Zgodovina: Mitsubishi - trije kitajski kostanji

14. 6. 2018 | Jure Šujica
Deli

Japonska znamka je prvi avtomobil izdelala pred skoraj 101 letom, kljub temu pa je v avtomobilski industriji intenzivno prisotna šele manj kot pol stoletja. A pečat, ki ga je tu pustila je neizbrisen.

Prejšnji teden smo v rubriki Zgodovina avtomobilskih znamk predstavili Nissan. Priznana avtomobilska znamka je del velike japonske korporacije, ki se ji je priključila leta 1931, ko je podjetje prevzelo ime, ki ga uporablja še danes. Podobno zgodbo so ustvarili pri še enem japonskem velikanu, znamki Mitsubishi, le da se njihova zgodba začenja še nekaj desetletij pred Nissanovo. Tudi sicer pa imata znamki veliko več skupnega, kot se zdi na prvi pogled.

Znamka Mitsubishi je imela z avtomobilizmom ob svojih začetkih le malo skupnega. Njen ustanovitelj Yataro Iwasaki jo je namreč leta 1870 ustanovil kot podjetje za ladijski transport, leta 1873 pa jo je poimenoval Mitsubishi Shokai. Ime je sestavljeno iz dveh besed, 'mitsu', kar pomeni 'tri', in 'bishi', kitajski kostanj. V prevodu torej Mitsubishi pomeni trije kitajski kostanji, ime pa se ne nazadnje kaže v slavnem logotipu znamke, treh rdečih rombih.

Od rudnikov do letal

Po začetkih v ladijskem transportu je novonastala korporacija hitro začela širiti svojo dejavnost še na področje ladjedelništva, rudarstva, bančništva, zavarovalništva in še bi lahko naštevali. Leta 1921 je tako ob pomoči priznanega britanskega inženirja Herberta Smitha vstopili v svet letalstva. Ustanovljeno je bilo namreč podjetje Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Company, ki je v drugi svetovni vojni izdelovalo enega izmed najbolj smrtonosnih vojaških letal A6M 'Zero'.

Še pred nastankom podjetja za izdelavo letal pa so pri Mitsubishiju začeli izdelavo prvih avtomobilov. Pred dobrimi 100 leti, avgusta 1917, je namreč na cesto zapeljal prvi avtomobil, Model-A, sedemsedežnik, ki je nastal na osnovi Fiatovega avtomobila Tipo 3. Avtomobil je nastal takrat še pod okriljem ladjedelniškega podjetja Mitsubishi Shipbuilding, a se zaradi relativno visoke cene v primerjavi z nekaterimi drugimi japonskimi in ameriškimi avtomobili na trgu ni uveljavil. Le 22 ročno izdelanih avtomobilov je zapeljalo na ceste, preden je bila 'proizvodnja' leta 1921 končana.

Kar 17 let je trajalo, preden so pri Mitsubishiju ponovno začeli razmišljati o izdelavi avtomobilov. Razlog za to je bila združitev oddelkov za ladjedelništvo in letalstvo, nastalo pa je novo podjetje, Mitsubishi Heavy industries. Leta 1936 je tako predstavljen nov avtomobil, velika limuzina PX33. A tudi ta Mitsubishiju ni prinesla komercialnega uspeha. Bližala se je namreč druga svetovna vojna in avtomobil je svoje mesto našel v vojaških vrstah. Kljub temu pa ima za znamko velik pomen, saj je Mitsubishi vanj kot prvi japonski avtomobilski proizvajalec vgradil štirikolesni pogon. To pa je bila le prva v vrsti številnih inovacij, ki jih je Mitsubishi predstavil v svoji zgodovini.

Konec vojne in prvi resni poskusi

Kmalu po koncu vojne se je Mitsubishi končno začel intenzivno ukvarjati z izdelavo avtomobilov, pa tudi motorjev in avtobusov. Leta 1946, le leto dni po napadih na Hirošimo in Nagasaki, je bila vzpostavljena proizvodnja majhnega trikolesnega dostavnika XTM1 Mizushima. Hkrati je bila še istega leta znova zagnana proizvodnja avtobusa Fuso, iz tovarne Kyoto v Uzumasi pa je zapeljal tudi prvi skuter, C-10 Silver Pigeon.

Močna osredotočenost na avtomobilsko industrijo pa je postala problem za organizacijo dela znotraj podjetja Mitsubishi Heavy-Industries, ki se je tako razdelila na tri dele, pri čemer je avtomobilski sektor obdržal East Japan Heavy-Industries. Ta se je nato leta 1954 preimenoval v Mitsubishi Nippon Heavy-Industries, šele leta 1970 pa je iz nje nastalo podjetje, kakršnega poznamo danes, Mitsubishi Motors.

Prvi avtomomobil, ki ga je (po imenu) novo podjetje začelo proizvajati leta 1951, je bila limuzina Henry J. Ameriško ime ob tem ni naključje, saj je šlo pravzaprav za licenčno proizvodnjo avtomobila znamke Kaiser-Fazer. Tri leta je bil v proizvodnji, z njim pa je Mitsubishi odgovoril na gospodarski razcvet na Japonskem in posledično vse večjo potrebo domačega trga in gospodinjstev po avtomobilih. Temu je nato sledila še proizvodnja licenčnih terenskih vozil proizvajalca Jeep, v katere pa je Mitsubishi vgrajeval lastne motorje.

Novinec, ki pusti vtis

Izdelava ameriških licenčnih avtomobilov je Mitsubishiju omogočila vstop v svet avtomobilske proizvodnje, a želje so bile vendarle nekoliko višje – izdelovati lastne avtomobile. Do uresničitve načrtov pa ni trajalo dolgo. Že leta 1960 je na ceste zapeljal prvi avtomobil, plod lastnega znanja, Mitsubishi 500. Kompaktni štirikolesnik je bil uspešnica tako v prodajnih salonih kot tudi na dirkališčih. Izvedba Super Deluxe je namreč leta 1962 v svojem razredu osvojila prvo mesto na dirki za Veliko nagrado Macaa, s čimer se je začela dolgo in uspešno Mitsubishijevo obdobje v moto športu. Šestdeseta leta so tako minila v znamenju številnih zmag na domačih velikih nagradah, pojavilo pa se je tudi novo ime v modelni paleti – Colt, ki mu je nato sledil še Galant.

Avtomobilski oddelek je s svojimi uspehi tako na tržnem kot dirkaškem področju vedno bolj pridobival pomen znotraj korporacije Mitsubishi, pa tudi znotraj oddelka Mitsubishi Nippon Heavy-Industries. Leta 1970 je bilo zato, kot omenjeno, ustanovljeno novo podjetje, Mitsubishi Motors Corporation, posledično pa Mitsubishi je začel prestopati meje domačega trga. Še istega leta je bilo namreč podpisano partnerstvo s Chryslerjem, ki je leta 1971 z modelom Dodge Colt Japoncem omogočil vstop na ameriški trg.

'Osamosvojitev' in razcvet

Čeprav je Mitsubishi proizvodnjo avtomobilov začel ob koncu prve svetovne vojne in nadaljeval ob koncu druge, pa je ustanovitev Mitsubishi Motors pomenila pravi začetek japonske znamke in ustvarjanje lastne identitete. Leta 1974 je namreč Mitsubushi vstopil v svet relija, sprva na Vzhodnoafriški safari reli, pozneje na reli Dakar, leta 1992 pa še na svetovno reli prvenstvo, kjer se je rodila avtomobilska legenda. Mitsubishi Lancer Evolution je med letoma 1996 in 1999 v rokah Finca Tomija Makkinena postal štirikratni zaporedni zmagovalec omenjenega prvenstva. Danes kultni avtomobil je kupce navduševal polnih 24 let, preden je v 10 različici zapustil proizvodnjo leta 2016.

A tako Lancer kot tudi številni drugi uspešni Mitubishijevi modeli ne bi dosegli svojega statusa brez iznajdljivih inženirjev. Poleg omenjenega štirikolesnega pogona je namreč Mitsubishi zaslužen tudi za izum tako imenovane tehnologije Silent shaft, ki omogoča mirno delovanje večjih štirivaljnih motorjev in so jo pozneje uporabljali tudi pri Fiatu, Saabu in celo Porscheju. K temu moramo nato dodati še predstavitev aktivnega vzmetenja leta 1987, nadzor zdrsa pogonskih koles leta 1990 in predstavitev tehnologije direktnega vbrizga goriva. Dosežki, zaradi katerih Mitsubishi, ki je danes tudi del naveze Nissan-Renault, brez dvoma lahko uvrščamo med najpomembnejše avtomobilske proizvajalce na svetu.

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"