Zgodovina: Tesla - pionir nove dobe

V 15 letih se je iz malega podjetja iz Silicijeve doline z vizijo za prihodnost razvilo podjetje, ki bo prihodnost pomagalo tudi ustvarjati.

Zgodovina: Tesla - pionir nove dobe (foto: Profimedia, Tesla) Profimedia, Tesla
21. 3. 2019

Ameriškega proizvajalca električnih avtomobilov bi brez težav lahko uvrstili med pionirje zadnjega vala električnih avtomobilov. Brez kakršnihkoli izkušenj ali dejavnosti na tem področju je namreč ekipa inženirjev na prelomu tisočletja začela razmišljati o ideji za izdelavo električnega avtomobila. Ta pa ni tako rekoč 'padla z neba', temveč je zanjo v veliki meri odgovoren eden izmed največjih ameriških avtomobilskih koncernov, General Motors.

Električni avtomobili so ob boku bencinskih vozili že pred več kot stoletjem, nato pa so se tako kot vsi preostali avtomobili s pogonom na alternativna goriva umaknili in prepustili prosto pot bencinskim ter dizelskim. Med prvimi, ki je začel njihovo obujanje, je bil ameriški General Motors. Ta je koncept električnega avtomobila, model Sunraycer, predstavil že leta 1989, zanj pa so inženirji porabili le tri milijone takratnih ameriških dolarjev.

Sunraycer serijske proizvodnje nikoli ni doživel – to mu nikoli niti ni bilo namenjeno – vseeno pa se je izkazal kot osnova za vozilo, ki je naposled romalo v roke zainteresiranih kupcev, General Motors EV1. Aerodinamično oblikovan kupe velja za enega od prvih serijskih električnih avtomobilov nove dobe, že leta 1996, ko je vstopil na trg, pa je razpolagal s povsem zadovoljivim dometom 140 milj ali 225 kilometrov – številka, ki jo je preostalim proizvajalcem uspelo preseči šele čez nekaj let.

General Motors je torej svoj prvi električni avtomobil voznikom ponudil leta 1996, pri čemer pa ga ti niso kupili, temveč le najeli. A vse od njegove predstavitve je šla zgodba počasi navzdol. Zanj se po pričakovanjih ni odločilo ravno veliko voznikov in tako je v treh letih proizvodnje našel le okoli 1.100 lastnikov. Ti so bili z vozili sicer izjemno zadovoljni in so jih leta 2003 po večini s težkim srcem vrnil. Tega leta je namreč potekla najemna pogodba zanje, General Motors pa se je nato odločil in prav vsa vozila vpoklical in jih uničil.

Izgubljena priložnost starega in vzrok za nastanek novega podjetja

Konec EV1 pa je pomenil začetek nove zgodbe. V želji, da bi ljudem ponudila neodvisnost od naftnih derivatov in vožnjo na elektriko, sta se ameriška inženirja Martin Eberhard in Marc Tarpenning odločila, da bosta izdelovala električne avtomobile. V čast pionirju na področju elektrike, izumitelju Nikoli Tesli, sta se odločila, da bosta julija leta 2003 ustanovljeno podjetje poimenovala Tesla Motors.

Novo podjetje je hitro začelo vzbujati pozornost javnosti, s tem pa tudi potencialnih vlagateljev, na čelu katerih je bil eden izmed ustanoviteljev sistema PayPal, 33-letni poslovnež Elon Musk. Ta se je februarja 2004 odločil in skupaj z J. B. Strubelom ter Ianom Wrightom v razvoj podjetja vložil 6,5 milijona evrov svežega kapitala. Trojica se je s tem vložkom naknadno vpisala med ustanovitelje, Musk pa je prevzel vlogo predsednika podjetja, v katero je v prihodnjih letih namenil še več 10 milijonov dolarjev.

Štiri leta pozneje je znamka Tesla predstavila svoj prvi rezultat, športnega dvoseda s preprostim imenom Tesla Roadster. V osnovi je šlo sicer za šasijo Lotusa Elise, ki pa je bila precej predelana. Musk je razkril, da je od izvirnega avtomobila v njihovem vozilu ostalo le okoli sedem odstotkov vseh sestavnih delov, saj je bilo zaradi dodatne teže treba okrepiti šasijo vozila.

Čeprav je Musk pozneje izdelavo vozila na osnovi Lotusa obžaloval, saj je bilo potrebnih preveč predelav, je podjetje z Roadsterjem vseeno pustilo pečat na avtomobilskem zemljevidu. Športnik je namreč ob spoštovanja vrednih zmogljivostih (od 0 do 100 kilometrov je pospešil v štirih sekundah) ponujal zelo dober domet. Prvotni testi so namreč pokazali, da avtomobil lahko z enim polnjenjem prevozi kar 394 kilometrov.

Prelomnica: Model S

Štiri leta je podjetje Tesla proizvajala model Roadster, z njim pa je pripravil teren za Model S, športno limuzino, s katero je podjetje pritegnilo tudi širšo javnost in začelo širitev na tuje trge. Ne nazadnje je avtomobil po prihodu na trg osvojil številne nagrade in v avtomobilskem svetu kljub nekaterim težavam (znanih je več primerov požarov, kritik pa je deležen tudi sistem avtonomne vožnje Tesla Autopilot, zaradi katerega je življenje izgubilo več ljudi v ZDA) pustil dober pečat, ki se je pokazal tudi v dobrih prodajnih številkah, ki jih beleži še danes, sedem let po predstavitvi.

Zadnja leta, odkar je podjetje Tesla začelo postajati globalno podjetje, beleži različne vzpone in padce. Od težav in nesoglasij v vodstvu, ki so nastala kot posledica svojeglavega vodenja direktorja in predsednika Muska, do predstavitve prvega električnega poltovornjaka Modela 3, s katerim so po dolgotrajnih poporodnih težavah zaradi prepočasne proizvodnje končno začeli dosegati zadovoljive prodajne številke, ki bodo pripomogle k predstavitvi novih modelov, Modela Y in električnega poltovornjaka. Tesla je torej tu in navkljub drugačnim pričakovanjem nekaterih bo tu tudi ostal.

 

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri