Kdo bo odločal o podatkih, ki jih zbira moj avto?

7. 2. 2022 | Janoš Pečnik
Deli
Moj avto - moji podatki (foto: AMZS)
AMZS

FIA in avtomobilski klubi opozarjajo, da zakonodajni predlog Evropske komisije, o katerem naj bi 23. februarja 2022 odločala o predlogu akta o podatkih (Data Act), ni utrezen. Ta naj bi namreč olajšal dostop do podatkov in njihovo uporabo. 

Živimo v dobi podatkov in tudi vse naprednejša vozila jih zbirajo vse več, trend pa je jasen. Več kot je v avtomobilih tehnologije, predvsem v povezavi z naprednimi asistenčnimi sistemi, več je zbranih podatkov. In prav vsakršnji podatki - od podatkov o hitrostih do lokacij vožnje, pa potem o vzdrževanju in stanju vozila, iz katerih je navsezadnje mogoče sklepati tudi o vozniških navadah posameznika, lahko posegajo v voznikovo zasebnost. 

Mednarodna avtomobilistična zveza FIA in avtomobilski klubi - med njimi tudi Avto-moto zveza Slovenije, s kampanjo "Moj avto - moji podatki" izpostavljajo pomen varstva osebnih podatkov in so mnenja, da je zakonodajni predlog, o katerem naj bi odločali še ta mesec, neustrezen.

Pri AMZS-ju pravijo, da je treba sprejeti natančnejše predpise in s tem omogočiti, da bo o svojih podatkih odločal potrošnik, torej lastnik ali zgolj uporabnik avtomobila. To ne bo le minimalna podlaga za ohranjanje zasebnosti v mobilnosti, temveč tudi osnova za oblikovanja konkurenčnega in inovativnega okolja servisne in storitvene dejavnosti.

Andrej Brglez, predsednik AMZS, pojasnjuje: »Ob izjemno pomembnem odločanju Evropske komisije o sistemskem urejanju področja dostopa in posredovanja podatkov FIA in z njo AMZS ter drugi evropski avtomobilski klubi na nacionalne in evropske politike ter na strokovno in splošno javnosti naslavljamo zelo jasno sporočilo: podatki, ki jih zbira avto, so last lastnika vozila ali njegovega uporabnika, ki mora biti seznanjen s tem, katere podatke avto zbira, komu jih posreduje in za kakšen namen. Na ta način se bo voznik ali uporabnik vozila sam odločil, ali, s kom in pod kakšnimi pogoji soglaša z delitvijo podatkov, ki so, tako smo prepričani v FIA in AMZS, last tistega, ki jih je ustvaril.«  

Ustrezna rešitev že na dlani? FIA Evropsko komisijo poziva s svojo platformo

FIA ocenjuje, da zakonodajni predlog Evropske komisije ne zadostuje, trenutna zakonodajna ureditev področja pa je pomanjkljiva, saj dopušča preveliko tveganje za zlorabo podatkov. Ustrezna rešitev po mnenju FIA je sicer platforma S-OTP (Secure On-board Telematics Platform). To platformo so predstavili v veliki koaliciji, ki predstavlja prodajalce avtomobilov, ponudnike poprodajnih storitev in zveze potrošnikov.

Ta naj bi potrošnikom omogočala izbiro servisnih storitev, uveljavljala pravico do zasebnosti, hkrati pa zagotavljala konkurenčnost in obenem svobodno podjetništvo na varen in tehnološko nevtralen način. Povedano drugače - platforma bi proizvajalcem avtomobilov preprečevala, da bi z zaprto tehnično zasnovo, ko gre za telematiko, uveljavljali dominantni položaj pri dostopu do podatkov, funkcij in uporabe vozila.

FIA hkrati poudarja, da se zaveda pomena rabe v vozilu zbranih podatkov za kakovostno vzdrževanje avtomobila, učinkovitosti in celo varnosti voznikov. Slednje je velikega pomena tudi za AMZS. »Naši člani in tudi drugi vozniki se na našo hitro in učinkovito pomoč na cesti zanašajo že več kot 60 let. Storiti moramo vse, kar je v naši moči, da bomo lahko AMZS in naši partnerski avtomobilski klubi, ki našim članom zagotavljajo pomoč na cesti v tujini, to svoje pomembno poslanstvo opravljali tudi v prihodnje.« , dodaja Brglez.

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol