Zgodovina: Jaguar – hitra mačka, ki znova glasno prede

Tako ob svojih začetkih kot danes se je Jaguarja držal sloves specialista za hitre in prestižne avtomobile. A vedno vendarle ni bilo tako in le sreči se lahko zahvalimo, da je še danes med živimi.

Zgodovina: Jaguar – hitra mačka, ki znova glasno prede (foto: Jaguar) Jaguar
17. 5. 2018

Britanska avtomobilska industrija je imela številne vzpone in padce. Nekatera podjetja so skozi težke čase bolj ali manj uspešno krmarila, druga so kljub nekdanji slavi propadla in utonila v pozabo. Takšno usodo je na primer doživel nekdanji dragulj britanskega avtomobilizma Rover, k sreči pa se ji je, čeprav se je večkrat znašel v krizi, izognil Jaguar. Pa ste vedeli, da sta ustanovitelja znamke, še preden sta začela proizvodnjo avtomobilov, izdelovala prikolice za motorna kolesa?

Da ne bo pomote, znamka Jaguar nikoli ni res izdelovala prikolic za motorna kolesa, ampak je za to še pred tem skrbelo podjetje Swallow Sidecar, ki sta ga leta 1922 ustanovila sir William Lyons in njegov prijatelj William Walmsley, pri čemer je dal glavno pobudo za ustanovitev Lyons. Rojen leta 1901 je pri 17 letih postal vajenec v podjetju Crossley Motors, ki se je ukvarjalo s proizvodnjo avtomobilov, avtobusov in tankov, le leto dni pozneje pa je svojo pot nadaljeval v podjetju Sunbeam Motorcars.

Čez tri leta se je Lyons torej določil odpreti svoje podjetje, zraven pa je povabil svojega prijatelja in skoraj soseda – družini obeh sta stanovali v isti ulici – in skupaj sta odprla podjetje Walmsley & Lyons; ime Swallow Sidecar se je pojavilo šele pozneje poleg imen Swallow Sidecar and Coachbuilding Company in Swallow Coachbuilding Company. Prav Lyons je bil tisti izmed dvojice, ki je videl tržni potencial prikolic. Imel je prav, saj se je podjetje zelo hitro razširilo.

Austin Seven glasnik nove dobe

Medtem ko je posel s prikolicami cvetel, pa sta se Lyons in Walmsley začela zanimati za avtomobile in leta 1927 je na ceste zapeljal prvi njun avtomobil ali, bolje rečeno, predelava, Austin Seven Swallow. Majhen in cenovno dostopen je pri kupcih postal izredno priljubljen, celo do te mere, da se je že leta 1928 podjetje znova preselilo, tokrat v Coventry, kjer je nadaljevalo proizvodnjo vozil, zasnovanih na šasijah proizvajalcev Fiat, Austin in drugih.

Po začetku proizvodnje avtomobilov, leta 1929, se je Lyons začel povezovati s proizvajalcem avtomobilskih motorjev Standard Motor Company in direktorjem podjetja Johnom Blackom. Skupaj sta začela udejanjati svoje sanje in začela izdelavo športnega avtomobila. Ta je luč sveta ugledal še istega leta, odprtega dvosedežnika, znanega pod imenom First SS (pri čemer je SS okrajšava za Swallow Standard), pa je odlikovala elegantna karoserija, oblikovana po zgledu motornih čolnov.

Z usmeritvijo v proizvodnjo avtomobilov pa sta se nekdanja partnerja začela razhajati in naposled je leta 1934 prišlo do ustanovitve podjetja S. S. Cars Limited. Z njim je Lyons izplačal Walmsleyja, sam pa se je dokončno preusmeril v proizvodnjo avtomobilov. Prvi rezultat novega podjetja sta bila kupe in štirivratna športna limuzina, ki sta na cesto zapeljala leta 1935. Slednja je dobila ime SS Jaguar, medtem ko je kupe dobil ime SS Jaguar 100.

Jaguar je rojen

Čeprav se je ime Jaguar na Lyonsovih avtomobilih pojavilo že leta 1935, pa je trajalo vse do leta 1945, da je znamka tudi uradno prevzela novo ime. V tem času si je po zaslugi naprednih tehnologij, predvsem na področju motorjev, pa tudi zaradi prepoznavne oblike, podjetje hitro pridobilo ugled kakovostnega avtomobilskega proizvajalca, ki v svojih avtomobilih ponuja tako hitrost kakor udobje. K spremembi imena je prispevala neslavna nemška paravojaška organizacija SS.

Druga svetovna vojna na Jaguar ni imela vpliva le z vidika novega poimenovanja, ampak se je moralo podjetje v tem času znova usmeriti v izdelavo motornih prikolic, kar je po koncu vojne povzročilo pomanjkanje denarja za razvoj novih avtomobilov. Posledično se je Jaguar odločil za prodajo podjetja Motor Panels in denar namenil razvoju in naposled predstavitvi modela XK120, avtomobila, ki naj bi ga proizvedli v le 200 enotah, a je zaradi velikega zanimanja javnosti doživel neomejeno proizvodnjo. Hkrati je XK120 še istega leta s hitrostjo 213,9 kilometra na uro postal najhitrejši avtomobil na svetu.

Velik del zaslug za zmogljivosti modela XK120 lahko pripišemo njegovemu motorju. Lyonsov vrstni šestvaljnik z eno gredjo nad glavo motorja se je kljub dirkaškim koreninam izkazal za zanesljivega in uporabnega tudi v vsakdanjem prometu in tako našel pot v modele Mk VII Saloon, XK140 in XK150. Njegov naslednik XK Engine z dvojno odmično gredjo, predstavljen leta 1969, pa je nato Jaguarje poganjal polnih 23 let, poleg avtomobilov pa je poganjal celo nekatera vojaška vozila.

Lastniške mahinacije, ki bi skoraj bile usodne

Leta 1965, kmalu po predstavitvi slavnega modela E-type, nad katerim je navdušenje izrazil celo Enzo Ferrari, pa so za Jaguar nastopili negotovi časi. Britanska korporacija BMC je namreč kupila podjetje Pressed Steel Company, ki je za Jaguar izdelovalo samonosne karoserije. V strahu pred propadom podjetja, pa tudi zato, ker ni imel naslednika, je William Lyons istega leta podpisal združitev z BMC (British motor Corporation), ki se je tako leta 1966 preimenoval v British Motor Holding, iz katerega je nato že leta 1967 nastal British Leyland Motor Corporation.

A skupna pot s preostalo avtomobilsko industrijo, ki so jo kmalu začele pestiti stavke in propadi podjetij, ni trajala dolgo in že leta 1984 je po zaslugi ukrepov britanske ministrice Margaret Thatcher Jaguar znova postal samostojen. Kmalu zatem je v akcijo stopil predsednik podjetja John Egan, ki je z drastičnimi ukrepi, kot sta bila dvig cen vozil in precejšnje odpuščanje, poskrbel za ponovno vrnitev Jaguarja na zeleno vejo, preden je leta 1989 prišel v roke ameriškega Forda.

Nakup Forda pa za Jaguar ni prinesel nič dobrega. Nekdanji sijaj znamke je počasi začel bledeti po zaslugi Fordove politike, ki je narekovala širitev v razred cenovno dostopnejših avtomobilov, hkrati pa vgrajevanje komponent iz drugih vozil znamke Ford, česar kupci nikoli niso odpustili. Sami smo to uporabo cenejših in preverjenih komponent najbolj opazili leta 2002, ko smo imeli na testu (takrat) najcenejši model znamke X-Type. Jaguar tako med letoma 1989 in 1997 niti eno leto Fordu ni prinesel dobička. A namesto propada podjetja je leta 2007 sledil nakup indijskega avtomobilskega podjetja Tata. Jaguar se je ob tem združil z Land Roverjem, s tem pa sta si obe podjetji povrnili sijaj, ki sta ga nekoč imeli.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri