Vozili smo: Fiat 500 TwinAir

Fiatov dvovaljni motor z oznako TwinAir je dober primer sedanjih konstrukcijskih prizadevanj za zmanjševanje v avtomobilski tehniki (downsizing).

Vozili smo: Fiat 500 TwinAir (foto: Fiat) Fiat
7. 5. 2011

Z lansko predstavitvijo prvega motorja TwinAir v Fiau 500 pri tem italijanskem izdelovalcu se je začel nov rod motorjev, ki jih za zdaj zaznamuje predvsem zasnova – gre za zgolj dvovaljni motor. Do ugotovitve, da za svoj najmanjši motor, ki bo v prihodnosti poganjal številne modele majhnih avtomobilov, potrebujejo zgolj dva valja, so Fiatovi motorni razvojniki prišli z rigoroz­no uporabo svojih dotedanjih izkušenj. Motor TwinAir je rezultat sodobnega gledanja na avtomobilske motorje – njihovega zmanjševanja.

TwinAir je za zdaj le en sam motor, ki v turbo različici zmore 85 'konj'. Pri Fiatu pa napovedujejo celo družino dvovaljnih motorjev z enako delovno prostornino. Že zelo kmalu bo na voljo različica na stisnjen naravni plin (CNG), ki bo zmogla 80 'konj', konec letošnjega leta (ob predstavitvi nove Pande) pa bodo predstavili še dvovaljnik brez turbo pomoči in z ­močjo 65 'konj'. Čez približno leto dni bo na voljo tudi močnejši motor s turbopuhalom, ki bo zmogel kar 105 'konj'.

TwinAir je prvi Fiatov motor, ki so ga skonstruirali za sistem elektro hidravličnega odpiranja in zapiranja sesalnih ventilov (pri Fiatu mu pravijo MultiAir).

Fiat ima z novimi dvovaljnimi motorji kar velike načrte. To dokazuje tudi povsem nov del tovarne v poljski Bielski-Biali, ki deluje od lanske pomladi. V njej je zaposlenih le približno 200 delavcev, obrat pa je pripravljen za zmogljivost okoli 450.000 motorjev letno. Vložek FPT v nove izdelovalne zmogljivosti je znašal okoli 350.000 milijonov evrov, ­rezultat tako velikega vložka pa je tudi kar 95-odstotna avtomatizacija in robotizacija izdelovalnih procesov. V njej lahko delavce vidimo le, ko vzdržujejo stroje ali pripravljajo posamezne sestavne dele za montažo na končnem montažnem traku, izdelava večine posameznih sestavnih delov, na primer bloka ali glave motorja, pa je povem avtomatizirana.

Zgled za to tovarno so bile vsekakor tudi nekatere japonske tovarne, predvsem kar zadeva organizacijo produkcijskih sistemov. Tovarno FPT v Bielski-Biali ves čas nadzoruje tudi neodvisna organizacija World Class Manufacturing, pri ocenje­vanju pa Poljaki dosegajo vrhunske rezultate, za letos imajo na primer v načrtu osvojitev zlate medalje.

Fiatovi inženirji trdijo, da je njihov Twin­Air najbolj zelen motor na svetu. Z njim se nameravajo napotiti proti ničelnim izpustom, kako in ali jim bo to zares uspelo že z motorjem TwinAir, pa kljub vsemu nismo mogli izvedeti.

Motor TwinAir ima, teoretično gledano, vsekakor kar precej prednosti, o njih so fiatovci tudi največ govorili. Z zmanjševanjem števila valjev in s sodobnimi tehnološkimi rešitvami pa so vsekakor dokazali, da je lahko tudi tako majhen motor dovolj zmogljiv in povsem uporaben. Ker smo v Avto magazinu prve vtise z vožnje s Fiatom 500 s takšnim motorjem že nabirali lani (in jih lahko preberete tudi na naši internetni strani www.avto-magazin.si), smo se tokrat na našem dodatnem kratkem seznanjanju posvetili predvsem preizkusu, ali novi motor res ­izpolnjuje vse tisto, kar obljublja teorija.

Kratek test je lahko le nadaljnji korak pri preverjanju zadev v praksi, s preizkus­nim Fiatom 500 TwinAir pa smo na zavitih in dokaj polnih cestah v okolici Torina dobili vtis, da ima veliko možnosti, da postane vzdržen motor – ob povprečni hit­rosti 35 km/h je s porabo 4,5 litra goriva zares presenetil. A za dokončno sodbo bo treba opraviti še kakšen daljši poskus. Da bi bilo to mogoče, pa se že trudimo.

besedilo: Tomaž Porekar foto: tovarna

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri