Zgodovina: Lexus - zastavonoša številka ena

19. 7. 2018 | Jure Šujica
Deli

Japonska avtomobilska znamka, ustanovljena zgolj z enim namenom: svetu dokazati, da lahko tudi japonski avtomobili po prestižu in zmogljivostih konkurirajo uveljavljenim Evropejcem.

Japonski proizvajalci avtomobilov so ob prihodu na evropski in ameriški trg po večini sprva doživeli hladen sprejem. Večinoma so njihovi avtomobili veljali za cenene in primerne ljudem z nižjimi standardi ter dohodki. Prav zato so se trije največji proizvajalci odločili in pripravili vsak svojo znamko, ki bo proizvajala prestižne avtomobile. Nissan je ustvaril znamko Infiniti, Honda Accuro, Toyota pa Lexus, ki je edina izmed trojice prisotna tudi na našem trgu.

Začetki znamke Lexus segajo v leto 1983, ko je predsednik znamke Toyota, Eiji Toyoda, svojim inženirjem postavil izziv izdelave nove prestižne limuzine. Toyota je sicer v tem avtomobilskem razredu že bila prisotna z modelom Century, ročno izdelano limuzino višjega cenovnega razreda, za pogon katere je skrbel osemvaljni bencinski motor. A Century je bil rezerviran zgolj za japonski trg, Toyoda pa je želel avtomobil, s katerim bi prodrli v svet.

Leta 1983 je bil tako sprožen projekt izdelave 'najboljšega avtomobila na svetu', poimenovan F1 oziroma Flagship 1. Zahteve avtorjev projekta so bile jasne in visoke. Od inženirjev so namreč zahtevali izdelavo avtomobila, ki bo sposoben doseči najvišjo hitrost 250 kilometrov na uro, ob tem pa ne preseči najvišje porabe goriva 10,51 litra na 100 kilometrov. Hkrati je moral imeti količnik zračnega upora nižji od 0,29, v želji po čim večjem udobju v kabini pa nivo hrupa pri hitrosti 60 milj oziroma 96 kilometrov na uro ni smel presegati 60 decibelov.

Na kocki je vse

Zahteve so se takrat zdele skoraj nedosegljive, kar je pomenilo na eni strani dolgotrajno delo, na drugi pa posledično velikanske investicijske vložke. Kar šest let in dobro milijardo takratnih ameriških dolarjev je bilo potrebnih, da je na ceste januarja leta 1989 zapeljal prvi avtomobil novoustanovljene japonske premijske znamke, Lexus LS400.

Da bi se nova znamka kar najbolj oddaljila od Toyote in si ustvarila lastno podobo, je Toyota oziroma njen oddelek za oglaševanje Team One v New Yorku najela storitve svetovalnega podjetja Lippincott & Margulies. To je pripravilo nabor 219 predlogov imen nove znamke, med katerimi se je sprva kot novo ime omenjalo Alexis. To je bilo nato spremenjeno v Lexis in pozneje v Lexus. Novo ime naj bi združevalo besedi 'luxury' in 'elegance' – udobje in eleganca, česar pa pri Toyoti nikoli niso potrdili. Med možnimi kandidati so bili sicer še Verone, Chaparel, Vectre in Calibre.

Majhne podrobnosti, ki vlivajo zaupanje

LS400 je bil ob prihodu na ameriški trg deležen mešanih, a večinoma vseeno pozitivnih kritik. Ne nazadnje je osvojil nagrado revije Avtomobile Magazine. Prihod Lexusa na ameriški trg naj bi celo povzročil 10-odstotni padec prodaje znamk BMW in Mercedes-Benz, katerih skupni tržni delež je takrat znašal 29 odstotkov. Dokaz, da so se pri Lexusu stvari lotili na pravi način, pa je bil tudi odziv na pritožbe dveh kupcev zaradi težav z ohišjem žarometov na zadnjem delu vozila. Japonsko podjetje je namreč zaradi tega takoj vpoklicalo vseh osem tisoč vozil in na njih opravilo menjavo kritičnega dela. Majhna podrobnost, ki pa je vlila dodatno zaupanje strank v delo podjetja.

Modelu LS400 je še istega leta sledila manjša limuzina, ES200, ki pa po prodaji ni dosegala rezultatov zastavonoše. Skupno je bilo tako do konca leta prodanih 16.392 vozil, številka, ki se je že naslednje leto dvignila na 63.594, v veliki meri tudi zaradi uvoza vozil na nove trge, konkretno v Kanado, Švico, Veliko Britanijo in Avstralijo. Leta 1991 je nato ponudbo okrepil športni kupe SC400, leta 1993 pa še tretja limuzina GS300.

Oblikovanje prihodnosti

Da je mladost v avtomobilski industriji lahko tudi prednost, dokazuje Lexus z modeloma LX450 in RX300. Medtem ko je prvi sicer bolj kot ne klasični terenec, izdelan na osnovi šeste generacije Toyote Land Cruiser, je drugi, ki je na trg zapeljal leta 1998, pravi SUV, v celoti izdelan pod okriljem Lexusa in kot tak eden izmed prvih predstavnikov razreda športnih terencev (poleg Toyote Rav4 in Mercedes-Benza ML).

Prvo desetletje Lexusa je bilo nedvomno uspešno, a kot se je pozneje izkazalo, so bile to le priprave na to, kar je sledilo. Trdo delo Japoncev je bilo namreč opaženo tudi pri kupcih in kljub veliki rasti cen vozil je prodaja rasla. Leta 2004 je tako Lexus, znamka, ki je imela zdaj že razvit portfelj modelov, zabeležila dvomilijonti prodan avtomobil v ZDA. Hkrati so ob pomoči Toyote, ki je bila takrat vodilni svetovni proizvajalec hibridnih vozil, predstavili prvi prestižni SUV s hibridnim pogonskim sklopom na svetu.

Velika rast podjetja in globalna prisotnost sta pomenila, da je Lexus prerasel okvire podznamke, zato je leta 2005 sledil nov pomemben korak – odcepitev od matičnega podjetja. Istega leta je bil sprejet načrt, po katerem je znamka vstopila sprva na japonski trg, do leta 2010 pa naj bi svojo dejavnost razširila na skupno med 68 in 76 trgi po vsem svetu, med drugim v Slovenijo, kamor je znamka uradno zapeljala leta 2007.

Danes je Lexus, manj kot 30 let po prihodu prve generacije modela LS400, na trg prepoznavna in tudi v svetu prestižnih vozil zelo cenjena avtomobilska znamka. Njihovi avtomobili slovijo po udobju, zmogljivostih, hkrati pa tudi varčnosti, k čemur nedvomno prispevajo hibridni pogonski sklopi, ki so na voljo v prav vseh modelih njihovih vozil. Je torej prvotni načrt Eijija Toyode iz leta 1983 uspel? Nedvomno!

Preberite še:

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol