Zgodovina: Datsun - kolesje se je vrnilo v prvoten položaj

Od proizvodnje majhnih mestnih avtomobilov, tovornjakov in športnikov se je japonska znamka po ukinitvi vrnila tja, kjer se je vse začelo.

Zgodovina: Datsun - kolesje se je vrnilo v prvoten položaj (foto: Profimedia) Profimedia
11. 4. 2019

Japonska avtomobilska industrija ima le nekaj ‘pravih’ avtomobilskih proizvajalcev, znotraj katerih delujejo številne podznamke, s katerimi proizvajalci oskrbujejo posamezne trge. V nekaterih primerih gre za znamke, ki so nastale v okviru znamke, v drugih primerih pa gre za nekoč samostojne znamke, ki so sčasoma prešle v last drugih znamk. Takšen primer je Datsun, ki je nastal v času začetkov japonske avtomobilske industrije in je celo starejši od znamke, pod katero spada zdaj, Nissana.

Pravzaprav je, kot smo pred časom že ugotavljali pri pregledu zgodovine znamke Nissan, ravno Datsun 'krivec' za to, da so se pri večji izmed obeh znamk začeli ukvarjati z izdelavo avtomobilov. A vrnimo se najprej k začetkom Datsuna. Ti namreč segajo že več kot stoletje v zgodovino, natančneje v leto 1914. Takrat so namreč japonski investitorji Kenjirō Den, Rokurō Aoyama in Meitarō Takeuchi sklenili ustanoviti nov majhen avtomobil z imenom DAT, ki bi ga proizvedlo podjetje Kaishinsha Motorcar Works.

Hiter kot zajec

Ime DAT je nastalo kot zloženka začetnic priimkov vseh treh vlagateljev, poleg tega pa je imelo še eno pozitivno lastnost. DAT ali datto, kot bi besedo izgovorili na Japonskem. namreč pomeni 'pobegniti bliskovito kot prestrašen zajec'. Glede na to, da je šlo pri novincu za okreten mestni avtomobil manjših dimenzij je bilo izbrano ime na mestu. Ob tem je treba omeniti, da je omenjeni avtomobil razvil ravno Masujiro Hashimoto, pozneje poleg Yoshisuke Aikawe eden izmed ustanoviteljev Nissana.

Kaishinsha Motorcar Works se je vedno bolj posvečal proizvodnji štirikolesnikov, a so osebni avtomobili, kakršen je bil mali DAT z dvovaljnim motorjem pod pokrovom, predstavljali le manjši delež proizvodnje. Trga za osebne avtomobile na Japonskem takrat preprosto še ni bilo, posledično pa je bila proizvodnja veliko bolj usmerjena v izdelavo tovornih vozil. Vseeno pa je ime DAT pustilo pečat v razvoju znamke in naposled prišlo v njeno ime. To se je zgodilo leta 1925 s preimenovanjem družbe DAT Motorcar Company in ostalo del novega imena tudi leto dni pozneje po združitvi z Jitsuyo Jidosha Copmpany, še enim japonskim avtomobilskim proizvajalcem.

Datov sin

DAT se je sčasoma specializiral za proizvodnjo tovornih vozil, nato pa je leta 1930 sledila sprememba usmeritve. Japonska vlada je namreč odločila, da je avtomobile s prostornino motorja do 0,5 litra mogoče voziti brez vozniškega dovoljenja, kar je prispevalo k popularizaciji avtomobilov v državi in pri koritu, torej med tistimi, ki so trgu prvi predstavili avtomobile s takšno motorno zmogljivostjo, je bil tudi DAT. Ta je serijo svojih malih avtomobilov poimenoval z novim imenom, DAT-ov sin ali Datsun, pri čemer so apelirali na originalni avtomobil iz leta 1914.

Ravno vizija proizvodnje majhnih in ekonomičnih avtomobilov pa je bila tista, ki je najbolj prepričala Yoshisuka Aikawo, ustanovitelja koncerna Nissan, da se je leta 1933 odločil za nakup Datsuna. Prvi modeli po prevzemu so sicer sledili zgledu Fordov in Austinovega modela Seven, enak princip dela pa je ostal tudi po drugi svetovni vojni, kjer je Nissan, s tem pa tudi Datsun, utrpel velikansko škodo zavezniških vojaških sil. Britanci in Američani so bili sicer tisti, ki so koncernu priskočili na pomoč po koncu vojne in leta 1947 znamki postavili nazaj na noge, še nadaljnjih osem let pa je minilo, preden je Datsun začel izdelovati lastne avtomobile.

Širitev v ZDA

Čeprav popolnoma podrejena Nissanu pa je znamka Datsun vseeno začela dobivati svojo identiteto, še posebej po tem, ko se je začela širitev v ZDA. Ime Nissan je namreč ostalo bolj kot ne rezervirano za tovorna vozila, vsi avtomobili, plod lastnega razvoja, pa so dobili ime Datsun. Z njimi so v ZDA ciljali predvsem na ljudi v zrelih letih, ki so želeli cenovno dostopne avtomobile, ki bi jim služili kot drugo vozilo pri hiši. Pri Nissanu so se za takšno marketinško potezo odločili predvsem zato, ker je bilo matično ime preveč povezano z vojaško industrijo in posledično z nedavno vojno. Znamka je sicer precejšen ugled uživala v Evropi, še posebno v Veliki Britaniji.

Manjšim modelom, s katerimi je Datsun prodiral v tujino, so sledili vedno večji, sprva limuzine, pozneje pa tudi kultni športniki, znani pod imenom Fairlady oziroma pod črko Z. Še posebno velik uspeh je doživel model 240Z, ki je v treh izvedbah (240Z, 260Z in 280Z) na trgu oziroma v proizvodnji vztrajal kar celo desetletje, od leta 1968 pa vse do leta 1978.

Nenaden konec

Čeprav je ime Datsun v tujini naletelo na pozitiven odziv, so v matičnem podjetju do njega gojili vedno manj spoštovanja in tako je bila leta 1981 sprejeta odločitev, da ga postopoma umaknejo iz uporabe, vse obstoječe in prihajajoče modele pa začnejo tržiti pod imenom Nissan. Postopek ukinjanja znamke se je začel leta 192 in trajal vse do leta 1984.

A Datsun vseeno ni odšel v pozabo. Po obuditvi imena na prelomu tisočletja, ko so z njim poimenovali Nissanov dostavnik D22, je matična znamka slavno ime dokončno obudila 15. julija 2013. Prisotna na trgih v Indiji, Rusiji, Indoneziji in Južni Afriki tako danes znamka Datsun kupcem ponuja manjše in cenovno dostopne avtomobile, s čimer pa se je tako rekoč vrnila k svojim koreninam.

 

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri