Zgodovina: Nissan – s povezovanjem do globalnega uspeha

7. 6. 2018 | Jure Šujica
Deli

Najstarejši avtomobilski proizvajalec Nissan je eden izmed redkih v avtomobilski industriji, ki svojega imena ni dobil po ustanovitelju podjetja.

Japonski avtomobilski proizvajalec Nissan velja za enega od največjih na svetu, saj se po številu proizvedenih avtomobilov že leta uvršča med deseterico najbolje prodajanih znamk. Hkrati z Renaultom tvori enega od najmočnejših avtomobilskih koncernov. Veliko manj znano pa je, da je Nissan posredno najstarejši japonski avtomobilski proizvajalec, pa čeprav je samo ime precej novejše.

Masujiro Hashimoto je večini bralcev neznano ime, a nikakor ne pretiravamo, če rečemo, da je možakar oče japonske avtomobilske industrije. Rojen je bil leta 1875 v kmečki družini v kraju Okazaki. Kljub kmečkemu poreklu ga je že zelo kmalu začela zanimati mehanika, zaradi česar je po končani srednji šoli pot nadaljeval v takratni Industrijski šoli Tokio, danes znani kot Tokijska tehniška univerza. Tam je iz strojništva diplomiral leta 1895 pri le 20 letih.

Po končanem šolanju in vojaškem služenju je Mashimoto svojo pot nadaljeval kot delavec v različnih podjetjih na Japonskem, leta 1902 pa je bil nekaj časa kot pripravnik na pobudo japonskega ministrstva za trgovino zaposlen celo v ameriškem New Yorku. Po vrnitvi domov si je nato izkušnje nabiral pri najrazličnejših domačih podjetjih, nato pa naredil odločilni korak in 1. julija leta 1911 v Tokiu ustanovil novo in hkrati prvo japonsko avtomobilsko podjetje. Kwaishinsha Motor Car Works.

Kwaishinsha – DAT – Tobata - Nissan

Mashimoto pa je novo podjetje ustanovil še pred izdelavo prvega avtomobila. Ta je tako nastal šele leta 1914, nosil pa je zanimivo ime – DAT, ki je pravzaprav zloženka, sestavljena iz začetnic priimkov investitorjev v novo podjetje: Kenjiro Den, Rokuro Aoyama in Meitaro Takeuchi. Novo ime je hitro postalo sinonim za podjetje, ki se je tako do leta 1925 z namenom povečanja prodaje preimenovalo v DAT Jidosha & Co., Ltd., pri čemer je podjetje v tem času razširilo proizvodnjo še na izdelavo tovornih vozil, vsa vozila pa so nosila ime Lila.

Pravi premiki pa so se začeli po letu 1931, ko se je podjetje povezalo še z enim japonskim podjetnikom, Yoshisuko Aikawo, ustanoviteljem podjetja Tobata casting in pozneje leta 1928 koncerna Nissan. Leta 1931 je Tobata – podjetje je med drugim proizvajalo avtomobilske dele – naredila pomemben korak in prevzela DAT Jidosha Seizo. Še istega leta pa je na ceste zapeljal prvi avtomobil z imenom Datson, kar je v prevodu pomenilo 'Datov sin', a so ime zaradi slabšalnega prizvoka besede son hitro spremenili v Datsun.

Zgodovina nas uči, da imena avtomobilskih znamk pogosto 'darujejo' njihovi ustanovitelji (Opel, Porsche, Ferrari, Renault …). Gre namreč za enega izmed 15 največjih koncernov na Japonskem, v katerem proizvodnja predstavlja le manjši del celotne dejavnosti. Podjetje se je razvilo iz nekdanje rudarske družbe Kuhara Mining, pozneje preimenovane v Nippon Mining & Metals Company, novo ime pa mu je leta 1928 podelil Aikawa, ko je družbo prevzel od svaka Fusanosuke Kuhare in jo združil s svojim obstoječim podjetjem, s čimer je nastal koncern Nissan.

Nastanek prve tovarne da znamki zagon za razvoj

Da ima Nissan z avtomobilskim proizvajalcem resne namene, je hitro postalo jasno. Leta 1933 je Aikawa vanj vložil 10 milijonov takratnih jenov in ustanovil podjetje Nissan Motor Co., katerega predsednik je postal, hkrati pa je sprožil postopek gradnje nove avtomobilske tovarne. Ta je bila dokončana že prihodnje leto, z njenim odprtjem pa se je Nissan preselil v Yokohamo, kjer je sedež podjetja še danes. Hiter razvoj pa se ob tem kaže v številnih novih avtomobilskih modelih. Do začetka druge svetovne vojne so jih predstavili kar 12.

Prav druga svetovna vojna pa je tako kot pri številnih drugih podjetjih povzročila zaustavitev proizvodnje, a se je to zgodilo šele leta 1943, pri čemer so sedež podjetja naslednje leto za dve leti prestavili v Tokio, podjetje pa se je preimenovalo v Nissan Heavy Industries – ime je obdržalo do leta 1949. Prav to obdobje in spremljanje prometne situacije v Tokiu in pomanjkanje goriva pa so sprožili razvoj in naposled predstavitev prvega električnega avtomobila, model Tama, ki je na ceste zapeljal leta 1947 in tako ravno lani praznoval svoj 70. rojstni dan.

Širitev vpliva v tujino

Prav dobra forma podjetja po koncu vojne pa je prineslo hiter nadaljnji razvoj Nissana. Sredi petdesetih let se je podjetje tako že začelo širiti v tujino. Svoje avtomobile je tako začelo prodajati v Avstraliji in ZDA, z britanskim Austinom pa so leta 1952 sklenili osemletno partnerstvo o skupnem tehnološkem razvoju in sodelovanju. Leta 1972 je tako podjetje zabeležilo 10 milijonov proizvedenih avtomobilov v domačih tovarnah, let pet let pozneje pa 20 milijonov vozil skupne proizvodnje vseh tovarn po svetu.

Uspeh, ki ga podjetje uživa danes, je posledica premišljenih poslovnih potez, ki jih je v podjetje vpeljal že njegov oče Yoshisuka Aikawa. Skozi prihodnja desetletja je tako sodelovalo nanajrazličnejših tekmovanjih, se povezovalo z avtomobilskimi podjetji z vsega sveta – poleg Austina je Nissan sodeloval še s Volkswagnom, prek naveze z Renaultom in Mitsubishijem pa tudi z Daimlerjem in Mercedes- Benzom. Nissanovi avtomobili se pojavljajo v vseh avtomobilskih razredih, znamka pa ne nazadnje velja za pionirja na področju trajnostne mobilnosti, saj je leta 2011 predstavila prvi cenovno dostopen in praktičen električni avtomobil Leaf.