Toča: tudi če vas preseneti na cesti, to še ni konec sveta

Kaj storite, ko vas na cesti ujame toča? Odgovor, da se ustavite pod mostom, je napačen. Zato smo pripravili nekaj nasvetov, kaj storiti, da se izognete toči oziroma kar najbolj omilite njene posledice.

Toča: tudi če vas preseneti na cesti, to še ni konec sveta (foto: Profimedia) Profimedia
10. 7. 2018

Poletje je čas (večinoma) lepega vremena in visokih temperatur, ki pa lahko hkrati s seboj prinesejo obilna neurja s točo. O tem, kakšne so lahko posledice toče za avtomobilsko pločevino, ni treba posebej govoriti. Ne nazadnje smo verjetno vsi videli škodo, ki jo je v Črnomlju pred časom povzročila toča z 'zrni' v velikosti teniških žogic. Na prostem tako skorajda ne bi bilo vozila brez poškodovanih stekel in lukenj v pločevini.

Prav poškodbe stekel in pločevine so tiste, za katere lastnike avtomobilov po navadi najbolj skrbi, in med vsakim neurjem se najdejo posamezniki, ki svoja vozila v želji po tem, da bi ohranili celo pločevino, zaustavljajo kar pod mostovi ali celo v predorih na avtocesti. S tem ne tvegajo le finančne kazni – ta znaša 200 evrov – ampak celo nalet drugih vozil in hudo prometno nesrečo.

Nekaj nasvetov o tem, kako ravnati ob toči, je pripravil tudi Urad za zaščito in reševanje Republike Slovenije. Med neurjem s točo je brez dvoma najbolje, da avtomobil parkirate v domačo garažo ali pa garažno hišo. Zadnje čase trgovski centri namreč vse pogosteje omogočajo voznikom, da vozila v izrednih razmerah brezplačno parkirajo v njihovih prostorih, dokler najhujše ne mine. Alternativa parkiranju v garaži so tudi različne oblazinjene ponjave za ublažitev udarcev in celo mreže za lovljenje zrn toče. Katerokoli izmed rešitev je mogoče dobiti za manj kot 100 evrov. Parkiranje pod drevesnimi krošnjami se na prvi pogled zdi enostavna rešitev, a vam jo zaradi možnosti vetroloma in morebitne še večje škode odsvetujemo.

Kaj pa storiti, če vas toča ujame na cesti? Najslabše, kar lahko storite, je, da se ustavite na cesti, tik ob cesti ali pod morebitnim nadvozom. Namesto tega vam priporočamo, da čim prej zapeljete na najbližje počivališče, bencinsko črpalko ali ob kak drug objekt, ki vam bo nudil varno zavetje pred točo in vas hkrati zavaroval pred drugimi vozili. Tam nato počakajte, da najhujše mine, nato pa pot, če je to mogoče, nadaljujete.

Vsaka poškodba je popravljiva

Kot smo zapisali v uvodniku, je lahko škoda, ki jo povzroči toča, precej velika. A kot pravijo v Centru mobilnosti Špan na Brezovici, kjer so samo lani popravili okoli 50 od toče poškodovanih vozil, skoraj ni mesta na vozilu, kjer poškodb ne bi mogli odpraviti. Se pa popravila avtomobilov lotevajo na več načinov. »Odvisno od poškodbe se lahko uporablja zgolj popravilo na hladno, lahko pa se uporabi kombinacija metod, v nekaterih primerih pa se deli, kot je pokrov motorja, zamenjajo.«

»Hladna popravila se uporabljajo, kadar naši strokovnjaki ocenijo, da bo takšno popravilo uspešno in bo tudi cenovno bolj ugodno kot popravilo po običajni kleparsko-ličarski poti. Vse več pa je strank, ki jim veliko pomeni izvirnost oziroma pristnost vozila in raje izberejo način hladnega popravila, saj v večini primerov ni potrebno ličenje.« Ob tem dodajajo, da se lahko s tehniko hladnega popravila – bodisi s pomočjo palic, lepljenjem čepkov ali pa celo indukcije – dandanes odpravijo tudi hujše poškodbe, kar pa hkrati pomeni manjši strošek popravila.

Strošek popravila posameznega avtomobila torej lahko niha glede na število poškodb in glede na zahtevnost popravila in uporabljeno tehniko. Ne nazadnje je na primer do poškodovanega pokrova motorja mogoče priti hitro in enostavno, medtem ko popravilo strehe in drugi delov vozila zahteva demontažo notranjih oblog, kar je seveda časovno zamudno in dražje. Ob tem pri Španu dodajajo, da k višjemu strošku popravila prispeva tudi uporaba aluminija, ki je v sodobnih avtomobilih vse bolj pogost, njegova obdelava pa v primerjavi z jeklom bolj zahtevna. Ne glede na vse pa poškodbe, nastale zaradi padanja toče na vozilu, navadno odpravijo v enem dnevu.

Zavarovanje tudi za starejša vozila

Poškodbe, ki so na avtomobilih nastale zaradi toče, so torej popravljive, vseeno pa odprava poškodb nekaj stane. Temu strošku se je seveda mogoče izogniti z ustreznim avtomobilskim zavarovanjem. Z vprašanji o tem, kako visoki so stroški odprave poškodb zaradi toče in kako se stroškom izogniti, smo se obrnili na največjo zavarovalnico pri nas, Zavarovalnico Triglav, od koder so sporočili, da so se odškodninski zahtevki iz naslova popravil toče v letu 2017 gibali med več 100 in več 1.000 evri.

Jasno je, da bo avtomobil, zavarovan s polnim kaskom, 'varen' pred kakršnimikoli poškodbami, kar pomeni, da bo zavarovalnica lastniku vozila izplačala odškodnino ne glede na tip poškodbe. Tovrstno zavarovanje pa je seveda najdražje in smiselno v večini primerov le pri novih vozilih. Po drugi strani pa škodo iz naslova toče pokrivajo različne oblike delnega kaska. Tak primer je na primer tako imenovana kombinacija B, ki vozilo varuje pred požarom in drugimi naravnimi nesrečami, mogoče pa jo je skleniti tudi v kombinaciji zgolj z obveznim zavarovanjem avtomobilske odgovornosti. Tukaj pa sta potem še kombinaciji delnega kaska E in J, ki zavarujeta avtomobilska stekla in svetlobna telesa.

Kaj pa starejša vozila in tista, katerih vrednost znaša le še nekaj sto ali nekaj tisoč evrov? Ali je smiselno zavarovati starejši avtomobil s polnim kaskom oziroma do kakšne starosti je to še smiselno. »Meja, do katere starosti vozila je smiselno skleniti zavarovanje avtomobilskega kaska, je različna in odvisna od več dejavnikov. Namreč, če gre za starejše vozilo, ki je dobro ohranjeno, je še vedno smiselno skleniti splošni kasko oziroma vsaj nekatere kombinacije delnega kaska. Lastnik avta mora sam oceniti, kako bi poškodba ali izguba avta vplivala na njegov finančni položaj.«

Pri Triglavu so sicer prav za vozila, starejša od šestih let, in novo nabavno ceno vozila, nižjo od 40.000 evrov, pripravili zavarovanje Kasko karambol, ki obenem krije tudi nekatere pogoste nevarnosti, kamor so ne nazadnje vštete poškodbe zaradi toče. Tako pri tej kakor preostalih kombinacijah polnega ali delnega kaska pa uveljavljanje škode ne vpliva na bonus ali malus zavarovanja.

Preprečiti nastanek toče je torej nemogoče, lahko pa nanjo dobro pripravimo sebe in svoj avtomobil. Če pa se nam vseeno zgodi, da nas toča ujame na cesti, le brez panike in nevarnih manevrov. Morebitna nastala škoda je popravljiva, ob ustreznem avtomobilskem zavarovanju pa tudi prizanesljiva do vaše denarnice in bančnega računa.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri