Dizelgate dobiva nov veter v jadra

Vpletenim se obetajo še hujše posledice in kazni, kot v prvem škandalu, ki je izbruhnil pred šestimi leti.

Celotnega dogajanja seveda ne gre pogrevati, veliko je bilo že napisanega in povedanega, a zdaj duhove buri podobna zgodba, ki ima korenine v že omenjeni zgodbi izpred nekaj let.

Pet avtomobilskih proizvajalcev je namreč sklenilo dogovor glede tehnike, stroškov, dobaviteljev za njihove dizelske avtomobile, predvsem pa, kako se bodo lotili čiščenja izpušnih plinov pri dizelskih motorjih in odstranjevanju delcev v izpuhu bencinskih motorjev. Po dolgoletni preiskavi jim zdaj evropski nadzorniki za konkurenco grozijo z milijardnimi kaznimi.

O čem so se torej dogovarjali? Po besedah Margrethe Vestager iz komisije za konkurenčnost: »Pet avtomobilskih proizvajalcev, Daimler, BMW, Volkswagen, Audi in Porsche, premore tehnologijo, s katero lahko še bolj očistijo izpuhe, kot to zahtevajo smernice EU. A so se z dogovorom odrekli polni izrabi teh tehnologij, kar kaže na to, v katero smer gre lahko sicer povsem legitimno tehnično sodelovanje med proizvajalci. Ne moremo dovoliti, da z dogovori ne izrabijo vsega tehničnega potenciala teh tehnologij. Promet z osebnimi vozili povzroča določene obremenitve za okolje in je odločilen, da bo Evropa dosegla boljšo ekološko sliko, zato bomo tudi v prihodnje strogo ukrepali proti kartelnemu dogovarjanju v škodo temu trudu.«

Tako so se med drugim dogovorili o velikosti posod z aditivom AdBlue (sečnina) za dizelske motorje, ker naj bi bile večje posode predrage. Dogovarjali so se o največjem dosegu z eno posodo sečnine, poleg tega so dosegli dogovor o povprečni porabi aditiva, predvsem pa so se odrekli konkuriranju na trgu glede čiščenja dušikovih oksidov v izpušnih plinih in temu, kako poiskati način, da bi uporabnikom olajšal dolivanje tega aditiva.

Do spoznanja, da se med omenjenimi podjetji dogaja nekaj čudnega, so odgovorni prišli bolj kot ne po naključju. Poleti 2020 so obiskali prostore Volkswagna v okviru preiskave o možnih dogovorih glede cene jekla in med pregledom dokumentacije naleteli na namige o kartelnem dogovarjanju. Kmalu zatem sta tako VAG kot Daimler sama predložila dokaze pristojnim blastem.

Po podatkih komisije lahko BMW pričakuje kazen v višini 375 milijonov evrov, Volkswagen (vključno z Audijem in Porschejem) pa kar 500 milijonov. Koncern Daimler se je zaradi tako imenovane samoprijave izognil kazni 727 milijonov evrov, tudi koncern Volkswagen je prav tako s samoprijavo dobil 45-odstotni popust. Le BMW, ki je stalno zanikal vpletenost, bo kaznovan najhuje.

Odškodnine za Italijane. Kaj pa Slovenci?

Italijanska potrošniška organizacija Altroconsumo je v skupinski tožbi proti Volkswagnu (Audi, Seat, Škoda, Volkswagen), ki je v njihove modele z dizelskimi motorji med letoma 2007 in 2015 vgrajeval sisteme za prirejanje meritev količine izpustov NOx, dosegla zmago. Mimogrede, po svetu je bilo skupaj prodanih več kot 11 milijonov takšnih vozil.

Za vsakega od 63.000 italijanskih kupcev teh vozil so v skupinski tožbi dosegli plačilo odškodnine 3300 evrov in pripadajoče obresti, kar bo koncern Volkswagen stalo okoli 200 milijonov evrov.

Volkswagen so v skupinski tožbi tožili tudi Slovenci, natančneje 6024 lastnikov teh vozil, po podatkih Zveze potrošnikov Slovenije pa postopek pred sodiščem v Braunschweigu še poteka. »Razsodba italijanskega sodišča in številne razsodbe sodišč v Nemčiji in Evropski uniji so znak, da si tudi slovenski potrošniki lahko obetajo pozitiven izid postopka,« je povedala Breda Kutin, predsednica ZPS.

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol