Zgodovina: FSO - drugi Polski Fiat

Na poljskem sta pred desetletji delovali dve avtomobilski znamki, za razcvet katerih je veliko pripomogel Fiat. A FSO je sodeloval še s številnimi drugimi, kar pa ni preprečilo njegovega zatona.

Zgodovina: FSO - drugi Polski Fiat (foto: Profimedia, FSO) Profimedia, FSO
13. 12. 2018

Po koncu druge svetovne vojne, ko sta večini vzhodne Evrope vladala socializem in komunizem, je skorajda veljalo pravilo, da mora imeti vsaka država svojo avtomobilsko tovarno, ki bo pripomogla k motorizaciji prebivalstva. V Jugoslaviji je bila tako Zastava, na Češkem Škoda, v Romuniji Dacia in še bi lahko naštevali. No, svojo tovarno so ne nazadnje dobili na Poljskem, kjer je bila leta 1948 ustanovljena tovarna FSO.

FSO ali Fabryka Samochodów Osobowych (prevedeno: Tovarna osebnih avtomobilov) je ena od dveh poljskih tovarn, nastalih po drugi svetovni vojni – druga je bila FSM, najbolj znana po licenčni proizvodnji modela, znanega pod imenom Polski Fiat 126p, pri nas poznanega pod vzdevkom Bolha.

Prvi avtomobil 'daruje' GAZ

Znamka FSO je torej uradno nastala julija 1948 na pobudo poljske vlade. A avtomobilska industrija na Poljskem svoje (neuspešne) začetke beleži že leta 1919, namen oblasti pa je bil obuditev neuspelih poskusov iz časov po prvi svetovni vojni. Prvega avgusta 1948 se je tako vse začelo znova z ustanovitvijo državne zadruge FSO, njena naloga pa je bila vodenje nove tovarne, nastale v predelu Žeran, ki je bil na vzhodnem bregu reke Visle.

Glede na to, da je bila Poljska v praksi še eden izmed satelitov Sovjetske zveze, je razumljivo, da je ob pomanjkanju tehničnega znanja za izdelavo svojega avtomobila svojo dejavnost 6. novembra 1951 zagnala s proizvodnjo licenčnega avtomobila sovjetske proizvodnje. Govorimo o modelu M-20 Pobeda (pre. M-20 Zmaga), proizvodnjo katerega je sovjetska znamka začela že pet let pred tem, leta 1946, sami pa so ga razvili iz leta 1927 predstavljenega prototipa znamke Ford.

FSO je bila že v osnovi zamišljen kot samozadosten proizvodni obrat. To pomeni, da je bil v načrtu proizvodnja vseh komponent pod isto streho, in čeprav je FSO prvih nekaj let sestavne komponente za proizvodnjo modela M-20 uvažal iz Sovjetske zveze, je bil že pet let po začetku proizvodnje načrt tudi uresničen. M-20 je sicer v proizvodnji ostal od leta 1951 pa vse do leta 1973, polnih 22 let, v tem času pa je bilo izdelanih 254.421 vozil v skupno kar 10 različicah.

M-20 je bil relativno velik avtomobil in ni bil primeren ravno za vsakogar. Po uspešnem zagonu proizvodnje velike limuzine so zato v poljskem podjetju začeli razvoj lastnega avtomobila, limuzine kompaktnih dimenzij, ki je kot prototip luč sveta ugledal decembra 1953, javnosti pa se je predstavil na mednarodnem sejmu v Poznanu, kjer je naletel na izredno topel sprejem splošne poljske javnosti. Avtomobil je dobil ime Syreny 101, v 'proizvodnjo' pa je prišel leta 1957. A proizvodnja je v tem primeru zelo ohlapen pojem. Avtomobil je bil namreč izdelan in sestavljen ročno. Prava proizvodnja se je tako začela šele leta 1961, avtomobil pa je v 26 letih izdelave dobil kar 800 modifikacij in več karoserijskih izvedb ter prototipov.

Fiat poskrbi za razcvet

V času hladne vojne med Zahodom in Vzhodom ni bilo prav velikega gospodarskega sodelovanja; šlo je skorajda za dva različna svetova, most med njima pa je na avtomobilskem področju predstavljal Fiat. S Fiatom sta sodelovali recimo Zastava in Lada, leta 1965 pa je sodelovanje s Fiatom sklenila tudi poljska vlada. Tako je namreč lahko začela licenčno proizvodnjo sodobnih vozil, kakršne je Fiat izdeloval sam, dobili pa so tudi dostop do njihove tehnologije. Kot rezultat sodelovanja sta na Poljskem začela nastajati dva modela, FSM je začel proizvodnjo modela 126p, FSO pa proizvodnjo klasične limuzine 125p. Ta je med proizvodnjo doživel še precej več modifikacij kot 126p, okoli štiri tisoč, proizvodnjo pa je po skoraj 1,5 milijona izdelanih vozilih zapustil leta 1991. Kot ena izmed omenjenih modifikacij je leta 1978 nastal tudi pri nas prodajan model Polonez.

Tako kot večina vzhodnoevropskih avtomobilskih znamk pa so se s padcem železne zavese začele težave tudi za znamko FSO. Država je namreč padla v krizo in začelo se je iskanje kupca za avtomobilsko podjetje ter posledično privatizacijo. Podjetje je bilo uradno naprodaj po letu 1989, a je trajalo vse do leta 1994, preden je država sklenila partnerstvo z ameriškim General Motorsom, ki je na Poljskem začel izdelovati Opel Astro, že prihodnje leto pa je bilo nato sklenjeno novo partnerstvo s korejskim Daewoojem. FSO je bil preimenovan v Daewoo-FSO, sledila je ukinitev proizvodnje lastnih modelov, namesto tega pa so v Varšavi začeli proizvodnjo vozil Daewoo in SsangYong, še ene korejske znamke, ki je bila takrat v lasti Daewooja.

Začetek konca znamke FSO se je začel leta 2000, ko je Daewoo objavil bankrot. Azijske kapacitete podjetja je odkupil General Motors, FSO pa je posledično postal neodvisen. Podjetje si je zato zagotovilo pravice za proizvodnjo Daewoojevih modelov Matiz in Lanos, pozneje pa je bil sklenjen še dogovor za proizvodnjo Chevroletovega Avea. Slednji je v proizvodnji v treh karoserijskih različicah nastajal med letoma 2006 in 2011, ko je bila avtomobilska proizvodnja na Poljskem dokončno zaustavljena. Podjetje FSO sicer še vedno živi, po letu 2011 se je ukvarjalo tudi s proizvodnjo različnih avtomobilskih komponent, a potreben bi bil čudež, da bi FSO še kdaj obudil proizvodnjo vozil in zlate čase Syrene ter Poloneza.

 

 

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri