev "turbo luknje" pa jo lahko tudi pospeši.

ERS

Sistem za regeneracijo energije ERS (Energy Recovery System) obsega enoti MGU-H in MGU-K, akumulator Energy Store in več močnostnih in kontrolnih elektronskih sklopov. Zajeta toplotna in kinetična energija je po potrebi lahko porabljena sproti preko druge enote MGU, ali pa shranjena v akumulator.

Shranjena energija je lahko uporabljena za pogon dirkalnika preko enote MGU-K ali za pospeševanje turbo puhala preko enote MGU-H. V primerjavi s letos uporabljanim sistemom KERS ima ERS pogonskega sklopa za leto 2014 dvakrat tolikšno moč (120 kW namesto 60 kW) in desetkrat tolikšen učinek na zmogljivosti (čas kroga).

In kako bodo zveneli novi pogonski agregati? Oglejte si video.

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"