Uporaba izraza 'avtonomno vozilo' je lahko nevarna

Britanski strokovnjaki opozarjajo, da poimenovanje asistenčnih tehnologij z neustreznimi imeni lahko vodi do precenjevanja njihovih sposobnosti s strani voznikov.

Uporaba izraza 'avtonomno vozilo' je lahko nevarna (foto: Arhiv AM) Arhiv AM
12. 6. 2018

Izdelava avtonomnega avtomobila je za velik del avtomobilskih proizvajalcev dolgoročno ena izmed prioritet. In čeprav nekateri že danes ponujajo tehnologije, ki omogočajo vsaj delno avtonomno vožnjo, ali pa vsaj prevzemajo del nalog na svoja pleča, pravih in zanesljivih avtonomnih osebnih avtomobilov na naših cestah še nimamo.

Kljub temu pa se v vsakdanjem jeziku, predvsem s strani avtomobilskih proizvajalcev, za označevanje zgoraj navedenih (naprednih) avtomobilov že uporablja izraz avtonomna vozila. Tovrstno poimenovanje pa je po mnenju britanske organizacije Thatcham Research sporno in celo nevarno, saj povzroča prekomerno zanašanje potnikov na to, da bodo avtomobili samostojno vozili po cesti, kar posledično vodi do povečanega števila prometnih nesreč.

V ta namen so pri Thatchamu v sodelovanju z Britanskim zavarovalniškim združenjem (ABI) pripravili seznam desetih kriterijev, ki jih mora avtomobil izpolnjevati, da si zasluži oznako avtonomni avtomobil. Med njimi so med drugim možnost varne zaustavitve vozila, jasna in napovedana predaja kontrole vozniku v situacijah, ko vozilo samo ne zmore rešiti določene situacije, in zaledni sistemi, ki se vklopijo ob okvarah posameznih komponent.

Ključna bodo prihodnja tri leta

Ena izmed točk, ki se avtorjem kriterijev zdi sporna, je zavajajoče poimenovanje asistenčnih tehnologij. »Vedno več je primerov kočljivih situacij, do katerih pripeljejo previsoka pričakovanja, ki jih vozniki gojijo do avtomobilov in njihovih zmožnosti samodejne vožnje. To je še posebej opazno v primerih, ko tehnologija prevzema vedno več nalog, vozniki pa se ne zavedajo tega, da morajo v nevarnih situacijah še vedno odreagirati sami. Samovozeči avtomobili, ki vas bodo brez težav pripeljali od točke A do točke B, še nekaj let ne bodo dosegljivi. Do takrat pa so vozniki odgovorni za upravljanje lastnega avtomobila, zato nikakor ne sme prihajati do precenjevanja sposobnosti avtomobilov,« je bil jasen Matthew Avery, prvi mož podjetja Thatcham Research.

Še posebej sporno se Averyju zdi zavajajoče poimenovanje sistemov z imeni, kot sta Autopilot in Propilot. Ob tem opozarja, da bodo ravno prihodnja tri leta na tem področju kritična, saj se bo na trgu pojavljalo vedno več tehnologij, ki bodo pomagale voznikom, nikakor pa ne bodo omogočale samostojne vožnje. »V prihodnjih letih bomo zato veliko pozornosti namenili temu, kako proizvajalci poimenujejo asistenčne tehnologije v avtomobilih, in posledično opozarjanju na morebitne nejasnosti,« je zaključil Avery.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri