Formula 1: jutri gre zares

Formula 1 bo v sezoni 2022 doživela korenito spremembo tako na tehničnem kot na športnem področju, kvalifikacije pa so pokazale precejšnje spremembe v razmerjih moči.

Z novimi pravili, zaradi katerih bodo dirkalniki radikalno drugačni in nič kaj podobni temu, kar je bilo mogoče na stezah videti zadnjih nekaj let, si odgovorni obetajo, da bodo dirke postale še bolj zanimive. No, že zadnja dirka lanske sezone je nakazala, da so strasti lahko razgrete do vrelišča in da se nekateri dirkači še vedno otepajo dediščine lanskega leta. A ne glede na to je zdaj največje vprašanje, ali bodo nova pravila in nova aerodinamika izpolnili to, kar od njih vsi pričakujemo.

Že zdaj naj bi se pokazalo, predvsem po podatkih iz ekip in njihovega dela v vetrovnikih in simulatorjih – in na to računa tudi FIA –, da naj bi se v tej sezoni zaostanek med najhitrejšimi in najpočasnejšimi ekipami v roku enega leta prepolovil. »Trenutno je razlika med najhitrejšimi in najpočasnejšimi, odvisno sicer od dirkališča, približno tri sekunde,« meni Nicolas Tombazis, tehnični šef pri FIA; »upam, da nam je z novimi pravili uspelo to prepoloviti. Seveda se bo to pokazalo šele čez čas; preko noči ekipe tega ne bodo mogle nadoknaditi.«

Zato pričakuje, da bo na začetku sezone razmik še vedno velik, čeprav so želeli z novo aerodinamiko zmanjšati učinek »umazanega zraka«, ki se vrtinči za dirkalnikom in onemogoča tesnejše sledenje. »Kje so časi, ko smo imeli po enajst zmagovalcev dirk v eni sezoni in si lahko naslov prvaka osvojil z vsega nekaj zmagami v letu?« se sprašuje Tombazis.

Nova pravila bodo še strnila srednji kakovostni razred

A bolj kot priključitev k najhitrejšim bodo nova pravila najverjetneje še bolj strnila srednji »kakovostni razred« formule 1, saj bodo največje in najbogatejše ekipe vsaj na začetku lahko še vedno hitreje izpopolnjevale svoje dirkalnike kot nekaj manjše ekipe. Zato bo v 2022, po pričakovanjih FIA, še bolj oster boj za mesta med četrtim in devetim ali desetim mestom.

Nihče si seveda ne želi, da bi se ponovila zgodba iz sezone 2009, ko so radikalno spremenili aerodinamiko dirkalnikov in na koncu dobili bore malo. Le to, da je takrat zaradi dvojnega difuzorja luknjo v pravilniku najbolje izkoristila ekipa Rossa Brawna in z Jensonom Buttonom postala prvak tako rekoč brez sponzorjev in z le tremi šasijami v celem letu. Brawn je ekipo nato dobro prodal Mercedesu, vse ostalo pa je že del zgodovine formule 1.

Seveda se tudi letos lahko – in to bo imelo še večje posledice – zgodi, da katera od ekip močno zgreši osnovno konstrukcijo dirkalnika. Zaradi številnih neznank pa se lahko zgodi celo, da jih bo v temo brcnilo več.

Tehnični šef Mercedesa, James Allison, celo namiguje, do bosta vsaj dve ekipi katastrofalno zgrešili konstrukcijo dirkalnika, in to bo povsem premešalo razmerja moči.

»Vsi pri nas in seveda tudi pri drugih ekipah smo delali trdo in z željo, da opravimo svoje delo dobro. A samo želja in seveda znanje včasih nista dovolj. Eno so številke, ki jih dobimo iz vetrovnika ali iz simulatorjev, drugo je potem, kako se dirkalnik obnaša na stezi in kako hiter je v primerjavi z drugimi. Samo poglejte lansko sezono – mala sprememba na dnu dirkalnika je imela za nas ogromne posledice. Bili smo šokirani, ko smo dojeli, kaj se dogaja, in predolgo smo tudi kar nekako podcenjevali vse težave,« dodaja Allison.

In ravno ta majhna podrobnost je naredila lansko sezono še bolj zanimivo. A razgalila tudi, da so se pri Mercedesu zaradi vseh uspehov v zadnjih letih kar malce razvadili in jemali svoj primat v formuli 1 za skoraj samoumevnega. »Vseeno se veselimo sprememb, novega začetka; vsi smo postavljeni pred nove izzive in zaradi zadnjih dveh let, ko je bil razvoj skorajda nepotreben, smo našli veliko nove motivacije. Upamo lahko samo, da bo to nagrajeno z novimi uspehi,« še pravi Allison.

A tudi druge ekipe so vložile veliko časa v razvoj, posebej Red Bull, ki se je v pripravah boril na dveh frontah. Sicer so malce zanemarili dirkalnik za 2022 na račun boja z Mercedesom, ki je bil na koncu nagrajen, a vseeno se lahko zgodi, da bodo vsaj na začetku še imeli nekaj več težav.

Honda ostaja do 2025

So pa na njihovo srečo pri Hondi obrnili ploščo in naslov prvaka je odgovorne na Japonskem prisilil v določene spremembe. Tako se Honda v nasprotju z napovedmi sredi lanske sezone še ne bo povsem umaknila iz formule 1. Še več, do sezone 2025 bodo namreč še vedno izdelovali motorje za formulo 1 in se z njimi pri Red Bullu ne bodo ukvarjali.

Sredi letošnjega leta naj bi bil tudi že operativen Red Bullov motorni oddelek, ta novica pa pomeni, da se bodo pri rdečih bikih lahko z vsem potencialom osredotočili le na nove motorje, ki jih bodo določala nova pravila za 2026. Dosedanji Hondin projektni vodja Masaši Jamamoto pa je zapustil Hondo in ustanovil lastno podjetje za svetovanje in podporo pri razvoju. Na voljo bo ekipi Red Bull in bo skrbel tako za dosedanje kot tudi za prihajajoče motorje.

Pri dirkačih je seveda že dolgo jasno, kdo bo nastopal kje; največ ugibanj je bilo in še vedno je okoli Lewisa Hamiltona. Britanec se je po koncu lanske sezone povsem umaknil iz javnosti, zato so se že pojavila ugibanja, če bo sploh nadaljeval s kariero v formuli 1. Šef Red Bulla, Christian Horner, pravi, da si želi, da Hamilton ostane v formuli 1: »Ta šport potrebuje dirkače njegovega kova. Ko se boriš proti tako močnemu tekmecu, postane dirkanje zares zanimivo.«

In če bo Hamilton res sedel v Mercedesov dirkalnik in bo na startni črti na prvi dirki sezone v Avstraliji, bo pokazal čas. Kot bo čas pokazal tudi, kako zares učinkovita so nova pravila.

Ekipe in dirkači 2022

Mercedes

44 Lewis Hamilton

63 George Russell

Red Bull

1 Max Verstappen

11 Sergio Perez

Ferrari

16 Charles Leclerc

55 Carlos Sainz

McLaren

3 Daniel Ricciardo

4 Lando Norris

Alpine

14 Fernando Alonso

31 Esteban Ocon

Alpha Tauri

10 Pierre Gasly

22 Juki Cunoda

Aston Martin

5 Sebastian Vettel

18 Lance Stroll

Williams

6 Nicholas Latifi

23 Alex Albon

Alfa Romeo

77 Valtteri Bottas

24 Guandžu Žou

Haas

47 Mick Schumacher

9 Nikita Mazepin

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol