Vrata je odprla razstava najbolj legendarnega "slovenskega" avtomobila

6. 10. 2023 | STA
Deli

Avto so izdelovali skoraj 20 let, naredili pa so jih 575.824.

V muzejski zbirki vozil IMV v novomeškem Drgančevju bodo drevi odprli razstavo 50 let novomeške katrce. Gre za avtomobil Renault 4 (R-4), ki so ga v Sloveniji ljudsko poimenovali katrca. V novomeškem podjetju IMV in v njegovem nasledniku, podjetju Revoz, so ga izdelovali med letoma 1973 in 1992. Skupaj so izdelali nekaj manj kot 576.000 katrc.

Z razstavo želijo opozoriti na pomemben del novomeške in slovenske tehnične dediščine ter hkrati na zbirko vozil, ki so jih izdelovali v podjetju IMV in v njegovih naslednikih, je povedal kustos Dolenjskega muzeja Matej Rifelj.

Razstavo so ob sodelovanju Mestne občine Novo mesto in družbe Revoz pripravili v Dolenjskem muzeju, ki se zavzema, da bi zbirka prešla v njegovo okrilje, je dodala direktorica muzeja Jasna Dokl Osolnik.

Po podatkih z razstave so sicer prvo katrco v Franciji izdelali leta 1961. Bila je Renaultov odgovor na uspešen t. i. spaček proizvajalca Citroën. Katrca je postala univerzalni ljudski avto. Velja tudi za najbolj prodajani Renaultov avtomobilski model. Renault jo je v 31 letih njene proizvodnje izdelal v nekaj manj kot 8,14 milijona primerkih.

Od takratnih Renualtovih manjših vozil se je katrca ločila s pogonom na prednja kolesa, odlikovale so jo praktičnost, sprejemljiva cena in vzdržljivost.

Prvo katrco so v Novem mestu sestavili februarja 1973. Dve leti pozneje je v Novem mestu začela obratovati linija izdelave kolesnih obročev, v IMV so namestili opremo za sestavo njenih karoserij in med drugim osvojili izdelavo ter sestavo šasije.

Leta 1976 so odprli mehansko obdelavo in lastne čistilne naprave, v povprečju pa dnevno izdelali 23 karoserij. Za R-4 so izdelali tudi prve rezervoarje za gorivo, proizvodnjo pa obogatili z novim modelom R-4 special.

Leta 1978 so odprli novo avtomatsko linijo proizvodnje R-4, ta model pa so leta 1979 začeli izvažati na francosko tržišče. Samo za to tržišče so tega leta začeli izdelovati model R-4 GTL, pozneje pa še za druga tržišča. Leta 1979 so izdelali že več kot 100.000 karoserij R-4.

Model GTL so leta 1980 začeli izdelovati tudi za jugoslovansko tržišče, na karoserije pa so začeli nameščati pritrdišča za varnostne pasove. Med drugim so nato leta 1981 domači R-4 poenotili z izvoznim. Leta 1988 so v Novem mestu izdelali 400.000. karoserijo R-4. Katrco so v Novem mestu prenehali izdelovati 22. decembra 1992, ko je s proizvodnega traka zapeljal njen zadnji primerek. V Novem mestu so sicer skupaj izdelali 575.824 katrc. Izdelovati so jo prenehali, ker ni več ustrezala varnostnim in okoljskim zahtevam.

Razstava bo na ogled do marca leta 2025.

Preberite še: To so avtomobili, katerih kupci so najbolj zadovoljni! Je med njimi tudi vaš?

BONUS VIDEO: Avantgarden, odštekan in udoben: DS 7 izstopa med modernimi SUV-ji

 

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol