Zgodovina: Rolls-Royce – stremljenje k popolnosti - Zanimivosti - Avto Magazin

Zgodovina: Rolls-Royce – stremljenje k popolnosti

Rolls-Royce naj bi bil takoj za Coca-Colo druga najbolj znana blagovna znamka na svetu. Podjetje, ki je nastalo iz želje po ustvarjanju najboljših avtomobilov na svetu, je hkrati poskrbelo tudi za nekatere najboljše letalske motorje, na koncu pa pristalo v nemških rokah.

Zgodovina: Rolls-Royce – stremljenje k popolnosti (foto: Rolls Royce) Rolls Royce
14. 2. 2018

Katera je najbolj luksuzna avtomobilska znamka na svetu? Veliko je takšnih, ki ponujajo veliko udobja in prestiža, a le ena že desetletja izstopa med drugimi: Rolls-Royce. Le redki posamezniki se s tem ne bi strinjali. A navsezadnje je to uresničenje vizije Stewarta Rollsa in Fredericka Henryja Roycea, ki sta si jo postavila že na začetku leta 1904, ko je bilo podjetje ustanovljeno. Kako jima je torej uspelo doseči zadani cilj?

Zgodbi Rollsa in Roycea sta si med seboj izredno različni. Prvi je bil rojen v premožni družini avgusta 1877 v Londonu in po zaključeni osnovni ter srednji šoli izobraževanje leta 1894 nadaljeval na prestižnem Trinity Collegeu v Cambridgeu. V vmesnem času si je leta 1896 pri 18 letih v Franciji kupil prvi avtomobil, Peugeota Phaetona, enega od prvih avtomobilov v Walesu in prvega v Cambridgeu. To je tudi sprožilo nadaljnje zanimanje za avtomobile, zaradi česar je celo postal eden izmed ustanovnih članov Avtomobilskega kluba Velike Britanije, danes znanega kot Royal Automobile Club ali RAC.

Henry Royce, rojen marca 1863 v bližini Peterborougha, je na drugi strani izhajal iz precej bolj skromne družine. Prva leta življenja je preživel v Alwaltonu, kjer je imela družina najet mlin. A kmalu po njegovem rojstvu je posel propadel in družina se je preselila v London, kjer je Royceov oče leta 1972 tudi umrl. Mladi Henry je moral zato pri devetih letih pustiti šolo in začel delati kot prodajalec časopisov. Bolj kot formalno izobrazbo si je Royce tehnično znanje nabiral z delom v različnih podjetjih in naposled soustanovil podjetje za izdelavo električnih pripomočkov FH Royce and Company.

Usodno srečanje v hotelu Midland

Tako kot Rolls se je tudi Royce na prelomu stoletja začel zanimati za nov izum – avtomobile. V letih 1901 in 1902 je kupil prva dva avtomobila francoske izdelave, a ni bil zadovoljen z nobenim izmed njih, zato je leta 1904 predstavil svoj prvi avtomobil, dvovaljnega Roycea 10 z desetimi 'konjskimi' močmi. Kupec drugega izdelanega avtomobila je bil Henry Edmunds, dober prijatelj Stewarta Rollsa, takrat že prodajalca avtomobilov v Londonu. Skupni prijatelj je zato maja 1904 v Manchestru uredil srečanje obeh avtomobilskih zanesenjakov in začelo je nastajati podjetje Rolls-Royce.

Čeprav se je partnerstvo med Stewartom in Henryjem začelo že leta 1904, pa kot uraden datum ustanovitve družbe velja 15. marec 1906. Takrat je namreč nastalo podjetje Rolls-Royce, v katerem je bil prvi zadolžen za vodenje podjetja, drugi za razvoj avtomobilov, obema pa je bil skupen cilj izdelava najboljših osebnih vozil na svetu. Leta 1906 je tako na ceste zapeljal prvi avtomobil nove znamke, šestvaljni Silver Ghost. Avtomobil je bil presežek, tako zaradi udobja kot tudi vzdržljivosti, na kar kaže tudi prav poseben rekord. Leta 1907 je 27-krat zapored opravil pot med Londonom in Glasgowom v skupni dolžini 23.123 kilometrov in si s tem prislužil naslov najboljšega avtomobila na svetu. V prihodnjih letih so izdelali več kot šest tisoč tovrstnih avtomobilov, na njegovi šasiji pa je nastal tudi prvi britanski oklepni avtomobil, uporabljen v obeh svetovnih vojnah.

Usmeritev v izdelavo letalskih motorjev

Uspeh podjetja ni ostal neopažen niti pri politiki in ob začetku prve svetovne vojne je sledila prošnja vlade za izdelavo letalskih motorjev. Prvi motor, model Eagle, je iz tovarne prišel leta 1915, v prihodnjih letih pa so njihovi motorji posredno pomagali krojiti tudi drugo svetovno vojno – motor Rolls-Royce Merlin je svoj prostor našel v enem od najuspešnejših letal druge svetovne vojne – reaktivni motor RB211 pa je bil konec 60. let eden izmed prvih reaktivnih letalskih motorjev, uporabljenih v širokotrupnem letalu.

Rolls-Royce je dolga leta krojil politiko enega samega modela, kar pa se jim je sčasoma začelo maščevati. Silver Ghost, do takrat znan še kot model 40/50, je namreč postajal zastarel, zamenjave pa ni bilo. A naposled so leta 1922 vseeno popustili pritiskom in predstavili mlajšega brata modela 40/50, poimenovanega 20/25. Avtomobil je postal uspešnica, ki jo je Rolls-Royce kronal še s predstavitvijo Ghostovega naslednika, modelom Phantom, ljubljencem vladarjev po vsem svetu.

Uspeh je za Rolls-Roycea prišel ravno pravi čas. Z začetkom 30. let prejšnjega stoletja je namreč svet zajela velika depresija, ki je pomenila konec za številna takratna podjetja. V težavah se je znašel tudi Bentley, znan proizvajalec športnih avtomobilov in hkrati trn v peti Rolls-Royceu. Slednji se je zato odločil za njegov nakup, pri čemer je spremenil podobo znamke, ki je zdaj začela proizvajati izključno športne limuzine, in jo s tem ponudil drugačnim kupcem od tistih, na katere so merili sami.

Nova podoba, nove stranke, padec in vstajenje iz pepela

Po drugi svetovni vojni so se pri Rolls-Royceu začele velike spremembe. Podjetje se je namreč leta 1946 preselilo v tovarno Crewe, ki jo je britanska vlada v tajnosti zgradila leta 1938 prav za potrebe Rolls-Roycea, saj so v njej izdelovali letalske motorje Merlin. V tovarni so izdelovali tako vozila znamke Bentley – ki tu 'stanuje' še danes – kakor Rolls-Royce, za katere so od leta 1959 in s predstavitvijo modela Wraith prvič v zgodovini začeli izdelovati tudi karoserije.

Petdeseta in šestdeseta leta so sicer prinesla tudi bliskovite spremembe pri podobi znamke. V prvem desetletju po drugi svetovni vojni je znamka namreč začela dolgoletno sodelovanje z britansko monarhijo, a le deset let pozneje je njihove čare začela prepoznavati povsem drugačna skupina premožnežev in kraljevim družinam so se kot lastniki Rolls-Roycev pridružili še rock zvezdniki.

Leto 1971 je bilo za znamko prelomno. Nekoč bleščeči avtomobilski proizvajalec in hkrati izdelovalec letalskih motorjev je zaradi težav pri izdelavi omenjenega motorja RB211 zapadel v hude finančne težave. Te so bile tako resne, da je lastništvo nad podjetjem prevzela tovarna in ga leta 1973 ločila na dva dela – proizvodnjo avtomobilov in proizvodnjo letal. A odziv javnosti je bil slab in podjetje je šele leta 1980 pristalo najprej v rokah britanskega podjetja Vickers, od leta 1990 pa je v lasti podjetja BMW. Ta je preselil Rolls-Royce v novo tovarno v kraju Goodwod in obenem poskrbel za povrnitev ugleda ter sijaja, ki ga podjetje uživa še danes.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri