Stavka v Zastavi ohromila proizvodnjo, vmešala se je tudi srbska premierka

12. 7. 2017 | Jure Šujica
Deli
Stavka v Zastavi ohromila proizvodnjo, vmešala se je tudi srbska premierka (foto: Fiat)
Fiat

Delavci stavkajo že od 27. junija, razloga za stavko pa so po eni strani previsoke norme, ki jih od delavcev zahteva vodstvo ter prenizke plače na drugi strani. Kot 33-odstotna lastnica podjetja, ki je sicer največji izvoznik v Srbiji, je k reševanju problema pristopila tudi vlada s premierko Ano Brbanić na čelu, katera želi čim hitrejšo nadaljevanje proizvodnje.

Zahteve delavcev realne, a neuslišane

Zaposleni v kragujevški tovarni, ki je v 67-odstotni lasti podjetja FCA (Fiat Chrysler Automobiles), v njej pa izdelujejo model 500L, tako že 14 dni brez uspeha stavkajo, od vodstva podjetja pa so sprva zahtevali dvig plač iz 38.000 (približno 310 evrov) na 45.000 dinarjev, a ker je podjetje njihove zahteve ignoriralo, so zahtevano minimalno plačo dvignili na 50.000 dinarjev oziroma 410 evrov. Poleg tega zahtevajo še višji dodatek za prevoz na delo, izplačilo bonusa in zmanjšanje obveznosti, predvsem med menjavo izmene.

Kljub temu, da stavka 90 odstotkov od približno 2.400 zaposlenih, ki zaradi nizkih plač težko shajajo skozi mesec (povprečna plača v Srbiji je 47.000 dinarjev), se vodstvo na stavkovne zahteve ne odziva. Sindikati medtem ocenjujejo, da bi ugoditev zahtevam delavcev podjetje stala le okrog 0,5 odstotka letnega prometa, po drugi strani pa bo zaradi ustavljene proizvodnje že sedaj proizvedenih 4.000 manj avtomobilov, kot je bilo predvideno.

Fiat 500L

Tako lokalna kot državna oblast na strani vodstva podjetja

Sindikate sicer najbolj moti odnos vodstva do delavcev, ki ne samo da je neodzivno na njihove zahteve, temveč od njih zahtevajo dnevno opravljanje nadur, hkrati pa je prepovedano govorjenje in izdajanje podatkov o plačah nadrejenih in poslovanju podjetja z izjemo podatka o letnem prihodku. Lokalna oblast si medtem pred težavami v podjetju zatiska oči.

Kljub temu, da se je s problemom sedaj soočila tudi Brbanićeva, pa delavci še ne pričakujejo rešitve. Ne glede na to, da vodstvo s tem, ko ignorira stavkovne zahteve, krši delovno zakonodajo in dejstva, da je država 33-odstotna lastnica podjetja, premierka poziva delavce, naj prenehajo s stavko, s čemer pa se ti ne strinjajo.

Prihodnost podjetja, ki letno proizvede 100.000 vozil in izvozi za 930 milijonov evrov proizvodov, kar predstavlja 8 odstotkov celotnega izvoza države, zaradi česar je ob enem tudi največji izvoznik v Srbiji, tako še naprej ostaja negotovo.

Jure Šujica
foto: Fiat

Novo na Metroplay: Ko se govori o hierarhiji, je že prepozno | Bine Volčič in Žiga Faganel