Možnosti za preprečitev uporabe mobilnega telefona med vožnjo obstajajo, ampak ...

4. 7. 2017 | Jure Šujica
Deli

Tehnologija je pripravljena, kaj pa mi? Predstavljamo načine, ki pomagajo odvrniti pozornost od mobilnih telefonov k vožnji.

Mobilni telefoni so na trgu široko dostopni vsaj zadnjih dvajset let, s prihodom pametnih telefonov pa so postali veliko več kot le aparati za opravljanje telefonskih klicev. Od njih se ne moremo ločiti nikjer, niti v avtu, pa čeprav smo za volanom. Kako torej preprečiti nevarno razvado marsikaterega voznika med nami?

Ne zatiskajmo oči: brez telefona res ne gre več. Ampak ...

Morda se zdi izjava, da je mobilni telefon danes nujen pripomoček na vsakem koraku, brez katerega si življenja ne moremo več predstavljati, nekoliko izrabljena, pa vendar to velja za veliko večino delovne populacije razvitega sveta. Hiter tempo življenja in služba od nas zahteva dosegljivost na vsakem koraku, tudi, ko smo na poti, za volanom. Prizori voznikov in voznic, ki z eno roko držijo volan, z drugo pa svoj pametni telefon so nekaj popolnoma vsakdanjega, čeprav je sistemov za rešitev telefoniranje nešteto. Najbolj nepremišljeni med njimi med vožnjo mobilni telefon uporabljajo celo za pisanje sporočil ali obisk družabnih omrežij.

Posledice zgoraj navedenih dejanj se kažejo v statistiki prometnih nesreč. Medtem, ko v Sloveniji policija ne beleži natančnih vzrokov za prometne nesreče, številke v Združenih državah Amerike kažejo, da uporaba mobilnega telefona med vožnjo botruje kar eni četrtini prometnih nesreč.

V Sloveniji letno 20.000 kazni zaradi uporabe mobilcev

Praktično vsa nova vozila imajo že vgrajene mobilne telefone, ali pa vsaj možnost povezave telefona z vozilom preko bluetooth tehnologije, s čimer uporabnikom omogočajo prostoročno telefoniranje. Po drugi strani lahko na različnih spletnih straneh že za 5 evrov in manj (z vštetimi stroški pošiljanja) naročimo univerzalno bluetooth slušalko, ki delujejo popolnoma zadovoljivo, čeprav s tem še ne zadostimo zakonu.

Kljub temu se za nakup in uporabo tovrstnih rešitev odločajo le redki posamezniki. V Sloveniji policija letno izda več kot 20.000 kazni zaradi uporabe mobilnega telefona, kar le dodatno kaže k razširjenosti pojava, možnosti, da bi to številko zmanjšali s pomočjo vzgoje (oglasi na televiziji, še višje kazni…) pa majhne. Ironično, rešitev za omenjeno težavo se morda skriva v uporabi še večje količine tehnologije v vozilih.

Kakšne so trenutne možnosti za preprečevanje uporabe?

Ena izmed bolj preprostih rešitev je vzpostavitev signala, preko katerega bi avtomobil v delujočem stanju preprečeval oddajanje in sprejemanje telefonskega signala mobilnim telefonom v avtu. Predlog je sicer zanimiv in še preveč uporaben, saj bi s tem onemogočil uporabo telefona morebitnim preostalim potnikom v vozilu. Delno bi sicer to dilemo lahko rešila obvezna povezava telefona s sistemom za prostoročno telefoniranje, vgrajeno v avtomobilu.

Aplikacija, ki do neke mere zajema zgornjo funkcijo, se imenuje Live2Txt. Deluje tako, da blokira vsa tekstovna sporočila in dohodne klice, hkrati pa klicatelju/pošiljatelju pošlje sporočilo, da je uporabnik zaradi vožnje avtomobila trenutno nedosegljiv. Aplikacija je sicer uporabna, vendar pa je njena slabost v tem, da je uspešnost uporabe odvisna predvsem od zavedanja posameznika o nevarnosti uporabe telefona med vožnjo. Povedano drugače, velik del tistih, ki se že sedaj zavedajo nevarnosti tovrstnih dejanj, se telefoniranju med vožnjo izogibajo, preostali, ki bi aplikacijo dejansko morali uporabljati, pa v njej ne bodo videli nobene koristi.

Cellphone

Nekoliko bolj dodelana (po drugi strani pa manj uporabna) je naprava Cellcontrol. Slednja je namenjena mladim in njihovim staršem. Nameščena v avtu spremlja uporabo dotičnega telefona in mu blokira uporabo funkcij klicanja, pošiljanja sporočil in celo fotoaparata. Morebitno zlorabo ali celo poizkus izklopa naprava sama javi na telefon staršev. Na ta način lahko starši mlade, ki so največji uporabniki mobilnih telefonov in dodatnih funkcij učinkovito nadzorujejo in posledično preprečujejo uporabo mobilnega telefona v avtu. A le do njihove samostojnosti oziroma nakupa lastnega avtomobila …

Drugačen pristop k reševanju te težave so leta 2014 so ubrali študenti Stevensovega inštituta v New Jersey-ju. Zasnovali so aplikacijo za mobilne telefone, ki bi prek telefona komunicirala z radijskim sprejemnikom v vozilu. V kolikor bi sistem ugotovil, da signal prihaja s položaja voznika, bi preko zvočnikov poslal signal, ki bi telefonu preprečil telefoniranje ali pošiljanje sporočil. Slaba stran te storitve je, da bi bil njen uspeh, tako kot pri Live2txt, odvisen od tega, ali je uporabnik sploh pripravljen uporabljati takšno aplikacijo, poleg tega pa tak sistem (še) ni na voljo širši javnosti.

Tehnologija ne pomaga kaj dosti, če mi tega nočemo

Kot lahko vidimo na zgornjih primerih, tehnologija lahko preprečuje uporabo mobilnih telefonov med vožnjo, vendar pa mora na začetku voznik sam pri sebi ugotoviti, da je to početje vse prej kot varno. A dokler bo družbena toleranca do tovrstnega početja takšna, kakršna je, največji strah voznikov pa morebitna denarna kazen, se situacija ne bo spremenila. Različne vladne in nevladne organizacije po svetu sicer spodbujajo, na eni strani proizvajalce mobilnih telefonov k učinkovitim rešitvam, na drugi pa pozivajo k strožjim sankcijam proti kršiteljem in bolj kritičnemu odnosu družbe do tega pojava, vendar pa je do učinkovite rešitve še dolga pot.

Jure Šujica
foto: RAC, The Verge

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja